|
|
|
|
|
MALARSTWO I GRAFIKA cz. I
|
|
|
Malarstwo i ryty naskalne |
|
|
"Ostatnie odkrycia, tak dramatycznie
przesuwając wstecz działalność artystyczną człowieka,
pozwalają sformułować nową, hipotetyczną definicję:
człowiekiem był ten, kto nie tylko umiał zrobić narzędzie,
ale także stworzyć - dzięki swej wyobraźni i wrażliwości -
dzieła sztuki.
A więc chodziło nie tylko o to, aby przetrwać, ale żeby żyć
w pięknie, w świecie, w którym istniały nie tylko potrzeby
ciała, ale i wymogi ducha. A więc pierwsze, najbardziej
podstawowe kryterium człowieka: twórca, nie tylko wytwórca.”
.
|
|
Ryszard Kapuściński, Lapidarium III |
|
|
Kultura i sztuka na znakach pocztowych jest na tyle obecna,
że może sprowokować do szerszych nią zainteresowań, wreszcie
zafascynować. Moja, zupełnie amatorska, przygoda z
prałowiectwem zaczęła się ponad dwadzieścia lat temu.
Przedmiotem fascynacji, dzięki filatelistyce, stało się
przebogate życie pierwszych łowców, w szczególności związane
z łowami. Przy opisywaniu znaczków
trzeba było wzbogacić się w podstawową wiedzę z zakresu
kultur pradziejowych. Tak poznałem przodków łowieckich
polujących: maczugami, kamieniami, oszczepami, bolami,
łukami, oraz pramyśliwych wrażliwych na piękno: malarzy,
rzeźbiarzy, twórców kultury łowieckiej.
Historycy sztuki zaczynają swe wykłady od malarstwa
jaskiniowego. Myśliwi swą wiedzę o zwierzynie paleolitu,
sposobach polowań i zwyczajach pierwszych myśliwych zawdzięczają
malowidłom, rytom naskalnym i innym wytworom ludzi epoki
kamiennej ze wszystkich kontynentów.
Poznanie życia twórców
sztuki pradziejowej uzasadnia stwierdzenie, że to, co dzieje
się w sferze kultury, a może i etyki łowieckiej już było i
to bardzo dawno. W łowiectwie jesteśmy zwykłymi naśladowcami
zachowań naszych przodków sprzed ponad 30 tysięcy lat. Naturalnie
o świecie wiemy więcej, mamy lepsze narzędzia i broń,
rozwijamy się szybciej, ale czy nasza dusza myśliwska jest
bogatsza od duszy mieszkańców Groty Lascaux ? Czy,
uwzględniając realia epok, zachowania społeczne, myśliwska
kultura i solidarność, a może i etyka łowiecka dzisiejszych
myśliwych jest na wiele wyższym poziomie niż twórców z
Altamiry? Czy proporcjonalnie do rozwoju cywilizacyjnego
podnosimy poziom kultury łowieckiej ? |
|
|
Afryka |
|
|
|
W Afryce występują dwa główne ośrodki malowideł i rytów
naskalnych. Znajdują się one w Południowej Afryce,
Botswanie, Zimbabwe, uwiecznione przez Buszmenów na blokach
skalnych płaskowyżu powulkanicznego, w szczególności na
ścianach schronisk skalnych piaskowców w Górach Smoczych.
Malowidła, przedstawiają dużych
roślinożerców: słonie żyrafy, nosorożce i antylopy oraz, jak
widać na znaczkach, polujących myśliwych. Wg H. Breuila
najstarsze malowidła pochodzą sprzed 10 000 lat, chociaż
współczesne badania szacują ich wiek na około 5 000 lat
p.n.e.
Sztuka Północnej Afryki, z centrum w masywach górskich
Sahary, zwana także saharyjską sztuką, jest kroniką tego
pustynnego obszaru Afryki. Spotykamy je m.in. w Libii,
Algierii, Mauretanii, Czadzie, Etiopii i Tunezji. Malowidła
i ryty występujące w oddzielnych grupach powstały w okresie,
kiedy Sahara pokryta była bujną roślinnością. Do 4
tysiąclecia p.n.e. najchętniej ryto i malowano wymarłe już
bawoły, słonie, nosorożce, żyrafy naturalnej wielkości oraz
myśliwych z kijami, łukami, dzidami. W późniejszym okresie,
do 2 000. lat p.n.e. oprócz scen polowań, także z kamiennymi
toporami, przeważają sceny z życia codziennego - wypas
bydła, walki łuczników. Najmłodsze dzieła
północnoafrykańskich artystów przedstawiają konie, rydwany,
wielbłądy, dzikie owce.
Czy na porośniętej bujną roślinnością Saharze dochodziło do
spotkań myśliwych i artystów europejskich z afrykańskimi?
Mimo istniejących podobieństw kultury południowohiszpańkiej
i półocnoafrykańskiej nie ma takiej pewności. Archeolodzy
mają na ten temat różne opinie. Sztuka naskalna w Afryce
Południowej nie wygasła, pojawiają się nowe ryty i
malowidła, czasem zaskakujące - biały człowiek z karabinem. |
We wszystkich niemal
afrykańskich „galeriach z przeszłości” spotykamy zwierzęta
łowne i sceny z polowań.
Afryka Południowa.
W płaskim, jałowym krajobrazie Kalahari w Botswanie wyrastają
cztery wzgórza Tsodilo Hils, zwane „Luwrem Pustyni”,
zamieszkiwane niegdyś przez buszmenów San, którzy okazali
się utalentowanymi paleolitycznymi artystami i pozostawili
po sobie przeszło 4,5 tys. malowideł naskalnych. Okoliczne
sawanny były miejscem polowań a skaliste ściany i wnęki grot
stanowiły sanktuaria, w których jak twierdzi Andre Leroi-Gouran
dominował kult myślistwa, tj. zapewnienia sobie pomyślności
w łowach. Wspólnoty zamieszkujące okolice Tsodilo, czczą je, jako miejsce kultu
nawiedzane przez duchy przodków. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Także w północno - zachodniej Namibii (dawniej South-West
Afryce), w rejonie miasta Khorixas (region Twyfelfontein)
znajdujemy wspaniałe rysunki myśliwych San z epoki
neolitycznej. Cechą charakterystyczną obrazów z Twyfelfontein i niedaleko położonego masywu Brandberg są
postaci zwierzyny z kończynami ludzkimi i ich szlaki
znaczone tropami. Spośród wielu teorii najbardziej prawdziwą
z myśliwskiego punktu widzenia, wydaje się ta sformułowana przez
D. Lewisa J.-Williama, że szamani chcieli wpłynąć na
wędrówki zwierząt, umożliwiając myśliwym ich wytropienie.
Nie można też lekceważyć innej hipotezy mówiącej o
edukacyjnej roli tropów. A może znaczenie miało i jedno i
drugie? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Odizolowany masyw Brandberg w Namibii pokrywa obszar 650 km2
i wznosi się na 2573 m ponad pustynię. Ponad 43 tysiące
pojedynczych rysunków w prawie 1000 miejscach przedstawia
zwierzynę (gazele, antylopy, słonie, tropy, nosorożce)
żerującą na ubogich nękanych suszą pastwiskach. Myśliwi, wg
Pagera Haralda, w ten symboliczny sposób wyrażali
pragnienie, aby zachowały się zielone pastwiska, dające
obfitość pożywienia zwierzynie i myśliwym. Wiele scen
przedstawia polowania i tańce rytualne. Obrazy datowane są
na około 2700 lat p.n.e. Najsłynniejszym obrazem jest tzw.
„Biała Pani (Dama)”, która jest w istocie osobnikiem męskim,
najprawdo-podobniej czarownikiem z łukiem lub wojownikiem. |
|
|
|
|
|
|
Po lewej malowidła z Twyfelfontein , po prawej "Biała
Dama" |
|
|
|
|
|
|
|
|
Łanie antylop, polowanie na nosorożca, zwierzęta Afryki i
szaman - obrazy z gór Brandberg w Namibii (do 1990 r. Afryka
Południowo-Zachodnia) |
|
|
|
W Górach Smoczych (Drakensberg)
po stronie Republiki Południowej Afryki (RPA, South Afrika,
RSA) buszmeni San
zostawili po sobie około 20 tysięcy indywidualnych obrazów w
500 różnych miejscach. Park Drakensberg jest miejscem
światowego dziedzictwa kulturowego. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buszmeni malowali
zwierzynę, sceny rytualne i polowań. Szczególnym względem
otaczali, największą antylopę południowej Afryki - elanda,
uważali, że jest to zwierzę duchowej władzy, łącznikiem
między nimi a bóstwami. Eland, wg wierzeń ludu San, jak dla
innych Afrykańczyków słoń, jest zwierzęciem o najwyższej
potencji, która w tanecznym transie spływa na myśliwców.
Pokazywali to symbolicznie na wielu malowidłach naskalnych w
postaci stojącego fallusa u tańczących wokół zwierzęcia
łowców. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Malarstwo naskalne w Górach Smoczych. Po prawej tańczący
myśliwi z fallusem w zwodzie. |
|
|
|
|
|
|
W Lesotho (wcześniej Basuto) – państwie -enklawie w
Południowej Afryce w dystryktach Berea, Qutihing, Maseru i
Leribe znajdują sie malowidła naskalne, na których Buszmeni
San malowali m.in. małpy, lamparty, lwy, antylopy eland, a
także sceny z życia Buszmenów: polowania, taniec, szamanów w
transie. Szacuje się, że obrazy zostały wykonane około 2000
lat temu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zwierzyna, polowania, tańce rytualne na znaczkach Lesotho. |
|
|
|
|
|
|
|
Sztuka Północnej i Środkowej Afryki z centrum w masywach
górskich Sahary, zwana także saharyjską jest kroniką tego
pustynnego obszaru Czarnego Lądu. Spotykamy ją m.in. w
Libii, Algierii, Mauretanii, Czadzie, Etiopii i Tunezji.
Ryty saharyjskie datuje się, wg dzisiejszych ocen, na ok. 5 tys.
tysięcy lat p.n.e., powstały one, w czasie kiedy Sahara
pokryta była roślinnością i kwitło na niej życie.
Pierwsze malowidła (do 4 tys. lat p.n.e.) pokazują dzikie
zwierzęta, polowania na nie, myśliwych z prymitywną bronią,
nierzadko tańce obrzędowe. W późniejszym okresie (do 2
tys. lat p. n.e.) pojawiają się oprócz scen myśliwskich
sceny z życia gospodarskiego (wypas bydła).
Najmłodsze
dzieła północno-afrykańskich artystów ukazują wizerunki
koni, rydwanów, wielbłądów. Rysunki dokumentują proces
wysychania Sahary i zanikanie roli polowań.
Tassili-n-Adżdżar
rozległy płaskowyż przy granicy z Libią słynie z około 15
tys. rytów i malowideł naskalnych. Podobne malowidła
znajdują się w masywie Hoggar. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obok strusi, nosorożców, żyraf, słoni, muflonów, antylop
i zwierząt dziś nieżyjących (niektórych w wielkości
naturalnej) , postaci (łuczników, myśliwych, tropicieli)
oraz scen polowań rysowano zwierzęta hodowlane. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Malowidła w górach Ennedi przedstawiające sceny z polowań, tańce
rytualne i zwierzynę. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znaczki Somali wydano zapewne dla upamiętnienia odkrytych przez francuskich
naukowców malowideł naskalnych w masywie górskim Laas Geel.
Malowidła przedstawiają zwierzynę, zwierzęta domowe (krowy)
oraz ludzi, w tym myśliwych i polowania. Obrazy są jednymi z
najwcześniejszych znanych malowideł naskalnych w Rogu Afryki
(ok 9000-3000 l. p.n.e). Malowidła naskalne występują w
Somalii także na stanowiskach archeologicznych Dhambalin i
Karinhegane. |
|
|
|
|
|
|
|
Obrazy i ryty w obszarach górskich Mauretanii. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Malowidła naskalne na znaczkach Gwinei Bissau. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Malowidła na
skałach Tanzanii (rejon Kondoa), południowej Etiopii
(neolit), Libii, . Na znaczku Węgier László Almásy
1895-1951) lotnik, podróżnik i odkrywca malowideł naskalnych
w Libii i terytorium Afarów i Issów (Dżibuti). |
|
|
Ameryka Północna i Południowa |
|
|
|
|
Spośród
wielu ośrodków malarstwa naskalnego w Brazylii (Cerca
Grande, Lapa do Caboclo, Santana do Riacho) miejsce
szczególne zajmuje Park Narodowy Serra Capivara (Furada
Pedra) z malarstwem naskalnym i jaskiniowym, będącym dziełem
myśliwych jednej z najstarszych ludzkich społeczności
Ameryki Południowej, zamieszkującej te tereny około 25000
lat p.n.e. Archeolodzy opisali blisko 850 miejsc, z których
prawie 630 zawiera naskalne obrazy, także ze scenami
myśliwskimi. |
|
|
|
|
|
|
|
W centralnym
płaskowyżu Brazylii, w Grande Abrigo de Santana do Riacho
oraz w Chilijskich Andach (Rio Ibanez) rdzenni Indianie
malowali jelenie, ciężarne łanie i drobne zwierzęta podobnie
jak ich współcześni prałowcy na całym świecie. |
|
|
|
|
|
Park Naroowy Serra da Capivara z malarstwem naskalnym i
jaskiniowym |
|
|
W Kaliforni, w jaskiniach gór przez które przebija się
rzeka Kolorado znaleziono malowidła, naczynia i
figurki świadczące o tym, że ludzie żyli w kanionie co
najmniej dwa tysiące lat p.n.e. |
|
|
Australia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sztuka naskalna Aborygenów (Australia) Wyobrażenie kangura i
szamana(?). |
|
|
|
|
|
|
Azja i Północna Europa |
|
|
|
|
Azja |
|
|
|
|
|
|
Dogodne warunki sąsiedztwa gór Chu-Ili
przy granicy Kirgizji i Kazachstanu sprzyjały osiedlaniu się
pasterzy i myśliwych. Miedzy pustynnymi górami w obszarze o
bogatej roślinności położony jest obszar Tamgały, w którym
zlokalizowano ok. 5000 petroglifów z około XIV w. p.n.e.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rzeźby naskalne Gamigaya datowane są na IV-I tysiąclecie
p.n.e., łączone są z epoką brązu i wczesnego żelaza na
terytorium regionu Ordubad Rayon, niedaleko granicy
Azerbejdżanu z Armenią. Jeleń Gamigaya (kamienny statek) -
tak nazywa się szczyt Gapyjiq (3906) - jeden ze szczytów
Małego Kaukazu, gdzie według miejscowej legendy w czasie
mitu powodziowego dotarła Arka Noego i zamieniła w
kamień. Znaleziono około 1500 wyciętych i wyrzeźbionych w
skale wizerunków jeleni , kóz , byków, psów, węży, ptaków,
fantastycznych istot, a także ludzi, powozów i różnych
symboli. Wśród obrazów można również spotkać rysowane
chaotycznie wizerunki tańczących ludzi. Na jednej ze skał
malarz przedstawił zestresowanego lamparta. Bardzo ciekawe
są również realistyczne rysunki jeleni. Oprócz zdjęć
zwierząt, tańczących ludzi i myśliwych znaleziono znaki
piktograficzne, takie jak koła, trójkąty, prostokąty i
symbole fortuny. |
|
|
Podobne petroglify znajdują się w
Kirgizji, niedaleko Czołpon-Ata nad jeziorem Issyk - Kul.
Leżące w nieładzie, omszone, niszczejące od mrozu i wiatru
nie przypominają sanktuarium, gdzie wrażliwy
rytownik-myśliwy rozważał nas sprawami życia i śmierci,
istnienia i zabijania oraz nawiązywał magiczny kontakt ze
zwierzęciem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tamgały Tas – buddyjskie rysunki wyryte w XVII wieku przez
Ojratów na skałach nad rzeką Ili poniżej miasta Kapczagaj.
Nazwa używana także w odniesieniu do stanowiska Tanbały.
Petroglify oraz osady ludzkie tworzą razem 48 kompleksów
archeologicznych. Oprócz znaków solarnych, prac
gospodarczych widzimy jelenie i koziorożce.
Tamgały – rezerwat archeologiczny w Kazachstanie, w obwodzie
ałmackim, na północ od miejscowości Karabastau, wpisany na
listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zachowało się około
5000 rysunków naskalnych, datowane na okresy średniego
brązu, późnego brązu, wczesnego okresu koczowniczego, okresu
dominacji Saków, plemion usuńskich oraz turskich. W
rezerwacie można natrafić na miejsca pochówku z grobowcami
zamykanymi głazami czy kurhany z kamieni i ziemi. Najwięcej
petroglifów oraz ołtarzy można spotkać w środkowym kanionie
– prawdopodobnie było to miejsce składania ofiar (Wikipedia) |
|
|
|
|
W Azerbejdżanie w okolicy Dżangir Dagu,
rejonie Qobustan nad Morzem Kaspijskim, utworzono górskie
muzeum petroglifów, dostępne do zwiedzania. Ryty pochodzą
sprzed 10 tys. lat i przedstawiają, podobnie, jak w innych
częściach świata: zwierzynę, polowania, tańce rytualne. Ryty
znajduję się na zewnątrz jak i wewnątrz grot. |
|
|
|
|
|
Jelenie naskalne i polowania na nie z III w. AD w
mongolskiej prowincji Bayankhongar |
Chińczycy szczycą się licznymi malowidłami i rytami
naskalnymi niemalże we wszystkich górskich regionach
rozległego Państwa Środka. Około 10 000 obrazów skalnych
rozproszonych jest w Górach Helan w regionie Ninxia Hui, na
obszarze kilkuset kilometrów. Zawierają one sceny polowań,
portrety, totemy, obrzędy i sceny walki. Wiele rytów
przedstawia zwierzynę: jelenie, galopujące konie, psy, ptaki
w locie. Obrazy ludzkich rąk odwzorowywane na wszystkich
kontynentach przez artystów pierwotnych kultur. Znaczki
przedstawiają typowe sceny: polowanie, ludzką twarz, byka.
|
|
|
|
Sceny animalistyczne i myśliwskie zdobią ściany wielu
spośród 492 wykutych w skale sanktuariów zwanych Jaskiniami
z Dunhung, jaskiniami Tysiąca Buddów, grotami Mogao.
Pieczary te zaczęto drążyć w 336 r. n.e. w strategicznym
punkcie Jedwabnego Szlaku, w którym koncentrowało się życie
handlowe, religijne i kulturowe. Sceny myśliwskie
charakteryzujące się przepychem kolorów i subtelnością
kształtów pokazują, techniki polowania, rodzaje broni,
zwierzynę. Obrazy są dokumentem epoki, ukazują łowy jako
ulubioną rozrywkę, a może potrzebę spełnienia pasji
łowieckiej arystokracji chińskiej |
|
|
|
|
Petroglify sprzed ok. 2000 lat p.n.e. wyryte metodą
punktowego kucia znajdują się na wybrzeżu i wyspach Morza
Białego oraz nad jeziorem Onega. Petroglify przedstawiają
ludzi na nartach, zwierzynę płową, ptaki, ryby i inne
przedstawienia. |
|
|
|
Szyszkińskie petroglify to zespół skalnych malowideł
wykonanych w okresie od późnego neolitu do XIX wieku.
Kompleks położony jest nad brzegiem rzeki Lena w
pobliżu miejscowości Kaczug (obwód irkucki). Ponad trzy
tysiące rysunków widnieje na długości około 3,5 km.
Przedstawiają one różne zwierzęta (łosie, jelenie)
polowania, mityczne stworzenia i inne sceny współczesne. |
Petroglify kultury okuniewskiej (III - II tysiąclecie p. n.
e.) rozmieszczone są w Republice Chakaskiej położonej jest w
południowo-zachodniej części Wschodniej Syberii. Ponad 1000
rysunków zlokalizowanych jest na skałach, kopcach skalnych ,
płytach z piaskowca. Głównymi tematami zabytków sztuki
naskalnej są: ludzie, dzikie i domowe zwierzęta, atrybuty
szamańskie i inne obrazy. Na terenie występowania zabytków
utworzono park narodowy. |
|
|
Skały Norwegii Finlandii i Szwecji, gdzie w epoce brązu
rozwijała się prężnie kultura nordyjska, ozdobione zostały
wizerunkami reniferów, łosi, jeleni, ciężarnych łań i klęp,
niedźwiedzi, kaczek i ryb. Ludzie, przedstawieni
schematycznie, polują na łosie, pozują z trofeami, tańczą,
trzymając się za ręce. |
|
|
|
|
|
Po lewej na marginesie bloku ryty naskalne z Uittamonsalmi w
Karelii. Przedstawiają one zwierzynę (łosie) i ludzi
(myśliwych?). Ryty wykonano ok. 4000 - 1000 lat przed n.e. |
|
|
|
|
|
Powyżej i po prawej pokazano ryty naskalne przedstawiające
renifera, wieloryba i pułapkę na zwierzynę. Na tych
petroglifach (rytach) ze Skogerveien (Norwegia) datowanych
na 7000-6000 lat p.n.e. widnieją zwierzęta w stylu Röntgena,
z uproszczonymi rysunkami narządów wewnętrznych (przewodu
pokarmowego - "linii życia"). Autor rysunków (szaman)
pragnął powrotu zwierząt do życia i ich rozmnożenia. |
|
|
|
Ryty naskalne z Hjemmeluft w gminie Alta. Na znaczku i
okładce zeszycika znaczkowego przedstawiono: łosia myśliwego
polującego na łosie z podchodu (?) i strzelającego z łuku z
łodzi. Wiek petroglifów szacowny jest na 4000-3000 lat
p.n.e. |
|
|
|
|
|
Ryty na stanowisku Nämforsen w
Näsåker (rejon Ångermanland). Datowane na około 4000 BC .
Przedstawiają ludzi, skupiska łosi, znaki solarne i inne
figury. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ryty naskalne w gminie Alta odkryte w 1973 r. Przedstawiają
ludzi, renifery i polowania. Po prawej znaczki pocztowe, po
lewej okładki zeszycika znaczkowego. |
|
|
|
|
Europa Zachodnia i
Południowa (Francja i Hiszpania) |
|
|
|
|
Na temat malarstwa jaskiniowego napisano wiele, wysnuto
wiele teorii o roli, jaką odgrywały obrazy i ryty w
jaskiniach i na przedmiotach użytkowych (sztuka mobilna).
Odkrycia kolejnych arcydzieł sztuki paleolitycznej
weryfikują te teorie, ale też dodają wiele kolejnych znaków
zapytania. Prawdopodobnie większość pytań dotyczących
znaczenia znaków i rysunków na skalnych ścianach pozostanie
bez odpowiedzi. Tak jak pozostałyby bez odpowiedzi dla
przybyszów z kosmosu za kilkadziesiąt tysięcy lat, po upadku
ziemskiej cywilizacji, nasze rysunki: pokotu, chrztu
myśliwskiego, złomu, ostatniego kęsa czy pomazania farbą.
Nam, ziemianom, łatwiej jest jednak tłumaczyć zachowania
myśliwych z jaskini odkrytej przez Cosqera w 1985 r., czy
Chauveta, do której 18 grudnia 1994 r. francuscy
archeospeleologowie Jean Maria Chauvet, Eliett Brunel
Deschamps i Christian Hillaire weszli około 20 - 25 tysięcy
lat po ostatnich jej mieszkańcach. Początkowo sądzono, że
malowidła naskalne są prostym odtworzeniem świata
otaczającego ówczesnych myśliwych. Dzisiaj przeważa teoria,
że, oprócz zaspakajania potrzeb rytualnych, duchowych,
służyły one przekazywaniu wiedzy, informacji i pojęć.
Wejdźmy do jaskiń i schronów skalnych, przyjrzyjmy się
myśliwym – artystom, czarownikom, może pierwszym kapłanom,
adeptom sztuki myśliwskiej, pogromcom zwierza i pokonanym
przez żubry i tury.
Malowidła naskalne wykonywane były we wnękach skalnych przy
świetle dziennym oraz w głębi jaskiń oświetlanych łuczywem
lub „lampkami” z łojem zwierzęcym. Leroi-Gourhan jest
zdania, że groty spełniały rolę sanktuariów, a namalowane
zwierzęta pogrupowane zostały wg pewnego klucza: wielcy
roślinożercy (mamuty, konie, woły, bizony), następnie
mniejsi roślinożercy (kozły, jelenie), wreszcie najgłębiej
zwierzęta najgroźniejsze, w tym wielkie drapieżniki (lwy,
niedźwiedzie, nosorożce). O hierarchizowaniu zwierząt przez
myśliwych paleolitycznych świadczą ich zestawienia w
jaskiniach: Ale Portfel (bizon, koń, kozioł), Niaux (bizon,
koń, lew, kozioł, jeleń), Lascaux (bizon, wół i koń, lew,
jeleń, nosorożec). Czyżby ustalona wówczas kolejność,
hierarchia zwierzyny, zmieniająca się zresztą przez
stulecia, była ważna w życiu mieszkańców jaskiń w górach
Kantabryjskich i w Pirenejach ? Czy znaczenie „pokotu” (?)
sprzed kilkudziesięciu tysięcy lat było takie jak dzisiaj –
oddanie hołdu upolowanej zwierzynie?
Zapewne pozostanie to tajemnicą. Bierzmy jednak przykład z
naszych praprzodków. Niech pokot będzie
obowiązkiem, zachowajmy kilkudziesięciowiekową tradycję.
Przebywając w łowiskach obok licznie budowanych kapliczek,
obelisków z wizerunkami patrona i ze św. jeleniem pomyślmy
ciepło o magdaleńczyku, który oddawał cześć świętemu
zwierzęciu, tak jak poganin Dianie i Artemidzie, a my św.
Hubertowi.
Czy dzisiejsza modlitwa o udane łowy, pozdrawianie kniei i
pola przed polowaniem, otrąbienie pokotu, cały rytuał chrztu
i pasowania przez „ważnego” myśliwego nie ma w sobie czegoś
z magii? Może zapędziłem się za daleko, ale takie mam
skojarzenia.
W 1999 r. Chauvet znalazł odciśnięte ślady stóp około 10
letniego chłopca sprzed 26 tysięcy lat wstecz, idącego w
głąb jaskini z pochodnią (ślady smugi na ścianie). Ślady
ludzkich stóp, dorosłych i dzieci znaleziono też w głębi
jaskiń Niuax, Pech Merle, Tuc-d”Audoubert.
Wielu badaczy uważa, że daleko od wejścia do grot, przy
łuczywie lub lampce zaledwie oświetlającej wizerunki
groźnych bizonów, płynących przez rzekę reniferów czy
walczących nosorożców, dokonywał się „chrzest myśliwski”, a
znalezione tam wisiorki z rysunkami zwierząt, węży, roślin,
wręczane młodzieży (?), mogły stanowić symbol dorosłości. W
jaskiniach Lascaux, Altamirze, Les Combarelles znaleziono
tysiące dotknięć i zadrapań malowideł i fresków. Czyżby, jak
sądzą badacze, młodzi zaznaczali swą obecność w grotach -
świątyniach, a może, jak uważają inni, dotknięcia były
śladami ofiarnymi wotywnymi. Może taka interpretacja jest
wytworem wyobraźni uczonych? Wydaje się jednak, że obrzęd
pasowania ma prehistoryczne korzenie. Skoro jesteśmy w
jaskini Chauveta, warto zwrócić uwagę na występowanie w niej
wielu czaszek niedźwiedzi. Jedną z nich ustawiono celowo na
regularnym bloku skalnym w centrum komory zwanej Scull
Chamber. Pojawiły się natychmiast spekulacje o kulcie
niedźwiedzia. Może myśliwy z jaskini Chauveta uznał czaszkę
za wyjątkowe trofeum, ustawił ją, by podziwiać i być z niej
dumnym. Czaszki drapieżników i dzisiaj są wysoko cenionym
trofeum, dla wielu z nas już niedostępnym.
Zadziwiająca i chyba nieprzypadkowa ciągłość poszanowania
przez myśliwych zdobytych trofeów. |
|
|
|
|
|
|
Francja |
|
|
|
|
|
|
|
Lascaux – najsłynniejsza
jaskinia krasowa w Akwitanii, w południowo-zachodniej części
Francji, koło Montignac w Dolinie Vézère. Oryginalna
jaskinia jest zamknięta dla zwiedzających z uwagi na
negatywny wpływ turystów na trwałość malowideł.
Udostępniona jest "kopia" Lascaux II, w której odtworzono
technikami paleolitycznymi najważniejsze dzieła stworzone
przez magdaleńczyków ok. 17000 - 16500 lat temu.
Schemat sal jaskini na stronach Wikipedii i w książce
Jacka Wierzbickiego Epoka kamienia w Europie znakami
pocztowymi pisana (patrz wykaz literatury). |
|
|
|
|
Byki (Bowidy, Tury?) |
|
|
|
Poniżej zamieszczono znaki pocztowe (bloki, znaczki,
stemple, całostki, karty maksimum) ukazujące na pierwszym lub
drugim planie wyobrażenia byków w tzw. "Rotundzie",
nazywanej inaczej "Salą Byków". |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po lewej karcie maksimum wydanej przez pocztę Bośni i
Hercegowiny byk z francuskiej groty Lascaux. Na datowniku
okolicznościowym zwierzyna (krowa i koń) z Lascaux. Napis na
znaczku pocztowym i karcie informuje, że walory wydane
zostały z okazji 75-lecia odkrycia groty Lascaux podczas gdy
projektant popełnił zasadniczy wstawiając rysunek
malarstwa naskalnego z Galeríi de los Caballos
(prowincja Castellón, Walencja). |
|
|
|
|
|
|
|
|
Patrząc z myśliwskiego punktu widzenia, byki te jako obiekty polowań przypominają tury. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lustrzane odbicie krowy z Lascaux. Na znaczku
neandrtalczyk i Louis Leakey dokonujący pomiarów czaszki.
Na marginesie arkusika pięściak krzemienny z Azji sprzed 1,1
mln lat i wizerunek homo habilis (człowieka zręcznego). |
Powyżej byk z groty Lascaux II, udostępnionej
zwiedzającym, wykonanej na wzór groty oryginalnej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W "Sali Byków" pierwotny artysta (szaman?) namalował "grupę
biegnących jeleni", chcąc je, być może , nagonić na
linię myśliwych w rzeczywistych łowach.
|
"Płynące
jelenie" namalowane na wysokości 2 metrów w tzw. "Nawie". |
|
|
Dzikie konie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konie były popularnymi zwierzętami łownymi. Pierwotni
myśliwi nie znali sztuki polowań z użyciem wierzchowców.
Powyżej konie z "Galerii Osiowej" Lascaux. |
|
|
|
|
Konie i "spadająca krowa" z "Galerii Osiowej" groty
Lascaux. |
Koń z "Galerii Osiowej" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Chiński
konik" z "Galerii Osiowej" groty Lascaux. |
|
|
|
|
|
W tzw. „Studni” (5 metrów głębokości) pokazana jest ciekawa
i nieodgadniona dramatyczna scena, obrazująca
najprawdopodobniej finał dramatycznego polowania. Artysta
(szaman?) narysował rannego bizona z wypadającymi
wnętrznościami (scena zasłonięta dorysowaną postacią ludzką) martwego człowieka z
fallusem w stanie erekcji, uciekającego nosorożca (fragment
po lewej) i wbitą pionowo laskę zakończoną wyobrażeniem
ptaka. Scenie tej przypisuje się znaczenie szamanistyczne. |
|
|
|
|
|
|
Jaskinia Chauveta |
|
|
|
|
|
|
|
Została odkryta w 1994 roku przez francuskich speleologów,
których pracą kierował Jean-Marie Chauvet. Jaskinia
położona jest w dolinie rzeki Ardèche i zawiera ok.
420 malowideł naskalnych z okresu górnego paleolitu.
Jaskinia stanowi ciąg galerii i korytarzy o długości ponad
pół kilometra. Ponieważ nie była odwiedzana przez ludzi od
czasów górnego plejstocenu, w gliniastym podłożu zachowały
się odciski stóp ludzkich oraz niedźwiedzi jaskiniowych, a
także ślady ognisk. Brak śladów pożywienia i obróbki
narzędzi wskazuje, że jaskinia nie pełniła funkcji
mieszkalnych, służąc jedynie jako sanktuarium.
Ludzie przebywali w jaskini Chauveta w okresie ok. 32-30
tys. lat temu i ponownie ok. 28/27-26 tys. lat temu. Na
ścianach jaskini znajdują się wykonane czarną i czerwoną
farbą wizerunki zwierząt, a także odciski dłoni ludzkich i
znaki punktowe. Malowidła odznaczają się wysokim poziomem
artystycznym i realizmem. Wśród ponad 300 przedstawień
zwierząt uwieczniono m.in. mamuty, niedźwiedzie jaskiniowe,
lwy jaskiniowe i nosorożce włochate. Wśród malowideł
znajduje się także antropomorficzny wizerunek żubra, a także
najstarsze znane na świecie przedstawienie sowy [Wikipedia]. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bizony, konie, nosorożce, lwy z jaskini
Chauveta. |
|
|
Jaskinia Cosquera |
|
|
|
|
|
Jaskinia Cosquera – jaskinia ozdobiona malowidłami z okresu
paleolitu, usytuowana na wybrzeżu Morza Śródziemnego w
pobliżu Marsylii. Jaskinia prawdopodobnie stanowiła
sanktuarium z epoki górnego paleolitu datowane zgodnie z
wiekiem malowideł między 27 a 19 tys. lat temu. W jaskini
znajduje się ponad 200 wyobrażeń figuratywnych. Są to
głównie podobizny zwierząt lądowych, morskich (foki i alki)
oraz 55 odcisków rąk ludzkich [Wikipedia} |
|
|
|
|
|
|
Jaskinia Font-de-Gaume |
|
|
|
|
|
|
Jaskinia z prehistorycznymi malowidłami naskalnymi,
znajdująca się w odległości 2 km od Les
Eyzies-de-Tayac-Sireuil w departamencie Dordogne w
południowo-zachodniej Francji.
Jaskinia ma 125 m długości, szerokość 2-3 m i wysokość
dochodzącą do 8 metrów. Została odkryta 12 września 1901
roku przez Denisa Peyrony. Jaskinia ma kilka poziomów
górnopaleolitycznych oraz malowidła naskalne związane z
kulturą magdaleńską, datowane na 14000–10000 p.n.e. Niektóre
z nich stały się widoczne dopiero po oczyszczeniu ścian w
1968 roku. Rysunki przedstawiają zwierzęta (głównie żubry,
konie, mamuty i renifery) oraz znaki abstrakcyjne. |
|
|
|
|
Jaskinia Pech-Merle |
|
|
|
|
|
|
|
Pech Merle – odkryta w 1922 roku jaskinia znajdująca się w
miejscowości Cabrerets we francuskim departamencie Lot,
zawierająca paleolityczne malowidła i ryty naskalne. Jaskinia
należy do tzw. sanktuariów głębokich, malowidła znajdują się w
dolnym piętrze jaskini, mającym długość około 300 metrów. |
|
|
|
|
|
|
|
Sylwetki konia wypełnionego czarnymi i czerwonymi kropkami,
obrazy dłoni i kościany harpun. |
|
|
W położonej na lewo od wejścia galerii głównej znajduje się
czarnofigurowy fryz z przedstawieniami koni, mamutów, byków oraz
znakami geometrycznymi. W najgłębszej partii groty znajdują się
odciski ludzkich dłoni i ryty przedstawiające m.in. głowę
niedźwiedzia. Data powstania malunków i rytów jest niepewna,
określana na między 20 a 14 tysięcy lat p.n.e. [Wikipedia] |
|
|
Jaskinie Cougnac |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jaskinie Cougnac (gm. Payrignac) znajdują się wewnątrz góry
Les Chenes Verts. W jaskiniach znajdują się wykonane
czerwoną ochrą malowidła paleolityczne zwierzyny (jelenie
olbrzymie, koziorożce, mamuty, koń). Malowidła wykonane były
od 28 000 do ok 14 000 roku p.n.e. |
Całostki personalizowane |
|
|
|
|
|
Jaskinia Rouffignac |
|
|
|
|
|
|
Jaskinia Rouffignac, położona w obrębie francuskiej gminy
Rouffignac-Saint-Cernin-de- Reilhac w Dordogne
departamencie, posiada korytarze o długości ok. 10 km i
zawiera ponad 250 rycin i malowideł naskalnych sięgających
do górnego paleolitu . Artyści prehistoryczni malowali
mamuty, bizony, konie, koziorożce, nosorożce włochate oraz
kilka postaci ludzkich. Wg André Leroi-Gourhana wiek
rysunków można określić na ok.
13000 lat BP . |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mamuty, dzikie konie, nosorożce, koziorożce, bizony z groty
Rouffignac. |
|
|
Jaskinia Niuax |
|
|
|
|
|
|
Jaskinia Niaux – odkryta w 1906 roku jaskinia znajdująca się
w Pirenejach, we francuskim departamencie Ariège, będąca
sanktuarium paleolitycznym.
Jaskinia ma długość ponad 2 kilometrów. Była w całości
wykorzystywana przez ludność kultury magdaleńskiej, która
pozostawiła na ścianach liczne malowidła z motywami
geometrycznymi i przedstawieniami zwierząt. |
|
|
|
|
|
|
|
Koziorożce. |
|
|
Malowidła znajdują się nawet w trudno dostępnej partii
jaskini zwanej Galerie Clastres, do której dostać się można
tylko przepływając podziemne jezioro. Najważniejszą częścią
kompleksu jest tzw. Czarny Salon, ozdobiony ponad setką
wizerunków żubrów, koni, jeleni i koziorożców. W najgłębszej
części jaskini znaleziono szkielet kuny i unikatowy dla
sztuki paleolitycznej wizerunek tego zwierzęcia, będące
świadectwem po jakimś obrzędzie rytualnym. Datowanie
radiowęglowe użytych do malowania barwników pozwoliło
ustalić czas powstania malunków na okres między 13 850 a 12
980 rokiem BP. [Wikipedia] |
|
|
|
Mamuty z Niuax. |
|
|
|
|
|
|
|
Strzałkami zaznaczono konia i bizona z jaskini Niuax. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bizon ugodzony strzałą. Podziękowanie za udane łowy, może
marzenie myśliwca o strzale na komorę, a może instrukcja dla
początkujących łowców gdzie lokować oszczep. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bizony z "Czarnego Salonu" w jaskini Niuax. Strzały na
sylwetkach zwierząt w okolicy serca mają wyraźny charakter
życzeniowy lub dydaktyczny. |
|
|
|
Łasica i bizony |
|
|
Inne
ryty we Francji |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fryz naskalny długości 3 m w schronisku
skalnym Chaire à Calvin w Mouthiers-sur-Boëme (dep. Charente,
reg. Poitou-Charentes), przedstawiający (od lewej): bliżej
nieokreślone zwierzę bez głowy z podrodziny Bovinae, konia
oraz dwa kopulujące konie. Wszystkie one były dawniej
zapewne pokryte ochrą. [Jacek Wierzbicki] |
|
Człowiek kultury magdaleńskiej
wykonywujący ryt przedstawiający bizona w jaskini La Grèze.
[Jacek Wierzbicki] |
|
|
Hiszpania i Portugalia |
Altamira |
|
|
|
|
|
|
|
Altamira położona jest w górach Kantabryjskich w północnej
Hiszpanii, w pobliżu miejscowości Santillana del Mar, odkryta w 1879 r. Jej wnętrze pokryte jest wielobarwnymi
rysunkami należącymi do kultury magdaleńskiej. W części
głównej jaskini na stropie o pow. ponad 100 m² odkryto
sylwetki zwierząt: kilkanaście bizonów (żubrów), jelenie,
sarny, konie i koziorożce, oraz znaki geometryczne.
Artysta
wykorzystał naturalną rzeźbę skalną, jej wybrzuszenia i
załamania, malując na nich sylwetki żubrów (bizonów) w
różnych pozycjach. Całe przedstawione stado znajduje się
jakby w
ruchu. Na ścianach znajdują się także ryty antropomorficzne
oraz odciski i kontury dłoni. Większość rysunków powstała
około 13 000 lat p.n.e., jednak niektóre fragmenty rysunków
datuje się, stosując datowanie radiowęglowe, na wiek od 25
000 do 35 000 lat.
Jest to jedno z największych osiągnięć sztuki
górnopaleolitycznej. Badacze chętnie przypisują rysunkom
charakter magiczny, ale wydaje się, że lepiej jest traktować
je jako wyraz dążenia do poznawania świata: umiejętność
odzwierciedlenia rzeczywistości, początek sztuki, nauki, a
nawet pisma.
Od 1984 roku jaskinia znajduje się na liście UNESCO
Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego
Ludzkości. [Wikipedia] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leżący bizon namalowany w Wielkiej Sali
Obrazowej jaskini Altamira. |
|
|
|
|
|
|
|
Leżąca samica bizona z Wielkiej Sali Obrazowej w Altamirze. |
|
|
|
< |
< |
< |
|
|
|
|
< |
< |
< |
< |
|
https://pl.wikipedia.org/wiki/Altamira |
< |
< |
< |
|
|
|
|
< |
< |
Postacie stojących (poza pierwszym z lewej) samców i samic bizonów z jaskini Altamira. |
|
|
Malowidła jaskiniowe i ryty poza Altamirą |
|
|
|
|
|
|
< |
< |
Koń z jaskinia Candamo
położonej niedaleko miejscowości San Román (Hiszpania,
Asturia). Rysunki, jak przypuszczają badacze, mogą mieć od
ok. 30 do 12 tysięcy lat.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Candamo_(jaskinia) |
Mamut z jaskini Pindal
położonej w pobliżu wsi Pimiango (Asturia w Hiszpanii).
Malowidła znajdują się pięciu miejscach jaskini. Wykonane
czerwoną, niekiedy także żółtą i czarną farbą przedstawiają
wizerunki zwierząt, głównie żubrów, koni i jeleni. https://pl.wikipedia.org/wiki/Pindal_(jaskinia) |
|
|
|
|
< |
< |
Po lewej: Łanie jelenia z jaskini Covalanas
znajdującej się się na północno-wschodnim zboczu góry Pando,
nad wnęką El Miron (Kantabria). http://donsmaps.com/covalanas.html
Po prawej: Koń i dwie łanie z rejonu Vila Nova de Foz Côa
(Portugalia) datowane na okres górnego paleolitu (22-10 tys.
lat p.n.e).
https://pt.wikipedia.org/wiki/Sítios_de_Arte_Rupestre_do_Vale_do_Côa. |
|
|
|
|
< |
Niedźwiedzie z jaskini Ekain
leżącej koło miasta Deva w Kraju Basków (Hiszpania).
Jaskinia wpisana na listę
Unesco. |
< |
Koziorożec z jaskini Cueva de
Nerja w górach Sierra de Almijara, w okolicach miejscowości
Nerja w prowincji Malaga w hiszpańskiej Andaluzji. |
https://es.wikipedia.org/wiki/Cueva_de_Ekain |
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cueva_de_Nerja |
|
|
|
|
< |
Koń z jaskini Tito Bustillo
znajdującej się w miejscowości Ribadesella niedaleko Oviedo
w Asturii. |
< |
Walczący łucznicy —
ciemnoczerwone malowidło z jaskini Roure w Morella la Vella,
prow. Castellón, Walencja. (J. Wierzbicki) |
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tito_Bustillo |
|
|
|
|
< |
< |
< |
Po prawej: wojownik (łowca w
masce?) trafiony strzałami — fragment jasnoczerwonego
malowidła z jaskini Saltadora w wąwozie Valltorta, prow.
Castellón, Walencja. (J. Wierzbicki) |
Polowanie zbiorowe na kozła skalnego i 5 łuczników
malowidło z jaskini Cingle w wąwozie Gasulla (prow.
Castellón, Walencja). |
|
|
|
polowanie na dzika dzika - malowidła w jaskini Remigia znajdującej
się w wąwozie Gasulla, prow. Castellón, Walencja. (J.
Wierzbicki) |
|
El Pendo – jaskiniowe stanowisko archeologiczne położone w
pobliżu Camargo w hiszpańskiej wspólnocie autonomicznej
Kantabria.
Jaskinię odkrył w 1878 roku Marcelino Sanz de Sautuola[. W
1997 roku ekipa archeologów pod kierownictwem Ramóna Montesa
Barquina odkryła długi na 25 metrów panel z malowidłami
naskalnymi, niewidoczny wcześniej z powodu porastającej
ścianę warstwy grzybów. Datowane na okres między 21000 a
16500 p.n.e. (kultura solutrejska) malowidła wykonane
zostały czerwoną farbą. Zawierają one 12 wizerunków jeleni,
którym towarzyszy koza, koń, dwie nieokreślone postaci
zoomorficzne oraz zbiór abstrakcyjnych symboli w postaci
punktów i linii. (Wikipedia) |
< |
Malowidło naskalne z jaskini de la Vieja koło Alpera (prow.
Albacete, Kastylia-La Mancha) sprzed 6500–3200 BP. (J.
Wierzbicki)
Postać polująca na widocznego w
oddali zwierza(?) |
|
|
|
|
Scena polowania zbiorowego (z naganką niewidoczną na
znaczku) na jelenie z Cueva de los Caballos w wąwozie
Valltorta znajdującym się w prowincji Castellon (Hiszpania).
W tym rejonie jest 21 stanowisk z wizerunkami jeleni,
koziorożców, dzików, bizonów (wiele z nich rannych).
Postacie męskie to przeważnie myśliwi z łukami i strzałami,
a sceny to głównie polowania.
Błąd na znaczku Bośni i Hercegowiny (u góry z prawej).
Zamiast obrazu z Lascaux zamieszczono obraz polowania z
wąwozu Valldorta. Na znaczkach Hiszpańskich obraz pokazany
jest prawidłowo, na pozostałych jako lustrzane odbicie.
https://es.wikipedia.org/wiki/Barranco_de_la_Valltorta.
|
|
|
|
|
|
|
Literatura:
1.
Michel Brézillon, Encyklopedia kultur pradziejowych,
Wyd. Artystyczne i Filmowe PWN, Warszawa 2001.
2.
Robin McKie, Małpolud. Opowieść o ewolucji
człowieka, Muza S.A., Warszawa 2000.
3.
Jerzy Cepik, Wspomnienia z przeszłości, Wydawnictwo
Poznańskie, 1983.
4.
Jerzy Cepik, Jak człowiek stworzył Bogów, Instytut
Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1985.
5.
Andrzej Kobos, Najdłuższy artystyczny okres ludzkości,
http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje27/text02_1.htm
6.
Jacek Wierzbicki, Archeologia w Filatelistyce. http://www.archeofil.pl/
7.
Jacek Wierzbicki, Epoka kamienia w Europie znakami
pocztowymi pisana. Popularyzacja archeologii w filatelistyce.
Wydawnictwo fundacji archeologicznej, Zielona Góra2012.
8.
Praca zbiorowa, Łowiectwo, Państwowe wydawnictwo
Rolnicze i Leśne, Warszawa 1989.
9.
Jerzy Gąssowski, Sztuka pradziejowa, Encyklopedia
kultur pradziejowych, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
10.
Josef Iten Buchar, Das Jagdwesen In der Philatelie,
1981, Herausgegeben vom Schweizerischen Motivsammler—
Verein
|
|
|
copyright: Krzysztof
Mielnikiewicz |
wszelkie prawa zastrzeżone |
licznik odwiedzin: |
|
|