Starożytne mity
związane z łowami, łowcami i zwierzętami łownymi(
|
|
|
|
|
Magia i wiara myśliwska sięga zarania dziejów
ludzkości. Zmieniają się bogowie, modlitwy, sposoby wyrażania
wiary i celebracji uroczystości kultowych. Jednak treści próśb
niesionych przez łowców i myśliwych do
Władczyni zwierząt, Bogini Matki, Bogów Olimpu, Asgardu,
gajów, puszcz i mokradeł, wreszcie współcześnie czczonych
świętych chrześcijańskich, islamskich, buddyjskich i innych są
podobne, mimo różnych
uwarunkowań społeczno - przyrodniczych, w których przyszło
myśliwym żyć i polować.
Łowiecki sukces, bezpieczeństwo na polowaniu stanowiły treść
modlitw niesionych do Stwórcy. Dziś także troska o środowisko
naturalne, rozwój organizacji, dobre relacje między myśliwymi są
w katalogu próśb
niesionych do św. Huberta. |
|
|
|
|
W Anatolii (tereny dzisiejszej Turcji),
miejscu najstarszego osadnictwa, ludność osiedla Alacahöyük
wytwarzała z brązu znakomite wyroby rzemiosła artystycznego:
biżuterię, figurki świętych jeleni z ok. II tys. p.n.e. -
atrybuty boga płci męskiej, czczonego przez Hetydów. Figurami
jeleni zdobiono sztandary, zakończenia bereł i lasek kultowych,
które uważane były za własność bóstw.
Po lewej jeleń z brązu z 2200 roku p.n.e. |
|
|
|
|
Jeleń był zwierzęciem poświeconym Wielkiej
Bogini, dzięki czemu miał dla myśliwych scytyjskich miał wielką
wartość duchową jako totem. Według niektórych teorii jeleń, jako
święte zwierzę, pełnił rolę medium
między światem niematerialnym i ziemskim. Scytowie i Trakowie
ozdabiali najróżniejsze przedmioty wizerunkami jeleni. Na
znaczkach złote jelenie scytyjskie, - ozdoby ubrań, tarcz,
uprzęży, rytonów (kulawek). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na walorach złota blaszka w stylu zoomorficznym służąca jako
ornament tarczy. Jeleń z kurhanu Kul - Oba. Krym V w. p.n.e. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jelenie
scytyjskie z V-IV w. p.n.e. |
|
|
|
|
|
Gryf u Scytów (mityczne zwierzę, łączące w sobie cechy
drapieżnego ptaka i lwa) w walce ze zwierzętami ziemskimi
(jeleniem, kozłem, koniem) był alegorią walki życia ze śmiercią,
zmaganiem żywiołów Ziemi i Nieba, Bóstwa Sił Natury, i Boga
Piorunów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mityczne zwierzęta scytyjskie. U dołu
kulawkai(rytony) z przedstawieniem gryfa. |
|
|
|
|
|
Bardzo
skutecznym myśliwym był Herkules (Herakles), bohater wielu greckich
sag. Służył królowi Euryteusowi, któremu musiał wykonać w ramach 12
prac także wymagające myśliwskiego rzemiosła. |
|
|
|
|
|
|
|
W pierwszej pracy pokonał lwa nemej-skiego grasującego
na Peloponezie. Strzała wystrzelona przez Herkulesa odbiła się od boku
wielkiego kota jak od kamienia. Herkules udusił lwa i obielił zwierza
jego własnymi pazurami. |
|
|
|
W
drugiej pracy Herakles zmagał się z hydrą lernejską - wielogłowym
jadowitym potworem, pustoszącym okolice Lerny. Jeden z łbów hydry był
nieśmiertelny. Wywabiona z nory płonącymi strzałami hydra owinęła się
Herkulesowi wokół nóg, a odcięte łby odrastały po wielokroć.
Ostatecznie, upolował potwora z udziałem siostrzeńca Jolaosa i
śmiertelnej żółci hydry, w heros której zanurzał strzały. |
|
|
|
|
Łania
kerynejska, niezwykle szybkie zwierzę, miała rogi ze złota, sierść ze
srebra, a kopyta z brązu. Była to jedna z 5. łań, na których Artemida
składała egzamin łowiecki. Herakles po roku polowania postrzelił łanię
strzałą zanurzoną w żółci hydry. Wzburzyło to Artemidę. Herakles
usprawiedliwił się, po czym żywą łanię przyniósł do Myken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Upolowanie odyńca erymantejskiego
poświęconego Artemidzie było 4 pracą Heraklesa. Dzik pustoszył
okolice góry Erymantos. Heros krzykiem wypędził zwierze z lasu,
wpędził go w głęboki śnieg, pochwycił wyczerpane zwierzę
powrozem i dostarczył żywego do Myken. |
|
|
|
|
W 6. pracy
Herakles polował na duże ptaki stymfalijskie z żelaznymi
dziobami, skrzydłami i szponami. Herkules wystraszył ptaki
uderzeniami kołatek, po czym strzelał w nie z łuku z dużą
skutecznością. Niezabite ptaki opuściły na stałe okolice jeziora
Stymfalos w Arkadii. |
|
|
|
Antinous (111-130) niezwykłej urody grecki
młodzieniec z Bitynii, gdy skończył 12 lat został przygarnięty
przez Hadriana i został jego kochankiem. w 130 r. utonął w Nilu.
Cesarz ogłosił go herosem i stworzył jego gwiazdozbiór. Hadrian
i Antinous byli zapalonymi myśliwymi. Podczas jednego z polowań
cesarz uratował życie kochankowi rzucając sie z włócznią na
atakującego go lwa. Na stemplu Antinous z upolowanym
dzikiem i towarzyszącym mu psem. |
|
|
|
|
|
Jadźwingowie czcią otaczali jelenia.
W grobie ich wodza znaleziono skuwkę od pasa z wizerunkiem
jelenia. |
|
|
|
Góra Ślęża i jej okolice była miejscem praktyk kultowych plemion
należących do kultury łużyckiej. Co do daty początków kultu
występują rozbieżności. Wg niektórych naukowców za początki
kultu można przyjąć okres starszej epoki żelaza (ok 600 l.
p.n.e.). Wg innych 1300 lat p.n.e. Wyjątkowymi zabytkami i
miejscami kultu są rzeźby kultowe m.in. niedźwiedzia, wg innych
dzika. |
|
|
|
W kulturach łowieckich pośrednikiem między zwierzyną a myśliwymi
jest czarownik (szaman, kapłan). Zamaskowany szaman skuteczny
jest tylko w stanie transu. Przez bęben, taniec lub ich
kombinację wprowadza się w stan transu, który przenosi się na
otaczających go łowców. Do tego używa atrybutów: masek, lasek
itp. przedmiotów |
|
|
|
|
|
|
|
|
Taniec
rytualny |
maska
szamana z Grenlandii |
|
laska
szamana z terenów Liwy z III w. p.n.e. |
|
|
|
|
|
|
|
Szaman dla skuteczności praktyk wykorzystuje
duchy pomocnicze w postaci zwierząt. Jako sprawdzony duch
pomocniczy czarownika z Grenlandii jest sokół. |
Jeżeli sukces łowiecki nie nastąpi,
grenlandzki szaman zwraca się za pomocą swych duchów
pomocniczych do Władczyni Zwierząt, żyjącej na dnie morza i
prosi ją o ponowne wysłanie zatrzymanej zwierzyny na ziemię. |
|
|
|
|
|
|
Odyn, najważniejszy z bogów skandynawskich
porusza się z włócznią Gungir, na ośmionogim wierzchowcu
Sleipnirze, korzysta z pomocy zwierzat: wilków Freki i Geri,
kruków Huginn
i Muninn, które są jego informatorami.
Atrybutem boga Freyera, najważniejszego
przedstawiciela rodu Wanów, czuwającego nad płodnością,
dobrobytem i pomyślnością jest dzik
o złotej sierści. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W mitologii egipskiej pod postacią sokoła, lub
człowieka z głową sokoła, czczony był Horus, bóg wojny i bóg opiekun.
Horus pokonał boga Seta, pana pustyń, burz, chaosu, ciemności. |
|
|
|
|
Na
potwora wysłanego przez Seta ( wg jednej z interpretacji) polował
Tutanchamon, uwidoczniony w pozycji miotającego harpunem z papirusowej
łodzi. Statuetka z drewna złoconego, odnaleziona i naprawiona znajduje
się w Muzeum Egipskim w Kairze. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Celtowie czcili dzika, jako święte zwierzę żyjące w lesie, a ten
stanowił dla nich sferę sacrum - miejsce, w którym śmiertelnicy mieli
szansę spotkać się z czymś nadprzyrodzonym, pochodzącym z zaświatów. Dziki
miały mieć zdolność przemieszczania się między światem ludzkim i boskim. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Często w grobach,
zamiast łbów dzików pojawiały się ich figurki. Większe rzeźby ustawiano
na cmentarzach, ale także i w innych miejscach – wtedy pełniły rolę
opiekunów ludzi, bydła, bądź całego terytorium, zamieszkałego przez
Celtów. Celtowie czcili oręż dziczy. |
|
|
|
|
|
|
Figurki
dzików jeleni - zwierząt kultowych z epoki brązu. |
|
|
|
Wierzenia chrześcijańskie
|
|
|
|
|
|
|
Jednorożec, mityczne zwierzę posiadające ciało konia, stopy słonia, łeb
jelenia z długim rogiem - był wcieleniem Chrystusa. Wykorzystano motyw
polowania na to zwierzę w ikonografii scen zwiastowania. Jednorożec
goniony był przez myśliwego (Archanioła Gabriela) grającego na rogu z
czterema psami symbolizującymi cztery cnoty. Myśliwy zapędzał jednorożca
(Chrystusa) do łona Marii Dziewicy, co określano jako moment przyjęcia
przez Chrystusa ludzkiej natury. Tego rodzaju prezentacje prawdy o
Wcieleniu zostały zakazane przez Sobór Trydencki (1545-1563). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Symbolika jelenia w chrześcijaństwie jest wyjątkowo bogata. Jeleń
występuje w związku z wodą życia, jako symbol duszy spragnionej źródła
prawdy albo chrztu. „Jak tęskni jeleń do źródeł wód, tak tęskni dusza
moja do ciebie, Boże” (Psalm 41 2). Wizerunki jeleni u źródeł wody
znajdują się na mozaikach w baptysteriach, kościołach, willach,
fontannach i budynkach użyteczności publicznej.
|
|
|
Na
lewym znaczku i stemplu jelenie u źródła. Fresk w bazylice św. Jana
Chrzciciela na Lateranie . Po prawej jeleń u fontanny. Cerfontaine
(Belgia). |
|
|
|
|
|
|
Freski z jeleniami u źródła w zachowanych fragmentach
budowli starożytnego miasta Heraklea. V-VI w. |
W tej właśnie chwili, zaszeleściły zeschnięte gałązki i
liście zaścielające ziemię, i przed samym otworem jaskini stanęła łania.
Z razu patrzała tęskliwie, lecz potem zbliżyła się do Genowefy i poczęła
ją wąchać, a kiedy ta podała jej pęk suchej trawy, łania nie
tylko iż nie uciekła z jaskini, ale pożerając trawę pozwoliła się doić.
Genowefa nieomieszkała skorzystać z widocznej pomocy nieba, wydoiła
spokojnie stojącą łanię, nakarmiła zgłodniałe dziecię a po nakarmieniu
owinęła w swoją chustkę i położyła spad w kąciku
jaskini.
Z żywota św. Genowefy. Pisownia oryginalna. |
|
|
|
|
|
|
|
W
mitologii hinduistycznej Bóg Rama został wyznaczony do zabicia Rawany -
księcia demonów. Maricha - minister Rawany zamienił się w sarnę o złotym
połysku, którą z cudownym łukiem boga Wisznu podchodził Rama. W tym
czasie Rawana porwał Ramie żonę Sitę. Rama w końcu pokonał wrogów i
został królem w Audh. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bóg Rama na
reliefie w świątyni Pramhanan, środkowa Indonezja, 950 r. n.e. |
Polowanie Ramy na Rawanę. |
|
Krzysztof Mielnikiewicz. Znaczki ze zbioru autora. |
|