|
|
|
|
|
TROFEISTYKA I WYSTAWIENNICTWO
|
|
|
TROFEA £OWIECKIE |
|
|
Dla pierwotnych ³owców trofea ³owieckie, zw³aszcza du¿ych
drapie¿ników, mia³y znaczenie magiczne, podobnie jak dla
niektórych wspó³czesnych plemion afrykañskich oraz
mieszkañców wysp Oceanii. Trofea by³y amuletami, b±d¼
stanowi³y materia³ do ich wytwarzania. Znamy z wykopalisk
figurki kobiet (tzw. „Wenus”), zwierz±t (jelenie, dzikie
konie, s³onie mamuty, bizony), laski kultowe, broñ (miotacze
oszczepów), ozdoby. Wiele
z tych przedmiotów zachwyca
precyzj± wykonania, zdobnictwem, zwa¿ywszy, ¿e pierwotny ³owca jako
narzêdzia u¿ywa³ kawa³ka od³upka krzemiennego.
Z nastaniem pierwszych cywilizacji trofea zaczê³y zdobiæ
pomieszczenia w³adców ¶wiadcz±c o ich mêstwie
i wielko¶ci. W
staro¿ytno¶ci i ¶redniowieczu podczas wypraw wojennych
trofeami (uro¿enie tura, ¿ubra, wieniec jelenia, ³eb wilka)
zdobino he³my, uprz±¿ koñsk±, dzioby statków) w celu
pokazania si³y wojownika, jego mêsko¶ci
i pozycji,
wzbudzenia strachu u przeciwnika.
Dzisiaj trofea stanowi±
pami±tkê po udanych ³owach, nagrodê za wieloletnie
poszukiwania ciekawego my³kusa, rekordowego wieñca czy
czaszki drapie¿nika. Trofeum dobrze spreparowane i w³a¶ciwie
eksponowane jest swego rodzaju oddaniem ho³du upolowanej
zwierzynie, a na staro¶æ wspomnieniem ulotnej m³odo¶ci i
prze-mijaj±cej sprawno¶ci. Stanowi te¿ ozdobê stroju
my¶liwskiego, niestety jest te¿ jest przedmiotem po¿±dania
k³usowników dla osi±gania korzy¶ci materialnych.
Obowi±zkiem ka¿dego my¶liwego jest poszanowanie trofeów.
Nakazuje to, niezale¿nie od wrodzonej przyzwoito¶ci, "Zbiór
zasad etyki ³owieckiej", wedle którego "My¶liwy darzy trofea
³owieckie poszanowaniem, prawid³owo je preparuje,
konserwuje, przedstawia do oceny i wyceny medalowej, godnie
eksponuje, udostêpnia na wystawy ³owieckie oraz w celach
edukacyjnych." |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdobycie warto¶ciowego znaku pocztowego
podobnie jak trofeum ³owieckiego wymaga wysi³ku,
umiejêtno¶ci, zaanga¿owania ¶rodków finansowych, ale jest
tak¿e kwesti± przypadku i szczê¶cia. W tej materii ³owiectwo
(polowanie) i filatelistyka ma wiele cech wspólnych. |
|
|
|
Pojêcia „zbieractwo” i „kolekcjonerstwo”
s³owniki na ogó³ okre¶laj± jako synonimy. W opinii wielu
historyków sztuki, kulturoznawców, kolekcjonerstwo jest
wy¿szym stopniem zbieractwa, podobnie jak ³owiectwo wy¿szym
stopniem my¶listwa. Zreszt± zbieranie znaczków to swoiste
polowanie, polegaj±ce na tropieniu, podchodzie, ocenie
jako¶ci (selekcji), decyzji kupna lub wymiany (strza³u),
szczegó³owej ocenie jako¶ci znaczka lub trofeum, preparacji i
ekspozycji.
Cech± zbierania jest polowanie
dla zdobycia miêsa i trofeum, cech±
kolekcjonerstwa jest ³owiectwo, ujmuj±ce
w sobie elementy
kulturotwórcze: zdobywanie wiedzy i dzielenie siê ni± z
zainteresowanymi spo³eczno¶ciami
w formie wystaw,
publikacji, prezentacji multimedialnych; opracowywanie
zbioru i eksponowanie go na wy-stawach; pomna¿anie dorobku
kulturowego poprzez tworzenie nowych dzie³, którymi w
filatelistyce s± m.in.: datowniki okoliczno¶ciowe, znaczki
pocztowe, ca³o¶ci i ca³ostki pocztowe, znaczki
personalizowane, publikacje prasowe i ksi±¿kowe, wreszcie
opracowane zbiory, które jeden z kolekcjonerów nazwa³
dzie³ami sztuki. Wielu historyków – filatelistów, i ja siê z
tym zgadzam, uwa¿a ¿e kolekcjonerstwo tematyczne jest nauk±
pomocnicz± odpowiednich dyscyplin naukowych. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kitka z dzika na czapce Stefana Batorego. |
Szamani przebieraj±c siê w skóry ubitych zwierz±t,
przyozdabiaj±c siê w k³y i pazury drapie¿ników wzbudzali
respekt i potêgowali ³±czno¶æ z duchami. |
|
|
|
|
|
|
Stefan Batory z trofeum my¶liwskim (kitk±) przy czapce. |
|
|
|
|
Komnata zamkowa ukazana w satyrycznym
(bajkowym) ujêciu nie mog³a nie posiadaæ trofeów ³owieckich
(³o¶ w górnym prawym rogu). Trofea na zamkach i w pa³acach
monarchów by³y niegdy¶ "standardowym" wyposa¿eniem. |
Tycjan. Diana i Akteon olej na p³ótnie
1556-9 r., 184,5 x 202, National Gallery Londyn. Artysta nie
zapomnia³ namalowaæ jeleniego wieñca w otoczeniu bogini
³owów. |
|
|
|
|
|
|
Trofea z poszczególnych gatunków zwierzyny |
|
|
|
|
|
|
|
|
¯ubr (Bison bonasus L.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Szczegó³owe zasady wyceny trofeów medalowych okre¶la
ROZPORZ¡DZENIE MINISTRA ¦RODOWISKA
z dnia 19 maja 2005 r. w
sprawie sposobu wyceny oraz ewidencji trofeów ³owieckich
(Dz. U. z dnia 2 czerwca 2005 r.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trofeum ¿ubra to czaszka (uro¿enie), suknia (odzie¿),
medalion (spreparowany w ca³o¶ci ³eb umieszczony na tarczy),
a tak¿e ca³y spreparowany ¿ubr. |
|
|
|
|
|
|
|
Formu³ê wyceny uro¿enia ¿ubrów CIC zatwierdzi³a w 1987 r.
Elementami pomiarowymi s±: roz³oga pokryw (rogów), obwody
pokryw, d³ugo¶æ pokryw. Do punktów pomiarowych dodajemy
punkty dodatkowe za piêkno
i odejmujemy punkty za za
usterki. Medale: z³oty (170 +), srebrny (150-169,99),
br±zowy (130-140,99). Po raz pierwszy uro¿enia wyceniano w
1974 r. na Miêdzy-narodowej Wystawie £owieckiej w
Bukareszcie. Polska ekspozycja zawiera³a 7 trofeów z³otomedalowych, w tym najmocniejsze, stanowi±ce rekord
¶wiatowy i 3 srebrno-medalowe. |
|
W ramach za³o¿onej w 1930 roku Miêdzynarodowej Rady
£owieckiej - Conseil Internationale de la Chasse (CIC), na
kolejnym jej kongresie w Warszawie (1934 r.) powo³ano
Komisjê Trofeów i Wystaw, której zadaniem by³o opracowanie
formu³ wycen dla poszczególnych trofeów. Obecnie
Miêdzynarodowa Rada £owiecka i Ochrony Zwierzyny (Conseil
Internationale de la Chasse et de la Conservation du Gibier)
sta³a siê organizacj± zrzeszaj±c± krajowe zwi±zki my¶liwych
z Europy i innych kontynentów, a wspomniana komisja
przybra³a nazwê Komisji Wystaw i Trofeów. Jej zadaniem jest
okre¶lanie celów i zasad wystaw ³owieckich oraz precyzowanie
i udo-skonalanie istniej±cych formu³ wyceny trofeów. |
£o¶ (Alces alces L.) |
|
|
|
|
|
|
Z inicjatywy m.in. Ignacego Stachowiaka w 1974 r. przyjêto
koncepcjê wyceny rosoch ³osi badylarzy. We wrze¶niu 1975 r.
na XXII Zgromadzeniu Ogólnym CIC w Pary¿u zatwierdzono
przed³o¿ony projekt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rosochy ³osia badylarza. |
Forma po¶rednia rosoch (pó³³opatacz) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Trofeum ³osia stanowi±: rosochy (badyle) , suknia, medalion. |
|
|
|
|
|
|
|
Forma ³opatacza |
|
|
Elementami pomiarowymi s±: obwody tyk no¶nych (cm), roz³oga
(cm), d³ugo¶æ rosoch (cm), szeroko¶æ ³opat dla ³opatacza
(cm) lub obwody odnóg dla badylarza (cm), ¶rednia d³ugo¶æ
wszystkich odnóg (cm), liczba wszystkich odnóg. Od punktów
pomiarowych odejmujemy potracenia za ru¿nice d³ugo¶ci odnóg,
za asymetriê rosoch. Medale: z³oty (300 +), srebrny
(275-299,99), br±zowy (250-274.99). |
|
|
|
|
|
|
|
Jeleñ (Cevus elaphus L.) |
|
|
|
|
|
|
Formu³a wyceny jeleni zosta³a uchwalona w
Madrycie w 1952 r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi
przy wycenie wieñca s±: d³ugo¶æ tyk (cm), d³ugo¶æ oczniaków
(cm), d³ugo¶æ opieraków (cm), obwody ró¿ (cm), obwody tyk
pomiêdzy oczniakiem i opierakiem (cm), obwody tyk pomiêdzy
opierakiem i koron± (cm), ciê¿ar suchego wieñca (kg netto),
roz³oga (cm), liczba odnóg.
Do punktów pomiarowych dodajemy
dodatki za piêkno ubarwienia, uperlenia, zakoñczenia odnóg,
za nadoczniaki i korony. Od punktów pomiarowych odejmujemy
punkty za usterki (do 3 punktów) za nierównomierne
ustawienie tyk, wyra¼ne ró¿nice w d³ugo¶ci tyk, uderzaj±ce
asymetrie wieñca oraz nierównomierno¶ci oczniaków,
nadoczniaków i opieraków, je¿eli ju¿ raz ich w wycenie nie wzglêdniono. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Medale: z³oty (210 +), srebrny (190-209,99), br±zowy
(170-189,99) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trofeum z jelenia to: wieniec, grandle, suknia, medalion. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Daniel (Dama dama L.) |
|
|
|
|
|
|
Formu³a wyceny jeleni zosta³a uchwalona w Madrycie w 1952 r.
na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy wycenie ³opat
s±: d³ugo¶æ poro¿a (cm), d³ugo¶æ oczniaków (cm), d³ugo¶æ
³opat (cm), szeroko¶æ ³opat (cm), obwody ró¿ (cm), ciê¿ar
suchego wieñca (kg netto), obwody dole tyki lewej i prawej
(cm), obwody górne tyki lewej i prawej (cm) Do punktów
pomiarowych dodajemy dodatki za piêkno ubarwienia, sêków,
mocy, kszta³tu i regularno¶ci ³opat. Od punktów pomiarowych
odejmujemy punkty za usterki (do 24 punktów) za
niedostateczn± roz³ogê, wadliwe ³opaty, wadliwe krawêdzie
³opat, niedostateczn± równomierno¶æ ³opat.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Medale:
z³oty (180 +), srebrny (170,00-179,99), br±zowy
(160,00-169,99) |
|
|
|
|
|
|
|
Trofeum z daniela to: ³opaty, suknia,
medalion, ca³y spreparowany zwierz. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sarna (Capreolus
capreolus L.) |
|
|
|
|
|
|
|
Formu³a wyceny parostków saren zosta³a uchwalona w Madrycie
w 1952 r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy
wycenie parostków s±: d³ugo¶æ tyk (cm), ciê¿ar parostków
(gram netto), objêto¶æ ( cm3) Do punktów
pomiarowych dodajemy dodatki za: ubarwienie, uperlenie,
ró¿e, zakoñczenie odnóg, rozwój odnóg, ukszta³towanie
parostków. Od punktów pomiarowych odejmujemy punkty za
niedorozwój odnóg, wadliwe ukszt. - do 5 pkt.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medale:
z³oty (130,00 +),
srebrny (115,00-129,99),
br±zowy ( 105,00 - 114,99) |
Trofeum z sarny to: parostki, suknia,
medalion, ca³y spreparowany zwierz. |
|
|
|
|
|
|
|
Dzik (Sus
scrofa L.) |
|
|
|
|
|
|
|
Formu³a wyceny orê¿a dzika uchwalona zosta³a w Madrycie w
1952 r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy
wycenie orê¿a s±: d³ugo¶æ szabel (cm), szeroko¶æ szabel
(mm), obwody fajek (cm). Do punktów pomiarowych dodajemy
dodatki za: piêkno szabel i fajek. Od punktów pomiarowych
odejmujemy punkty za niedostateczne szlify,, asymetriê
szabel, asymetriê fajek, za dysproporcjê miedzy szablami i
fajkami (do 10 pkt). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trofeum z dzika to: orê¿ (szable i fajki),
suknia, medalion, ca³y spreparowany zwierz, szczecina z
karku (chyb, pióra) w formie kitki do kapelusza. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Medale: z³oty (120 +), srebrny 115,00-119,99), br±zowy
(110,00-114.99) |
|
|
|
Muflon (Ovis
musimon P.) |
|
|
|
Formu³a wyceny muflonów zosta³a uchwalona w Madrycie w 1952
r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy wycenie
parostków s±: d³ugo¶æ ¶limów (cm), obwody dolne ¶limów (cm),
obwody ¶rodkowe ¶limów (cm) obwody górne ¶limów (cm),
roz³oga (cm). Do punktów pomiarowych dodajemy dodatki za:
ubarwienie, karbowanie, skrêty. Od punktów pomiarowych
odejmujemy punkty usterki w ukszta³towaiu - do 5 pkt.)
Medale: z³oty (205 +), srebrny (195,00-204,99), br±zowy
(185,00-194.99) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Trofeum z muflona to: ¶limy, suknia,
medalion, ca³y spreparowany zwierz. |
|
|
Kozica (Ripicapra rupicapra tatrica B.) |
|
|
Kozica w Polsce jest pod ochron±. mo¿na na ni± polowaæ m.in.
w Austrii, Szwajcarii, na S³owacji. Trofeum stanowi±
haki
(rogi), suknia (skóra), medalion i spreparowany ca³y zwierz. |
|
|
|
|
|
|
|
Drapie¿niki (Nied¼wied¼, wilk, ry¶, ¿bik,
lis) |
|
|
|
Formu³a wyceny czaszek i skór nied¼wiedzia, wilka, rysia i
¿bika zosta³a uchwalona w Madrycie w 1952 r. na Kongresie
CIC. Formu³a wyceny czaszek lisów, borsuków i jenotów CIC
przyj±³ w 1991 roku. Czaszki drapie¿ników wyceniamy sumuj±c
d³ugo¶æ i szeroko¶æ czaski w cm. Skóry wilka, rysia i ¿bika
oceniamy dodaj±c w cm wymiary d³ugo¶ci i szeroko¶ci
skóry w cm, rozpiêto¶æ ³ap (u rysia i ¿bika). Do punktów
pomiarowych dodajemy dodatki za za d³ugo¶æ w³osa, jego
gêsto¶æ i równomierno¶æ, szeroko¶æ ko³nierza (u wilka),
pêdzelki i w±sy, bokobrody oraz cêtkowanie (u rysia),
d³ugo¶æ ogona i liczbê pier¶cieni (u ¿bika). |
|
|
|
|
|
|
Trofeum z drapie¿ników" to skóra (futro), czaszka, wypchany
zwierz, kêsy, k³y (zêby). nied¼wied¼, ry¶ i ¿bik
w Polsce s±
s± pod ochron±. Mo¿na na nie polowaæ w innych krajach
europejskich i azjatyckich. |
|
|
|
|
|
Medale: wilk - ( z³oty (41 +), srebrny (39-40,99), br±zowy
(37-38,99);
lis - z³oty (25 +), srebrny (24,5-24,99), br±zowy
(24-24.49)
borsuk - z³oty (23 +), srebrny (22,5-22,99), br±zowy
(22-22.49)
jenot - z³oty (21,5 +), srebrny (21,0-21,49),
br±zowy (20,5-20.99) |
|
|
|
Ptactwo ³owne |
Ptactwo ³owne nie podlega wycenie. jednak trofeum z
niektórych ptaków przynosi nie mniej satysfakcji ni¿
z
grubego zwierza. Spreparowane ca³e ptaki lub medaliony z
g³uszców, cietrzewi, s³onek, batalionów by³y trofeami
cennymi, a polowania na te ptaki podczas toków polowaniami
niemal kultowymi. Dzi¶ polskim my¶liwym pozosta³y polowania
na cztery gatunki dzikich kaczek, 3 gatunki dzikich gêsi,
jarz±bki ba¿anty, kuropatwy, grzywacze, s³onki na jesieni i
³yski. |
|
|
|
|
|
|
Trofeum z ptactwa to: ca³e spreparowane ptaki, medaliony,
fragmenty upierzenia (liry, wachlarze), gastrolity.
Krzysztof Mielnikiewicz |
|
|
|
|
|
|
WYSTAWIENNICTWO |
|
|
|
Najbardziej widowiskowym i skutecznym sposobem prezentacji
przejawów kultury ³owieckiej s± wystawy ³owieckie.
Pocz±tkowo ³owiectwo prezentowane by³o na organizowanych
wówczas licznych i znacz±cych wystawach
rolniczo-przemys³owych. Wielcy obszarnicy i w³a¶ciciele
ziemscy ³owiectwo traktowali powa¿nie i uz-nawali je je jako
element gospodarki rolno-le¶nej.
Na wystawach rolniczych budowano odrêbne pawilony, w których
szczycono siê trofeami i wielko¶ciami pokotów – które by³y
wizytówk± dzia³alno¶ci hodowlanej. Mo¿na wymieniæ wystawy w
Ko¶cianie (1870), Toruniu (1874), Lwowie (1877), Warszawie
(1885) Krakowie (1887), Lwowie (1894) i inne. Najbardziej
znacz±ca wystawa we Lwowie w 1894 roku, organizowana przez
Galicyjskie Towarzystwo £owieckie w ramach Powszechnej
Wystawy Krajowej sta³a siê wzorem dla nastêpnych wystaw
organizowanych na ziemiach polskich. Niestety z wystaw tych
nie znalaz³em materia³u filatelistycznego. |
|
|
|
WYSTAWY ¦WIATOWE I MIÊDZYNARODOWE |
|
|
|
|
Londyn 1851 r. |
|
|
Na Wielkiej ¦wiatowej Wystawie (The Great Exhibition)
w Londynie trwaj±cej od 1 maja do 15 pa¼dziernika 1851
roku w Pa³acu Kryszta³owym, który zaprojektowa³ Joseph
Paxton mo¿na by³o zobaczyæ przede wszystkim zdobycze
ówczesnej nauki i techniki. Na wystawie zaprezentowano te¿
najnowsze modele broni my¶liwskiej i akcesoriów.
|
|
Wiedeñ 1910 r. |
|
|
|
|
Do samodzielnego wystawiennictwa ³owieckiego pod
zaborami zmotywowa³a I Miêdzynarodowa Wystawa £owiecka
w Wiedniu 1910 roku zakoñczona wielkim sukcesem pawilonu
Galicyjskiego Towarzystwa £owieckiego. Przygotowania do niej
rozpoczêto ju¿ w 1908 roku, kiedy to pod przewodnictwem
Andrzeja ks. Lubomirskiego powo³any zosta³ specjalny
komitet, maj±cy siê zaj±æ sprawami organizacyjnymi. W sk³ad
jego weszli: Juliusz hr. Bielski, Zdzis³aw hr. Tarnowski,
baron Goetz-Okocimski. W gronie Prezydium Generalnego
Komitetu wystawy wiedeñskiej znale¼li siê w charakterze
przedstawicieli Galicji i Lodomerii Jan hr. Wilczek i Antoni
hr. Wodzicki.
Pawilon wystawowy Galicyjskiego Towarzystwa
£owieckiego urz±dzony by³ w postaci galerii podzielonej na
26 pól w których poszczególni my¶liwi prezentowali swoje
trofea. Dziel±c siê wra¿eniami z tej wystawy, wiceprezes
Towarzystwa Seweryn Krogulski napisa³: "Naszego oddzia³u nie
urz±dzili¶my reprezentacyjnie, w stylu salonu, lecz
zrobili¶my z niego wspania³± Galeriê rzadkich i wielkiej
warto¶ci trofeów ³owieckich, których zazdroszcz± nam obcy
my¶liwi ogólnie, a które chlubnie ¶wiadcz± o wielkim rozwoju
naszego ³owiectwa w okresie ostatnich lat trzydziestu." Z
ubolewaniem stwierdzi³ te¿, ¿e: "Oddzia³ galicyjski na tej
wystawie nie by³ obrazem polskiego ³owiectwa w pe³nym tego
s³owa znaczeniu. Galicja bowiem sama, bez wspó³udzia³u ziem
naszych pod zaborem pruskim i rosyjskim, ograniczyæ siê
musia³a jedynie do wystawienia eksponatów my¶liwskich z doby
ostatnich lat trzydziestu, wy³±cznie w kniejach tego kraju
zdobytych."
Pawilon Galicyjskiego Towarzystwa £owieckiego cieszy³ siê
du¿ym zainteresowaniem ze strony odwiedzaj±cych go my¶liwych
z ca³ej Europy. Parostki z Nienadowej których w³a¶cicielem
by³ Stanis³aw hr. Mycielski oraz olbrzymi nied¼wied¼
upolowany przez Andrzeja hr. Potockiego zdoby³y rekord
¶wiatowy i z³ote medale. 13 czer-wca galicyjsk± galeriê
odwiedzi³ osobi¶cie cesarz Franciszek Józef. Oprowadzany
przez Andrzeja ks. Lu-bomirskiego, nie szczêdzi³ s³ów uznania
ogl±danym trofeom i obrazom polskich malarzy. (Na podstawie
rêkopisu Marka Rogoziñskiego przygotowanego do publikacji
"Kultura £owiecka".)
Organizatorzy wystawy zadbali o kilkadziesi±t pami±tek
kolekcjonerskich (medale, oznaki, karty pocztowe, rze¼by,
widokówki, publikacje ksi±¿kowe), a w¶ród nich o walory
filatelistyczne. |
|
|
|
|
Stempel okoliczno¶ciowy gumowy |
|
|
|
|
Na wystawie stosowano stempel okoliczno¶ciowy gumowy i trzy
typy stempli metalowych z tekstem. Na karcie pokazano
stemple typu I z liter „a” , typu II z liter „b”. |
|
|
|
|
|
Dwa z trzech typów metalowych datowników okoliczno¶ciowych. |
Rekord ¶wiata w Wiedniu zdoby³y parostki z Nienadowej
pozyskane przez hr. Mycielskiego. Wg dzisiejszej wyceny
zajmuj± w Polsce 7 miejsce z punktacji 196 pkt. CIC. Znajduj±
siê w Muzeum £owiectwa w Warszawie. |
|
|
|
|
|
Pierwsza ¶wiatowa wystawa ³owiecka pod patronatem cesarza
Franciszka Józefa I, wytrawnego my¶liwego, odby³a siê w 1910
r. w Wiedniu. Polscy my¶liwi z Galicji wystawiali trofea po
raz pierwszy na imprezie tej rangi.
Z oko³o 900 trofeów zdoby³y 2 rekordy wiata, 11 medali
z³otych, 17 srebrnych i 10 br±zowych.
Po lewej: stempel okoliczno¶ciowy wydany z okazji 80. rocznicy wystawy
wiedeñskiej
|
|
Berlin 1937 r. |
|
|
|
Do¶wiadczenia nabywane w organizowaniu ww. wystaw
zaowocowa³y przy organizacji Miêdzynarodowej Wystawy w
Berlinie w 1937 r. Komisarzem polskiej ekspozycji
zosta³ mianowany in¿. Herman Knothe. Przewodnicz±cym
Komitetu Organizacyjnego Roger hr. Raczyñski. Eksponaty
polskie zosta³y przewiezione specjalnym poci±giem w 300
skrzyniach. Wystawa zosta³a otwarta 3 wrze¶nia 1937 r. o
godz. 1100 przez feldmarsza³ka Hermana Goeringa – protektora
wystawy. Wystawa by³a te¿ w zamy¶le dostojników III Rzeszy
elementem propagandowym, ukazuj±cym sprawno¶æ organizacyjn±
III Rzeszy.
Polska na wystawie wypad³a imponuj±co. Ekspozycja nasza
prezentowa³a siê g³ównie trofeami charakterystycznymi dla
krainy dziewiczych ostêpów karpackich, poleskich i licznych
dobrze zachowanych nizinnych borów. Symboliczny ¿ubr by³
pomnikowym monumentem a dywany skór rysich i wilczych
stwarza³y prastar± sceneriê. £o¶ zachowany w niedostêpnych
wschodnich terenach wykracza³ poza wyobra¼niê zachodniego
my¶liwego. Wspaniale zaprezentowa³o czarnego zwierza zdjêcie
konkursowe wykonane przez mistrza W³odzimierza Puchalskiego,
zdoby³o z³oty medal. (Na podstawie referatu wyg³oszonego
przez Witolda Sikorskiego na I Kongresie Kultury £owieckiej
w Pszczynie)
W Berlinie trofea polskie otrzyma³y wiele nagród i medali.
Na wystawie berliñskiej czo³owe trofea, oprócz z³otego
medalu, otrzymywa³y dodatkowo srebrn± tarczê z nazw± trofeum
i kolejnym jego numerem, wg kolejno¶ci uzyskanych punktów.
Szerzej na ten temat znajdzie czytelnik w ksi±¿ce Dariusza
J. Gwiazdowicza i Jerzego Wi¶niewskiego pt. "Polskie
ekspozycje ³owieckie, wyd. OKL Go³uchów, 2013 r. |
|
Düsseldorf 1925 i 1954 r. |
|
W Düsseldorfie od po³owy lat dwudziestych XIX w.
organizowano targi, w ramach których oferowano tak¿e sprzêt
my¶liwski i wêdkarski. Targom towarzyszy³y wystawy
³owieckie. Po II wojnie ¶wiatowej Polska unika³a udzia³u w
wystawach organizowanych w krajach kapitalistycznych. |
|
|
|
|
Datowniki okoliczno¶ciowe dokumentuj±ce wystawê
³owieck± w Düsseldorfie w 1925 r. |
|
|
|
|
W Düsseldorfie w 1954 r. odby³a siê druga
tym mie¶cie po wojnie wystawa miêdzynarodowa, po³±czona z
obradami Miêdzynarodowej Rady £owiectwa CIC, na których
omawiano ramy prawne dzia³ania tej organizacji. |
|
Florencja 1964 r. |
|
|
|
|
|
We florenckiej wystawie w dniach 24.09 - 8.11. 1964 r. bra³o
udzia³ 7 krajów (bez Polski). Podczas Kongresu
Miêdzynarodowej Rady ³owiectwa i Ochrony Zwierzyny
towarzysz±cego wystawie omawiano m.in. sytuacjê
dzikich kaczek i gêsi. |
|
|
|
|
Novy Sad 1967 r. |
|
Po 30 latach nieobecno¶ci polskiego
³owiectwa na arenie miêdzynarodowej w³adze pañstwowe
wyrazi³y zgodê na udzia³ Polski w Miêdzynarodowej Wystawie
£owieckiej w Novym Sadzie w dniach 22.9-5.10.1967 r.,
zakoñczony 3 lokat± w klasyfikacji z³otomedalowych trofeów
za Jugos³awi± i Rumuni±. Polskie ³owiectwo wysz³o zza
¿elaznej kurtyny. Rozwijaj±cy siê w Europie ruch turystyczny
(polowania dewizowe), mo¿liwo¶ci eksportu ¿ywej zwierzyny i
handlu dziczyzn±, udzia³ w wystawach i sympozjach
zdecydowa³, ¿e w³adze pañstwowe wyrazi³y zgodê na ponowne
przyst±pienie Polski do Miêdzynarodowej Rady £owieckiej (CIC)
w charakterze pe³no-.prawnego cz³onka tytularnego. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Seriê znaczków pocztowych z okazji wystawy wyda³a poczta
wêgierska. Poczta wyda³a 17 czerwca seriê 6. znaczków „Weltjagdausstellung,
Budapest”. |
|
|
P³owdiw 1981 r. |
|
|
Kolejna ¦wiatowa Wystawa £owiecka
zorganizowana zosta³a w P³owdiw w dniach 14.06-12.07.1981
r. pod nazw± "Ziemia planet± ¿ycia". Udzia³ Polski pocz±tkowo
by³ problematyczny w zwi±zku z napiêt± sytuacj± polityczna w
kraju. W wystawie bra³o udzia³
38 pañstw, z tego 22 pozaeuropejskie, eksponowano 11000 trofeów
reprezentuj±cych ok. 100 gatunków zwierz±t ¶wiata. Wystawie
towarzyszy³y liczne ekspozycje
i imprezy, festiwal filmów
przyrodniczych, konkurs fotograficzny, konkursy i pokazy
kynologiczne, zawody strzeleckie, sympozja naukowe i wiele
innych. Du¿e zainteresowanie wzbudzi³a wystawa filatelistyczna,
w której wziêli udzia³ polscy filateli¶ci. Wziê³o w niej udzia³
83 wystawców w tym 6 Po-laków. Polacy zajêli I miejsca w klasie
konkursowej: Maria Groer (³owiectwo), Zygmunt Kadura (fauna).
Pozostali Polacy zajêli w tej w klasie 5,8,10 miejsce (tematyka
³owiectwo). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Walory filatekistyczne wydane z okazji wystawy przez ró¿ne
kraje. |
|
Polskie wystawy krajowe i regionalne |
|
|
|
W latach 1922 - 1939 dzia³acze ³owieccy towarzystw,
oddzia³ów zwi±zku i centrali zorganizowali w kraju ok. 65
wystaw. Prym wiedli my¶liwi z Wielkopolski i Pomorza
urz±dzaj±c ok. 30 wystaw w tym 16 Poznaniu. Do
interesuj±cych z kulturowego punktu widzenia wystaw
poznañskich z 1937 i 1938 r., nale¿a³y Jubileuszowa Wystawa
£owiecka oraz I Ogólnopolska Wystawa Grafiki My¶liwskiej.
W województwie warszawskim urz±dzono ok. 12 wystaw, w tym 10
w stolicy. Du¿e zainteresowanie wzbudza³y Pokazy trofeów
£owieckich (1931, 1932, 1934) i £owiectwo w Sztuce Polskiej
(1937).
Na
Kresach Wschodnich zorganizowano ok. 17 ekspozycji, w tym we
Lwowie 6. Oprócz wa¿nej z his-torycznego punktu widzenia
wspomnianej lwowskiej wystawy w 1922 r. na uwagê zas³uguje I
Ogólnopolska Wystawa Sportowa (1927) i Jubileuszowa Wystawa
Ma³opolskiego Towarzystwa £owieckiego wraz z IV Pokazem
Trofeów £owieckich (1936). Eksponaty przyrodnicze Muzeum im.
Dzieduszyckich we Lwowie, kolekcja dawnej broni z Muzeum
Narodowego im. Króla Jana we Lwowie, liczne fotografie,
obrazy uczyni³y j± bardziej interesuj±c± i nowoczesn±.
W II RP wyra¼nie zarysowa³a siê tendencja ukazywania dorobku
kulturowego ³owiectwa. Mimo dominacji trofeów, ¶wiadcz±cych
o zasobno¶ci ³owisk wystawców, coraz czê¶ciej pojawia³y siê
na pokazach obrazy i grafiki znanych artystów, fotografie
W³odzimierza Puchalskiego, ksi±¿ki i starodruki, broñ,
oznaki towarzystw i stra¿y ³owieckich.
Polskie trofea i zbiory kolekcjonerskie bra³y udzia³ w 10
wystawach zagranicznych. Ale tylko w Berlinie oficjalnym
reprezentantem wystawców indywidualnych by³ Polski Zwi±zek
£owiecki. Miêdzynarodowa Wystawa w Berlinie odbywaj±ca siê w
dniach 3-28.11 1937 roku zakoñczy³a siê niebywa³ym sukcesem
polskiego ³owiectwa, stawiaj±c go na pierwszym miejscu w¶ród
pañstw uczestnicz±cych.
Spo¶ród 818 trofeów wystawionych przez Polaków 818 otrzyma³o
odznaczenia: 35 tarcz i 818 medali w tym 154 miêdzynarodowe.
Na wystawie eksponowano równie¿ 47 obrazów, grafik i rze¼b,
w tym dzie³a mistrzów: Juliana Fa³ata, Juliusza Kossaka,
Józefa Brandta, Józefa Che³moñskiego, Alfreda W. Kowalskiego
i in. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wirnik upamiêtniaj±cy PWK w Poznaniu trwaj±c± od 16 V do 30
IX 1929 r. |
W czerwcu 1979 w 50. rocznicê Powszechnej Wystawy Krajowej
poznañscy dzia³acze ³owieccy urz±dzi³ regionaln± wystawê
£owieck±. Odby³a siê ona w Antoninku pod protektoratem
Piotra Jaroszewicza. |
|
|
Do najokazalszych nale¿a³y: Polska
Powszechna Wystawa £owiecka w Poznaniu przy Powszechnej
Wystawie Krajowej w 1929 r. pod patronatem Prezydenta
Ignacego Mo¶cickiego. Komitetem organizacyjnym kierowa³
prezes WZM Konstanty Ch³apowski. Wystawiono na niej 1620
trofeów 98 wystawców oraz zdjêcia polowañ, obrazy i grafikê,
zabytkow± broñ, literaturê ³owieck± oraz w dziale naukowym
kolekcje ptaków, modele urz±dzeñ ³owieckich itp. |
|
|
|
|
|
W sierpniu 1938 r. w ramach III Jarmarku Poleskiego
zorganizowano wystawê ³owieck±, na któr± wspania³e eksponaty
dostarczy³ m.in. ksi±¿ê Karol Radziwi³³ - prezes Poleskiej
Wojewódzkiej Rady £owieckiej, cz³onek centralnych w³adz PZ£,
zapalony my¶liwy, ordynat dawidgródecki. |
|
|
Ukoronowaniem dzia³alno¶ci naukowo – dydaktyczno –
propagandowej le¶ników w Oflagu IIC Woldenberg by³a Wystawa
Le¶na zorganizowana we wrze¶niu 1943 r. Wyodrêbniono na niej
trzy dzia³y: hodowla lasu, urz±dzanie lasu i u¿ytkowanie
lasu, w ramach których pokazano ³owiectwo.
Ekspozycje zatytu³owane „Ochrona przyrody” (autorstwa
Stefana Gutta) i „£owiectwo” (autorstwa ppor. Zbigniewa
Paliszewskiego) rozmieszczone na d³ugo¶ci po 16 mb ¶cian
by³y bogato ilustrowane planszami i rze¼-bami ukazuj±cymi
parki i rezerwaty przyrody, zwierzêta chronione (ssaki,
ptaki i owady), rozmieszczenie zwierz±t ³ownych w Polsce,
ich ochronê, a opisy pod fotografiami i rysunkami zwierz±t
informowa³y zwiedzaj±cych o ich biologii, etologii, i
znaczeniu gospodarczym. Wystawê uatrakcyjnia³ obraz ¦w.
Hubert, namalowany w Oflagu VIII A Lienz przez Edmunda
Czarneckiego, rze¼ba dzika autorstwa ppor. Horno –
Pop³awskiego prof. Uniwersytetu im. Stefana Batorego w
Wilnie, tak¿e autora rze¼b w kaplicy obozowej, liczne
figurki zwierz±t ³ownych, oznaki Ligi Ochrony Przyrody,
Polskiego Zwi±zku £owieckiego i Wojskowego Towarzystwa
£owieckiego oraz rysunki i drze-woryty wykonywane w trudnych
barakowych warunkach. Wystawa cieszy³a siê ogromnym
powodzeniem, zwiedzi³o j± wg Kwiatyñskiego ponad 12 000
osób, w tym oko³o 150 oficerów i podoficerów nienieckich. |
|
|
Z okazji Tygodnia lasu zosta³ zaprojektowany przez Romana
Koz³owskiego znaczek pocztowy (projekt wstêpny) z rysunkiem
jelenia w le¶nej ostoi opatrzony dat± 2-8 V 1943 r. i
datownik okoliczno¶ciowy o tematyce le¶nej. Projekt
definitywny znaczka (bez daty) za 20 fenigów z
przeznaczeniem na Fundusz Sierot i Wdów te¿ nie doczeka³ siê
realizacji , ale lukê tê w niewielkim stopniu (ranga znaczka
by³aby o wiele wiêksza) wype³ni³a kolejna pocztówka z
grafik± sarny – kozy na tle lasu autorstwa Mariana Stêpnia i stemplem dodatkowym Wystawa le¶na projektu S.
Paszkowskiego.
Wiêcej w ksi±¿ce "My¶liwi w oflagach" autorstwa Krzysztofa
Mielnikiewicza. |
|
|
Datownik okoliczno¶ciowy wydany z okazji "Tygodnia lasu" w
Oflagu II C Woldenberg |
|
|
|
Pocztówki okoliczno¶ciowe z grafikami i
stemplami dodatkowymi. |
|
|
Polskie ekspozycje powojenne |
|
|
|
Sukcesem organizacyjnym okaza³a siê
Ogólnopolska Wystawa £owiecka w 1969 r. w Warszawie,
zorganizowana z okazji 25-lecia PRL i 25-lecia ludowego
³owiectwa w Pa³acu Kultury i Nauki. Na 1600 m²
zaprezentowano 1037 trofeów i do¶æ poka¼n± ilo¶æ dzie³
najlepszych twórców XIX i XX wieku. Oprawiona dobr±
propagand± i dobrym katalogiem oraz stoiskiem wydawnictw
³owieckich, filatelistycznym oraz nag³o¶nieniem sali udanym
zestawem utworów my¶liwskich z polskich oper, robi³a mocne
wra¿enie. Wystawa trwa³a od 16 lipca do 25 sierpnia. |
|
|
|
|
|
|
Trzy datowniki okoliczno¶ciowe wydane na rozpoczêcie wystawy
16 lipca, 25 lipca i na planowane zakoñczenie wystawy
31 lipca 1969 r. Wystawa zosta³a przed³u¿ona do 25 sierpnia.
Na stemplu okoliczno¶ciowym s³ynne parostki z
Nienadowej pozyskane przez hr. Mycielskiego. Wycenione
na 196 pkt. CIC. Znajduj±
siê w Muzeum £owiectwa w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
Uroczystego otwarcia wystawy dokona³
minister kultury Tadeusz Kaczmarek. Kilka tysiêcy eksponatów
z 30 muzeów i instytucji oraz ze zbiorów prywatnych
rozmieszczono w 7 salach. |
Wystawa Pó³nocno-Zachodniej Krainy
£owieckiej z okazji 60-lecia PZ£. Komisarzem wystawy by³
Piotr £awrynowicz - komisarz obchodów jubileuszu. |
Regionalna Wystawa £owiecka w Lublinie
0twarta 27 kwietnia trwa³a do 4 maja, tj. do dnia obrad
Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów PZ£ . Zwiedzi³o ja ok. 5000
osób |
|
|
|
Inne wystawy zagraniczne udokumentowane filatelistycznie |
|
|
|
|
|
|
|
Wschodnioniemiecka Wystawa My¶liwska trwaj±ca w dniach 15.05
- 30.06 1911 w ramach Wschodnioniemieckiej Wystawy
Przemys³u, Rzemios³a i Rolnictwa. Swoje trofea wystawi³
cesarz Niemiec Wilhelm II. Hrabia Z. Kurnatowski zdoby³ 8
medali, a hr. I. Miel¿yñski z Iwna - 7, |
Wystawy w Grazu (Austria) maj± d³ugi rodowód. W centrum
wystawowym w ramach wystawy krajowej w 1924 r. mia³a
miejsce ekspozycja ³owiecka. |
|
|
W barokowym zamku (pa³acu) Marchegg w Dolnej Austrii,
rezydencji my¶liwskiej cesarz Józefa II, w salach obecnie
przeznaczonych na ekspozycjê ³owieck± od maja do
pa¼dziernika 1978 r. mia³a miejsce Miêdzynarodowa
Wystawa £owiecka. Polska nie bra³a w niej udzia³u. |
|
|
|
|
Wystawa filatelistyczna w Gaming w Dolnej Austrii
w
zabytkowym klasztorze kartuzów, podczas której
reklamowano Polskê jako kraj polowañ. |
Lokalna wystawa ³owiecka rejonu Gorskiego Kotaru
w zachodniej czê¶ci Chorwacji. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wystawy organizowane przez DDR z
okazji 25lecia i 30-lecia socjalistycznego ³owiectwa. |
Stempel okoliczno¶ciowy z jednej z cyklicznych wystaw
organizowanych podczas targów ³owieckich i wêdkarskich. |
|
|
|
|
|
Krzysztof Mielnikiewicz |
Literatura: |
|
|
Nowakowska Barbara. 2010. Ignacy Stachowiak i jego
opowiadania. Nak³ad rodziny I. Saachwiaka. Warszawa. Gwiazdowicz
Dariusz, Wi¶niewski Jerzy. 2013. Polskie ekspozycje
³owieckie. OKL Go³uchów.
Dziedzic Roman. 2005. Katalog trofeów ³owieckich.
Wydawnictwo £owiec Polski. Warszawa.
Mielnikiewicz Krzysztof. 2012. My¶liwi w Oflagach. nak³ad
autora. Ostrów Mazowiecka. |
|
|
|
|
Muzea i ekspozycje ³owieckie
w pa³acach i zamkach |
|
Muzeum ³owieckie jest instytucj±, której zadaniem jest
pozyskiwanie drog± zakupów i darowizn, depozytów zabytków
kultury ³owieckiej ich przechowywanie, konserwowanie oraz
udostêpnianie w celu ogl±dania, prowadzenia badañ naukowych,
publikowania ich wyników oraz edukowania dzieci i m³odzie¿y.
Zbiory i kolekcje ³owieckie w Polsce i na ¶wiecie s±
gromadzone w samodzielnych placówkach muzealnych, czê¶ciej
zdeponowane s± w wydzielonych przestrzeniach muzeów
zamkowych (w dawnych zamkach i pa³acach my¶liwskich,
rezydencjach monarszych) i mimo ¿e nie stanowi± klasycznego
muzeum my¶liwskiego, to pe³n± tak± rolê. Znaki pocztowe
utrwali³y wiele obiektów muzealnych, w których artefakty
³owieckie zajmuj± podstawow± lub wyodrêbniona kolekcjê. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Miêdzynarodowe Muzeum £owieckie w Gien (Francja). Na
zamku po³o¿onym w centrum miasta znajduje siê Miêdzynarodowe
Muzeum £owiectwa z przebogatymi zbiorami trofeów, broni,
akcesoriów my¶liwskich oraz najwiêkszym na ¶wiecie zbiorem
guzików my¶liwskich. Zamek Chaverny nad Loar± s³ynie z
organizowanych do dzi¶ polowañ. Zwiedzaj±cy posiad³o¶æ mog±
zobaczyæ psiarniê, licz±c± oko³o 100 ¿ywych psów i salê
trofeów (Salle de Trophées) z oko³o 2 tys. poro¿y, obrazy,
broñ i akcesoria ³owieckie. W 1922 roku zamek zosta³
udostêpniony zwiedzaj±cym przez prywatnego w³a¶ciciela -
by³o to pierwszy taki przypadek we Francji. Posiad³o¶æ ta od
ponad 600 lat nale¿y do rodziny Hurault i bez wiêkszych
zmian zachowa³a wygl±d z XVII wieku. |
|
|
|
|
|
U góry po prawej. Muzeum £owiectwa i Natury w
Pary¿u. W 1964 roku przemys³owiec François Sommer i jego
¿ona Jacqueline za³o¿yli fundacjê po¶wiêcon± ³owiectwu i
naturze (Fondation de la Maison de la chasse et de la nature).
3 lata pó¼niej, w 1967 roku otwarto Muzeum £owiectwa i
Natury. Muzeum zajmuje pomieszczenia w dwóch rezydencjach na
terenie historycznej dzielnicy Marais – hôtel de Guénégaud i
hôtel de Mongelas. Na powierzchni 650 m2 Muzeum £owiectwa i
Natury znajduje siê kilka kolekcji. Wszystkie maj± na celu
ukazanie zwi±zku cz³owieka z natur±. Zbiory mo¿na podzieliæ
na wystawê tymczasow± i sta³±. Do sta³ej ekspozycji nale¿±
obrazy, broñ, akcesoria ³owieckie, trofea ³owieckie (z
Europy, Azji, Afryki i Ameryki), sztuka ³owiecka i
animalistyka. W¶ród zbiorów znajduj± siê wypchane zwierzêta,
poro¿a, strzelby, karabiny i wiele innych ciekawych
eksponatów. Podczas zwiedzania mo¿na obejrzeæ tak¿e kilka
filmów. W muzeum mo¿emy zobaczyæ rozwój i zmiany akcesoriów
³owieckich na przestrzeni wieków. W¶ród eksponatów znajduj±
siê miêdzy innymi karabiny Ludwika XIII, Marii Teresy
Austriaczki, Napoleona I i Napoleona III. Muzeum oprócz
przedmiotów zwi±zanych z histori± ³owiectwa przedstawia
wiele dzie³ sztuki animalistycznej. S± to elementy sztuki
graficznej, ceramika, obrazy, meble, fotografie, dywany oraz
rze¼by. Co roku to muzeum mieszcz±ce siê w 3. dzielnicy
Pary¿a odwiedza 40 000 zwiedzaj±cych (https://paryz.pl/muzeum-lowiectwa-i-natury/). |
|
|
|
|
|
Pa³ac Hluboká na po³udniu Czech w pobli¿u Czeskich
Budziejowic uwa¿any za jeden z najpiêkniejszych czeskich
pa³aców. Go¶cie zajrz± do dziewiêciu pokojów w apartamentach
nale¿±cych do ostatnich czterech pokoleñ w³a¶cicieli
tutejszych w³o¶ci, Schwarzenbergów. Na zwiedzenie zas³uguje
Salon My¶liwski. Korytarze i pomieszczenia udekorowane
trofeami i grafikami z motywami my¶liwskimi. Jadalnia
(salon) my¶liwska (Lovecka jídelna), ozdobiona wieloma
obrazami, meblami, akcesoriami z motywami my¶liwskimi,
broni± i dokumentami z XVII i XVIII wieku. |
|
|
U do³u po lewej. Lednice. W XIX - wiecznym pa³acu przebudowanym
na styl neogotycki przez w³adców okolicznych w³o¶ci –
ksi±¿±t z rodu Lichtensteinów, nie ma wyodrêbnionej
ekspozycji ³owieckiej, ale w salach pa³acowych znajduj± siê
liczne zabytki zdobione scenami my¶liwskimi. Na ¶cianach
wisz± liczne trofea ³owieckie. Wokó³ pa³acu
znajduj± siê obiekty o charakterze my¶liwskim (zameczek nad
stawem sk±d wyruszano na polowania, zameczek my¶liwski i
kaplica ¶w. Huberta). W zameczku nad stawem znajduje sie
kolekcja ornitologiczna. |
|
|
|
|
U góry po prawej. Pa³ac Opoèno jest z najwiêkszych i
najcenniejszych zamków renesansowych w Czechach, znany z
powodu galerii zawieraj±cej wspania³± kolekcjê malarstwa
w³oskiego i holenderskiego, unikalnej zbrojowni i bogatych
zbiorów bibliotecznych. Opoèenskie zbrojownie s± jednym z
najwiêkszych i najwa¿niejszych kolekcji tego rodzaju w
Republice Czeskiej. £owiectwo jest ¶ci¶le zwi±zane z Opoènem.
Ju¿ przed rokiem 1598 Trèkovie z Lípy za³o¿yli zwierzyniec.
Do najstarszych eksponatów w sali my¶liwskiej nale¿±
w³ócznie, z których czê¶æ pochodzi z pó¼nego gotyku. Cenne
okazy mo¿na równie¿ znale¼æ w kolekcji no¿y my¶liwskich.
Broñ palna wystawiona w gablocie jest dzie³em czeskich
rusznikarzy: J.Procházka (Opoèno), A. V. Lebeda (Praga), A.
Ch. Kehlner Neveu (Praga) i J. Michael (Kuks). W zbiorach
znajduj± siê równie¿ prace takich rusznikarzy jak: J. A.
Kuchenreiter, L. Cominazzo i M. Wenger. Renesansowa kusza
inkrustowana ko¶ci± jest niemieckiego pochodzenia, koñska
uprz±¿ zdobiona srebrem jest czê¶ci± wyposa¿enia karety
znajduj±cej siê przy wej¶ciu na dziedziniec. (Wikipedia) |
|
|
|
|
|
W Bojnicach (S³owacja) my¶liwi powinni zwiedziæ zamek z
czê¶ciowo zachowanymi oryginalnymi gotyckimi i renesansowymi
elementami architektonicznymi.. Jeden z najbardziej znanych
zamków S³owacji. Od 1950 na zamku mie¶ci siê Múzeum Bojnice,
oddzia³ S³owackiego Muzeum Narodowego, w którym znajduje siê
ekspozycja broni oraz znajduj± siê liczne artefakty z
motywami my¶liwskimi.
Bojnice zaliczaj± siê do najwa¿niejszych miejsc
paleolitycznych w Europie. ¯yli tu neandertalczycy, którzy
zostawili po sobie tysi±ce przedmiotów - kamienne narzêdzia:
rozdrobnione kawa³ki kamienia , takie jak tasaki, narzêdzia
p³atkowe w postaci no¿y , skrobaki , narzêdzia do wiercenia,
a tak¿e skamienia³e ko¶ci zwierz±t, takich jak:
mamuty , nosoro¿ce , lwy jaskiniowe , jelenie ,
prehistoryczne ko¶ci koni , ¿ubry i sarny , a tak¿e ko¶ci
innych ssaków i ptaków. W muzeum odtworzono codzienne ¿ycie
paleolitycznych ³owców. |
|
|
|
|
|
|
Wzniesiony oko³o 1742 roku dla rodziny Bieliñskich wed³ug
projektu Józefa Fontany. W roku 1799 sta³ siê w³asno¶ci±
rodziny Zamoyskich. Przebudowany przez Konstantego
Zamoyskiego w latach 1897–1914. We wnêtrzach pa³acowych
zachowa³ siê autentyczny wystrój z prze³omu XIX i XX wieku w
stylu Drugiego Cesarstwa.
Na uwagê my¶liwych zas³uguje salon my¶liwski z kolekcj±
trofeów, obrazów i broni. Podczas zwiedzania pa³acu spotkamy
liczne zabytki, szczególnie obrazy i bibeloty) z motywami
my¶liwskimi (Wikipedia). |
|
|
|
Zamek pszczyñski by³ w³asno¶ci± ksiêcia Hansa Heinricha XI
von Pless, znakomitego my¶liwego, który zaprasza³ na
polowania do okolicznych ³owisk królów pruskich, niemieckich
cesarzy oraz ich królewskich go¶ci z ca³ej Europy, a sam
Hans Heinrich XI pe³ni³ na dworze berliñskim godno¶æ
cesarskiego Wielkiego £owczego. W s±siednich Promnicach
ulokowano Pa³acyk stricte my¶liwski z pomnikiem ¶. Huberta,
w którym goszczono my¶liwych podczas ksi±¿êcych ³owów. W
pa³acu g³ównym a¿ roi siê od trofeów ³owieckich, broni i
akce-soriów my¶liwskich, ustawionych w komnatach, na
korytarzach i w zbrojowni pa³acowej. |
|
|
Muzeum trofeów broni i ³owiectwa w Sibiu powsta³o z
fundacji Augusta von Spiessa. P³k August Von Spiess
(1864 - 1953), znany jako Oberst August Roland von
Braccioforte zum Portner und Höflein, by³ oficerem,
pisarzem, s³ynnym my¶liwym i ³owczym rumuñskiego dworu
królewskiego. Prowadzi³ kilka ekspedycji my¶liwskich
w Afryce, zebra³ w swoim ¿yciu kolekcjê ponad 1000 trofeów
my¶liwskich. Napisa³ tak¿e wiele ksi±¿ek dotycz±cych
zwierz±t i polowañ, g³ównie zwi±zanych z regionem Karpat.
Ekspozycja muzealna odzwierciedla ewolucjê broni i
akcesoriów my¶liwskich. Wa¿na jest tak¿e kolekcja trofeów
nale¿±cych do kolekcji Wittinga i A. Spiessa, z których
ostatnia zawiera 1058 preparatów nabytych w 1963 roku. |
Na wystawach eksponowane s± równie¿ broñ i akcesoria
my¶liwskie, niektóre tradycyjne metody polowañ,
dawne i wspó³czesne ryciny o tematyce ³owieckiej.
Przedstawiono tu równie¿ ekspozycjê ukazuj±c± biologiê i
¶rodowisko ¿ycia zwierzyny. Muzeum jest teraz
prezentowane w specjalnej wiejskiej willi, a zasoby sa
w³±czone do Muzeum Brukenthal w Sibiu |
|
|
Muzeum powsta³o w 1977 roku z inicjatywy Wojewódzkiej Rady
£owieckiej w Poznaniu. Od 1982 roku jest oddzia³em Muzeum
Narodowego Rolnictwa i Przemys³u Rolno-Spo¿ywczego w
Szreniawie. Mie¶ci siê w odno-wionym dziewiêtnastowiecznym
dworze po³o¿onym w sze¶ciohektarowym parku krajobrazowym o
urozmaiconej rze¼bie terenu. Drugim zabytkowym budynkiem
jest stajnia-wozownia, w której od 1993 roku znajduje siê
ekspozycja przyrodnicza. W roku 2004 wielkopolski
przedsiêbiorca i my¶-liwy Adam Smorawiñski podarowa³ swoj±
kolekcjê trofeów egzotycznych z czterech kontynentów, a do
celów jej ekspozycji ufundowa³ nowy pawilon.
W 2010 roku rozbudowa³ go na potrzeby powiêkszaj±cych siê
zbiorów, a tak¿e na kolekcjê stu preparatów papug, któr±
zakupi³ dla Muzeum. W gmachu g³ównym znajduj± siê ekspozycje |
W pomieszczeniach pa³acu znajduje siê ekspozycja po¶wiêcona
historii ³owiectwa – tej bardzo odleg³ej, odtworzonej na
podstawie wykopalisk, a tak¿e tej ca³kiem bliskiej,
siêgaj±cej XX wieku. W dziale archeologicznym wyeksponowane
s± narzêdzia, jakimi pos³ugiwali siê pierwsi my¶liwi.
Ukazane s± równie¿ dawne techniki my¶liwskie oraz broñ,
akcesoria i trofea ³owieckie. W salach ekspozycyjnych i w
salonie my¶liwskim zobaczyæ mo¿na wyroby sztuki inspirowanej
³owiectwem. W stajni-wozowni przedstawiono ¶rodowiska
zwierz±t ³ownych z gatunkami charakterystycznymi dla
Wielkopolski oraz wystawê dla dzieci "Zwierzêta w czterech
porach roku".
Muzeum
posiada bibliotekê licz±c± ponad tysi±c woluminów
obejmuj±cych ksi±¿ki i czasopisma o tematyce przyrodniczej i
³owieckiej (na podstawie strony internetowej Muzeum w
Uzarzewie). |
|
|
|
Zamek w Cheverny – jeden z zamków Doliny Loary,
po³o¿ony na po³udniowy zachód od Orleanu i 193 kilometry od
Pary¿a, w departamencie Loir-et-Cher we Francji. Posiad³o¶æ
ta od ponad 600 lat nale¿y do rodziny Hurault i bez
wiêkszych zmian zachowa³a wygl±d z XVII wieku.
Zwiedzaj±cy posiad³o¶æ mog± zobaczyæ psiarniê, licz±c± oko³o
100 ¿ywych psów i Salê Trofeów (Salle de Trophées) z oko³o 2
tys. poro¿y oraz zbrojowniê – najwiêksze pomieszczenie na
zamku, z kolekcj± broni (tak¿e my¶liwskiej) i zbroi. W 1922
roku zamek zosta³ udostêpniony zwiedzaj±cym przez prywatnego
w³a¶ciciela - by³o to pierwszy taki przypadek we Francji.
Zamek w Cheverny jest s³ynny z organizowanych do dzi¶
reprezentacyjnych polowañ. Wikipedia.
Patrz te¿ opis pod linkiem
http://www.kulturalowiecka.pl/sztuka.html
|
|
|
|
Od 1968 r.
Zamek Landshut
mie¶ci Szwajcarskie Muzeum £owiectwa i Zwierzyny. Jedyne
muzeum ³owieckie w Szwajcarii informuje o historii ³owów
polowaniach, a tak¿e o kulturze i sztuce ³owieckiej. Patrz
te¿ pod linkiem
http://www.kulturalowiecka.pl/sztuka.html |
|
|
|
Muzeum ³owieckie w zamku
my¶liwskim Grune-wald (patrz opis budowli powy¿ej, przy
omówieniu zamków my¶liwskich). W muzeum prezentowane s±
trofea my¶liwskie, historyczna broñ i poro¿a. Polowania
dworskie s± tematem wielu obrazów i przedmiotów rêkodzie³a
zgromadzonych na zamku. Na piêtrze s± rozwieszone portrety
w³adców Hohenzollernów od XVI do XIX w., zapalonych
my¶liwych. Wiêcej pod linkiem
http://www.kulturalowiecka.pl/sztuka.html |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muzeum na zamku Marchegg (Austria). W 1957 r. Miasto Marchegg, (Dolnej Austria), naby³o
zniszczony w czasie II wojny ¶wiatowej zamek, w którym po
jego odbudowie za³o¿ono w 1959 roku w dwóch pomieszczeniach,
Dolnoaustriackie Muzeum £owiectwa (Niederösterreichische
Jagdmuseum). Muzeum oprócz licznie zgromadzonych artefaktów
³owieckich organizuje miêdzynarodowe wystawy ³owieckie i
kongresy miêdzynarodowych organizacji ³owieckich. |
|
|
|
|
|
copyright: Krzysztof
Mielnikiewicz |
wszelkie prawa zastrze¿one |
licznik odwiedzin: |
|
|