|
|
|
KULT MYŚLIWSKI - ARTEMIDA
(DIANA)
|
|
I Zeus zsyła boską Artemidę (rzymską Dianę) w arkadyjskie łowiska
|
|
|
|
Wyrazisty i udokumentowany literacko i artystycznie kult Artemidy (rzymskiej Diany), niezwykle urozmaicony i obejmujący
prawie całą Europę zachodnią i południową, trwał do końca wczesnego średniowiecza, a później
inspirował artystów do tworzenia wybitnych dzieł dokumentujących dokonania bogini. |
|
|
|
|
Artemida była córką Zeusa i Tytanki Leto, siostrą Apollina. Ulubionym terenem łowów były lasy, pola i błota Arkadii.
|
|
Za atrybuty Artemidy (Diany) uznano m.in. łuk, kołczan ze strzałami, jelenia, sarnę - rogacza, psy gończe - artefakty związane z łowami |
|
|
W starożytności bogini łowów, patronka myśliwych czczona była jako Królowa Niebios. Pokazywana jest z księżycem, najczęściej we włosach w formie diademu.
|
|
|
|
|
Węgry Mi. 1761A
Na znaczku podpisanym VENUSZ - RAKETA projektant zamiast bogini Venus umieścił Artemidą. |
|
|
|
2 Miejsca kultu Artemidy (Diany)
|
|
|
W pobliżu rzek i jezior, w świętych gajach, budowano świątynie ku jej czci. Niestety budowle te nie zachowały się do naszych czasów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Największą świątynią, zaliczaną do siedmiu cudów świata, był Artemizjon w Efezie
leżący u ujścia rzeki Kucuk Menderaes, obok wyspy Delos, gdzie
bogini łowów przyszła na świat. Przed świątynią stał posąg, uosobienie seksualności, płodności i urodzaju, wykonany była ze złota, srebra, kości słoniowej i czarnego kamienia. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Świątynia zaprojektowana w
stylu jońskim zbudowana, w połowie VI w. p.n.e., ozdobiona była
płaskorzeźbami i wizerunkami wielkiej łowczyni. Monument spalony
został w 365 r. p.n.e. przez szewca Herostrataesa, odbudowany w
latach 334-260 p.n.e., ponownie zniszczony w 262 r. przez Gotów. |
|
|
|
|
Wizerunek Diany z Efezu jest symbolem
archeologicznych kongresów naukowych, sympozjów i uroczystości. |
|
|
|
|
|
|
|
Starożytne miasto Gerazie, obecnie Jerash poświęcone było Atremidzie. W 150 r. n.e. wzniesiono bogini świątynię z portykiem wspieranym 12 kolumnami. |
W starożytnym miaście Evora (Portugalia) w I w. n.e. wzniesiono świątynię Diany poświęconą Juliuszowi Cezarowi. Obiekt zniszczonu w 5. w. n.e. Ruiny wpisane na listę Unesco.
|
|
|
|
|
|
Artemida, nosiła też imię
Amaryntia lub Amarysja, od nazwy miasta Amarynthos
(nadmorskie miasto i dawna gmina w Eubei w Grecji ), gdzie była
czczona i oddawano jej cześć w świątyniach. Nazwa miasta
pochodzi od imienia łowcy Artemidy - Amarynthosa. (Wikipedia) |
|
|
|
|
|
Kult Diany fascynował też w
czasach nowożytnych.
W 1830r. w Piatigorsku zbudowano wg projektu G.Biernardacciego grotę Diany nieopodal „wanien Lermontowa", po to by
bogini, jak w starożytności mogła po kąpieli odpoczywać w cieniu groty. |
|
|
|
3. Łowy i mity związane
z Artemidą (Dianą)
|
|
|
|
Największą
przyjemność znajdowała Artemida w łowach w leśnych i górskich
ostępach Arkadii. Towarzyszyły jej piękne nimfy - córki bóstw i
śmiertelników, opiekunki gór, drzew, źródeł i ruczajów, pożądane
przez bogów i satyrów.
|
|
|
|
|
|
Obrazy Petera P. Rubensa. (1577-1640).
Po lewej:
Diana z nimfami wyrusza na łowy. 1615
r., olej 215,9x178,8 cm. Clevland Museum of Art.
U góry:: Diana i nimfy zaskoczone przez faunów.
1638-1640. Olej na płótnie. Museo del Prado. Madryt.
|
|
Najbardziej znaną nimfą towarzyszącą
Dianie była Callisto, córka króla Arkadii Lyakona, kochanka
Zeusa, zamieniona z zemsty przez Artemidę w niedźwiedzicę,
umieszczoną później przez Zeusa na nieboskłonie. |
|
|
U góry: Peter P. Rubens: Diana i Callisto.
ok. 1637 r., 202x303 cm, olej na płótnie, Museo del
Prado
Po lewej: Abraham Janssens (1575-1632): Diana
i Callisto, 1601, olej płótnie. Muzeum Sztuk Pięknych w
Budapeszcie |
|
|
|
„Polowanie Diany”
(nominał: 1,50 CHF). Diana i jej myśliwi polują jelenia".
Malował Peter Paul Rubens (1577-1640). Ze zbiorów księcia
Liechtensteina |
Artemida nosiła przydomek "miotającej
strzały", w łowach nie znosiła konkurencji, była bezwzględna i
mściwa. Uganiała się po lasach i górach w krótkiej sukience w
towarzystwie ulubionej łani i nimf. |
|
|
|
|
|
|
Tycjan ok.1448-490). Śmierć Akteona, frag.
1562 r., olej na płótnie, 179x198 cm, National Galery Londyn. |
Peter P. Rubens, Powrót Diany z polowania, ok.
1615 r., olej na płótnie, 184x136 cm. Alte Meister Galerie w
Dreźnie. |
|
Pierre August Renoir (1841-1919) Diana
łowczyni, 1867, olej na płótnie, 197x132 cm. National Galery
of Art Waszyngton. |
|
Mit o Akteonie |
|
Piękna łowczyni była dziewicą, otrzymała
przydomek Czystej, nie zamierzała wychodzić za mąż, stroniła od
mężczyzn, nie tolerowała nawet ich spojrzeń. Była w swych
postanowieniach nad wyraz konsekwentna, bowiem poszczuła Akteona
jego własnymi psami tylko za to, że w pogoni za zwierzem dotarł
nad strumyk i przypadkowo ujrzał ją kąpiącą się, nagą. Nie
pomogły okrzyki rozszarpywanego przez psy łowcy „To ja, Akteon.
Czyż nie poznajecie swego pana?” |
|
|
W Narodowym Muzeum Renesansu na Zamku d’Ecouen
(departament Val-d'Oise, Francja) znajduje się relief wypukły na
płycie nadkominkowej zatytułowany Diana i Akteon. Składa
się on z trzech scen: Diana w kąpieli (na znaczku), Akteon z
głową jelenia przypatrujący się Artemidzie i Śmierć Akteona.
Relief datowany jest na połowę XVI wieku |
|
|
Giovani Batista
Pittoni, Diana i Akteon lub
Diana i nimfy, 1725 r.,
olej na płótnie, 147 x 195 cm,
Muzeum Miejskie Palazzo Chiericati
w Vicenza |
Eugene Delacroix, Diana i Akteon,
fragment, olej na płótnie, 194 x165 cm, Sao Paulo Museum of Art. |
|
Mit o Orionie |
|
Artemida zemściła się na pięknym i silnym
beockim myśliwym Orionie. Za próbę jej zgwałcenia nasłała na
łowcę, przebywającego na wyspie Delos, skorpiona który ukąsił go
śmiertelnie (wg innej wersji Artemida ugodziła Oriona strzałami
za jej obrazę). |
|
|
|
|
Skorpion na nieboskłonie, sprawca śmierci Oriona |
|
|
|
|
|
|
|
Orion
widnieje na nieboskłonie z psem Syriuszem i Skorpionem,
atakującym jego piętę |
|
|
|
Mit o Heraklesie |
|
|
|
|
|
Artemida wędrując z bratem Apollinem w łowiskach
Arkadii, napotkała Herkulesa niosącego zranioną w badyl łanię
kerynejską. Łania, niezwykle szybkie mityczne zwierzę o porożu
ze złota i racicach z brązu, uciekła z zaprzęgu w rydwanie
Artemidy. Złapanie jej było trzecią trudną karną pracą, zadaną
ulubionemu antycznemu herosowi przez wyrocznię delficką za
zabójstwo żony i synów. Artemida zraniona uczynkiem Herkulesa
wyjęła łuk i strzały by go zabić. Herkules wyjaśnił bogini swoje
zachowanie i po pokazaniu łani Eurysteuszowi królowi
mykeńskiemu, obiecał wypuścić zwierzę na wolność, za co został
ułaskawiony. |
|
|
|
|
Polowanie na na dzika kalidońskiego |
|
|
|
|
Polowanie na potwornego dzika pustoszącego pola i zabijającego
bydło i ludzi, którego na Kalidon (Etolia) zesłała Artemida,
obrażona na miejscowego króla, Ojneusa, za pominięcie jej przy
składaniu ofiar z plonów. Ojneus i jego syn Meleager zaprosili
na polowanie najsławniejszych wojowników greckich, m.in.
Kastora, Tezeusza, Jazona oraz Atalantę, która zresztą pierwsza
zraniła dzika; dobił go Meleager, ofiarowując Atalancie jego
skórę, co wywołało (znów pod wpływem Artemidy) falę waśni o owo
trofeum (Wikipedia). |
Polowanie Meleagera i Atalanty. Obraz pędzla Petera Paula
Rubensa (1577-1640) ze zbiorów księcia Liechtensteinu |
|
|
|
Selene, Luna, Endymion |
|
Rzymianie po podboju Grecji
upowszechniali kult Diany. Od czasu okrzyknięcia Diany boginią
księżyca i utożsamieniu jej z Selene (Luną) znakiem
rozpoznawczym mitycznej łowczyni, obok dotychczasowych atrybutów
myśliwskich, został półksiężyc wpleciony we włosy.
Z Dianą powiązano też mit z Endymionem, którego bohaterką była
wcześniej Selene. Łowczyni ujrzała w piękną księżycową noc
śpiącego pasterza Endymiona. Zauroczona urodą młodzieńca
zakochała się w nim nieszczęśliwie, bowiem pasterz skazany
został przez Zeusa na wieczny sen za miłość do Hery. Diana
każdej nocy odwiedzała w grocie góry Latmos, niestarzejącego się
Endymiona |
|
|
|
Po lewej: ceramika artystyczna z
Castelli (miasto w środkowych Włoszech) z wizerunkiem Diany i
Endymiona. Po prawej: Marko Liberi (1644-1691), Diana i
Endymion lub Selene i Endymion, olej na pł. |
|
|
|
Śmiertelna nimfa Kallisto należała do
boskiego orszaku Artemidy i razem z towarzyszkami pędziła życie
w górach, polując. Pewnego dnia, Artemida wraz z towarzyszkami
postanowiła się wykąpać, Kallisto musiała zrzucić szaty i jej
ciąża została zdemaskowana. Rozgniewana Artemida przepędziła
dziewczynę i przemieniła ją w niedźwiedzia. Kallisto urodziła
syna Arkasa. Zeus przed zemstą Hery lub Artemidy przeniósł
Kallisto na nieboskłon zmieniając nieszczęsną w gwiazdozbiór
Wielkiej Niedźwiedzicy. |
|
|
4. Artemida (Diana) w
sztuce
|
|
|
|
Rzeźba jest najbardziej
reprezentatywnym nurtem sztuki greckiej. Początkowo powstawała
dla potrzeb religijnych, były to statyczne, monumentalne posągi
i płaskorzeźby, zdobiące ściany, fryzy, tympanony świątyń. |
|
|
Znaczek personalizowany wydany nakładem
Krzysztofa Mielnikiewicza Najsłynniejsza rzeźba to Artemida Efeska,
uosobienie seksualności, płodności i urodzaju przypominała mumię
egipską. Wykonana była ze złota, srebra i kości słoniowej. Jej
głowa była zwieńczona koroną, ciało pokryte rzędami owalnych
dziewiczych piersi (wg innych źródeł jądrami byków), a szaty
zdobiły rzędy mistycznych zwierząt (m.in. łby rogaczy), stworzeń
jej podopiecznych. Kopie posągu oglądać można w Ephesus Museum w
Selçuk oraz w muzeum watykańskim. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znanymi posągami łowczyni są: „Artemida cypryjska" z II w. p.n.e. znajdująca się w Muzeum Sztuki w Wiedniu, „Diana z Turynu", Kubańska „Artemida z Angerony", czy głowa „Artemidy z Appolonii"
(po prawej) |
|
|
|
|
|
W Ilirii (dzisiejsza
Albania) okupowanej od II wieku p.n.e. kult Artemidy (Diany) był
niezwykle żywy. Świadczą o tym liczne wykopaliska archeologiczne
- statuetki, malowidła na naczyniach, mozaiki. Po lewej:
Artemidda z Dyrrachionu IV i VI w. p.n.e. |
|
|
|
Na znaczki i karcie statua Diany zdobi
fontannę w Chapultepec Park w Meksyku |
|
Jeleń, psy myśliwskie i posąg Diany zdobiły fronton zamku w Anet, wybudowany przez miłośnika łowów Henryka II dla kochanki Diany de Poiters
(po lewej)
|
Fontanna Diany z XVII wieku w ogrodach wersalskich z posągiem bogini jest bogato zdobiona rzeźbami figuralnymi. |
|
Jej wizerunkiem zdobiono też bibeloty, jak cenny puchar Diana
w kąpieli, wykonany z chalcedonu w 1704 r. przez słynnego
złotnika Johanna Melchiora Dindlingera (1664 – 1731) dla,
miłośnika „polowań” króla Augusta Mocnego - po
lewej. |
|
Po lewej: Statuetka z
brązu (III w. p.n.e.) zwana "Dianą z Scheibbs" (miasto w Dolnej
Austrii) . Kunsthistorisches Museum Wiedeń. |
|
Popularnymi starożytnymi rzeźbami były
reliefy zdobiące elementy architektoniczne świątyń i budynków
świeckich. Przedstawiały one bogów, sceny mitologiczne,
odtwarzały sceny historyczne, a także sławiły możnych świata
antycznego. Wiele reliefów poświęcono Artemidzie. |
|
|
|
|
|
Jeden z najpiękniejszych fryzów w porządku
jońskim, ozdobiony wypukłym, ciągłym reliefem o długości 160
metrów (fryz zewnętrzny) o tematyce mitologicznej wykonany
został w Partenonie, świątyni poświęconej Atenie. We wschodniej
części fryzu rzeźbiarze przedstawili postacie Posejdona, Apolla
i Artemidy (440-432 p.n.e) |
|
|
|
|
|
Statuy Artemidy na całościach ZSSR |
|
|
|
|
|
|
Pokój Diany, zbudowany pod
koniec XIII w., z okazji ślubu Jana I Albona i Alix de Viennois.
Siedziba Towarzystwa Naukowego Diana założonego w
Montbrison przez ks. Wiktora de Persigny. |
|
|
2. Malarstwo antyczne -
freski i malarstwo na ceramice
|
|
|
Freski były podstawową formą malarstwa starożytnego. Były bardzo
trudne w wykonaniu, ale trwałe, bowiem kładzenie farb na mokry
tynk, odpornych na działanie wapna wykluczało jakiekolwiek
poprawki. Najwięcej tych przepięknych malowideł ściennych
zdobiących wnętrza grobów, gmachów prywatnych i użyteczności
publicznej (wille, termy, teatry, świątynie, stadiony, kurie i
in.) znajdujemy w starożytności i renesansie. Tematyka malarstwa
freskowego obejmowała sceny mitologiczne, pejzaże, martwe
natury, portrety, życie codzienne, walki ze zwierzętami. |
|
|
|
Znaczek Ajmanu przedstawia Dianę –
łowczynię, napinającą łuk - reprodukcję fresku znalezionego w
ruinach Pompei, zniszczonej przez wybuch Wezuwiusza .
Parmigianino (1503-1540), przedstawił mity związane z patronką
myśliwych w apartamencie zamku – fortecy Rocco Santivale w
Fontanellato w pobliżu Parmy. (Koperta FDC po prawej). |
|
Popularną formą malarstwa antycznego
była zdobiona ceramika, szczególnie popularna w Grecji. Sceny na
wazach greckich charakteryzuje bogactwo motywów, są dzisiaj
ważnym źródłem historycznym mówiącym o zwyczajach, bitwach,
uzbrojeniu, strojach, mitologii, także o ówczesnych łowach. Na
wazie znalezionej w Anattolii nieznany twórca uwiecznił Artemidę
w otoczeniu nimf . Obraz namalowany w stylu czerwonofigurowym
(czerwone postacie na czarnym tle). |
|
|
3. Malarstwo antyczne -
gobeliny i arrasy, grafika
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na stemplu okolicznościowym grafika z
wizerunkiem polującej
Diany, piórka słynnego niemieckiego malarza i grafika Ernsta Motitza Engerta (1892-1986) |
Sceny mityczne z udziałem Diany, Jupitera, Latone na gobelinach i freskach w rezydencjach Henryka II, wykonane na cześć Diany de Poiters. |
|
|
|
|
Tematyka mitologiczna była szczególnie
popularna w malarstwie renesansu i baroku. Diana i mity z
nią związane okazały się na tyle ciekawym tematem, że
podejmowali go niemal wszyscy malarze, nie wyłączając
najwybitniejszych. Spośród kilkuset obrazów poświęconych
Dianie (oryginałów i kopii) znanych mi z internetowych stron
muzeów, galerii i aukcji, kilkadziesiąt przeniesiono na
znaki pocztowe. Część z nich została omówiona wcześniej. Oto
filatelistyczna galeria malarstwa poświęcona Artemidzie
(Dianie). |
|
|
|
|
Tycjan (ur. 1488-1490, zm. 1576)
Diana i Callisto, olej na płótnie 1556 -1559 r., 187
x 204,5 cm, National Gallery Londyn, National Galleries
Scotland, |
Tycjan. Diana
i Akteon olej na płótnie 1556-9 r., 184,5 x 202, (po
lewej fragment) National Gallery Londyn |
|
|
|
Autor
nieznany z tzw. Szkoły Fontainebleau, Diana Łowczyni,
ok. 1550, olej na płótnie, 191 x 132 cm, Luwr Paryż |
P.P. Rubens (1577 – 1640). Nimfy Diany
zaskoczone przez satyrów, 1636-1640, olej, 128 x 134 cm,
Muzeum Prado Madryt |
|
|
|
|
|
Antoine Watteau (1684 – 1721) Diana w kąpieli, 1715
r., 80 x 101 cm, olejna płótnie, Luwr, Paryż
|
|
Francis Bucher (1703 – 1770) Kąpiel Diany,
olej na płótnie, 1742 r., 57 x 73 cm, 1742 r., Muzeum w
Luwrze |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Giovani Batista Pittoni, Diana i Akteon lub
Diana i nimfy, 1725 r., olej na płótnie, 147 x 195 cm,
Muzeum Miejskie Palazzo Chiericati w Vicenza |
Pierre-Auguste Renoir (1841 – 1919) Diana Łowczyni (frag.),
1867 r., olej na płótnie, 197 x 132 cm, National Galery of
Art. Waszyngton |
|
|
|
|
|
|
Grafika na tarczy
strzeleckiej. Diana koronuje króla strzelców. Olej na desce,
1832 r. |
Po prawej: Antonio Allegri zwany
Corergio (1494-1534)
Diana łowczyni, Fragment fresku w klasztorze
benedyktynów św. Pawła w Parmie. Po lewej: Pietro de
Pietri (1663 -1708) Diana w kąpieli, olej |
|
|
|
Imię
antycznej patronki myśliwych przyjęło wiele organizacji
łowieckich (kół, stowarzyszeń, zgromadzeń). W Polskim
Związku Łowieckim działa Klub Dian Polskiego Związku
Łowieckiego założony Uchwała nr 10/2014 ZG PZŁ. W okręgach
powstają lokalne stowarzyszenia dian. 20 stycznia 2006 r.
przy ZO PZŁ powstał prężnie działający Podlaski Klub
Dian, który jest organizatorem wielu kulturotwórczych
przedsięwzięć. Filatelistycznie zostało udokumentowane
I Międzynarodowe Spotkanie Dian Kresowych 1.06.2017 r. |
|
|
|
1) Rzeźba Diany ze zbiorów w
Luwrze, dłuta Rene Fremina (1672-1744) z 1717
roku. 2) Oznaka Podlaskich Dian wzorowana
na obrazie Diana łowczyni pędzla Guillume
Seignaca. 3) Obraz Diana łowczyni pędzla
Guillume Seignaca (1870-1924), olej na płótnie,
zbiory prywatne. |
|
|
|
Wdzięczne imię Diany, szczególnie dla
myśliwych, nadawano instytucjom, stowarzyszeniom,
obiektom turystycznym. Na frankaturach mechanicznych
reklamy: biura polowań, oraz maszyny przecinarki (u dołu) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Telegram z 1934 r. reklamuje na rewersie włoskie ilustrowane
czasopismo łowieckie "Diana", zachęcając czytelników do jego
prenumeraty |
|
|
|
Opisując mity związane z Dianą pokazane na
znakach, korzystałem z:
- Theoi Greek Mythology - Expoloring Mythology In Classical
Literatura & Art.” - http://www.theoi.com/, dostęp
14.09.2014 r.
- Encyclopedii Mythica - http://www.pantheon.org/,
- stron muzeów, w których znajdują się obrazy
przedstawiających Artemidę (Dianę),
- katalogów znaczków pocztowych Michel i Yvert
- Wikipedii. |
Krzysztof Mielnikiewicz |
|
|
|
|
|