TROFEISTYKA I WYSTAWIENNICTWO

 
TROFEA £OWIECKIE
   

Dla pierwotnych ³owców trofea ³owieckie, zw³aszcza du¿ych drapie¿ników, mia³y znaczenie magiczne, podobnie jak dla niektórych wspó³czesnych plemion afrykañskich oraz mieszkañców wysp Oceanii. Trofea by³y amuletami, b±d¼ stanowi³y materia³ do ich wytwarzania. Znamy z wykopalisk figurki kobiet (tzw. „Wenus”), zwierz±t (jelenie, dzikie konie, s³onie mamuty, bizony), laski kultowe, broñ (miotacze oszczepów), ozdoby. Wiele
z tych przedmiotów zachwyca precyzj± wykonania, zdobnictwem, zwa¿ywszy, ¿e pierwotny ³owca jako narzêdzia u¿ywa³ kawa³ka od³upka krzemiennego.

Z nastaniem pierwszych cywilizacji trofea zaczê³y zdobiæ pomieszczenia w³adców ¶wiadcz±c o ich mêstwie
i wielko¶ci. W staro¿ytno¶ci i ¶redniowieczu podczas wypraw wojennych trofeami (uro¿enie tura, ¿ubra, wieniec jelenia, ³eb wilka) zdobino he³my, uprz±¿ koñsk±, dzioby statków) w celu pokazania si³y wojownika, jego mêsko¶ci
i pozycji, wzbudzenia strachu u przeciwnika.

Dzisiaj trofea stanowi± pami±tkê po udanych ³owach, nagrodê za wieloletnie poszukiwania ciekawego my³kusa, rekordowego wieñca czy czaszki drapie¿nika. Trofeum dobrze spreparowane i w³a¶ciwie eksponowane jest swego rodzaju oddaniem ho³du upolowanej zwierzynie, a na staro¶æ wspomnieniem ulotnej m³odo¶ci i prze-mijaj±cej sprawno¶ci. Stanowi te¿ ozdobê stroju my¶liwskiego, niestety jest te¿ jest przedmiotem po¿±dania k³usowników dla osi±gania korzy¶ci materialnych.

Obowi±zkiem ka¿dego my¶liwego jest poszanowanie trofeów. Nakazuje to, niezale¿nie od wrodzonej przyzwoito¶ci, "Zbiór zasad etyki ³owieckiej", wedle którego "My¶liwy darzy trofea ³owieckie poszanowaniem, prawid³owo je preparuje, konserwuje, przedstawia do oceny i wyceny medalowej, godnie eksponuje, udostêpnia na wystawy ³owieckie oraz w celach edukacyjnych."

 
     

Zdobycie warto¶ciowego znaku pocztowego podobnie jak trofeum ³owieckiego wymaga wysi³ku, umiejêtno¶ci, zaanga¿owania ¶rodków finansowych, ale jest tak¿e kwesti± przypadku i szczê¶cia. W tej materii ³owiectwo (polowanie) i filatelistyka ma wiele cech wspólnych.

     

Pojêcia „zbieractwo” i „kolekcjonerstwo” s³owniki na ogó³ okre¶laj± jako synonimy. W opinii wielu historyków sztuki, kulturoznawców, kolekcjonerstwo jest wy¿szym stopniem zbieractwa, podobnie jak ³owiectwo wy¿szym stopniem my¶listwa. Zreszt± zbieranie znaczków to swoiste polowanie, polegaj±ce na tropieniu, podchodzie, ocenie jako¶ci (selekcji), decyzji kupna lub wymiany (strza³u), szczegó³owej ocenie jako¶ci znaczka lub trofeum, preparacji i ekspozycji.

Cech± zbierania jest polowanie dla zdobycia miêsa i trofeum, cech± kolekcjonerstwa jest ³owiectwo, ujmuj±ce
w sobie elementy kulturotwórcze: zdobywanie wiedzy i dzielenie siê ni± z zainteresowanymi spo³eczno¶ciami
w formie wystaw, publikacji, prezentacji multimedialnych; opracowywanie zbioru i eksponowanie go na wy-stawach; pomna¿anie dorobku kulturowego poprzez tworzenie nowych dzie³, którymi w filatelistyce s± m.in.: datowniki okoliczno¶ciowe, znaczki pocztowe, ca³o¶ci i ca³ostki pocztowe, znaczki personalizowane, publikacje prasowe i ksi±¿kowe, wreszcie opracowane zbiory, które jeden z kolekcjonerów nazwa³ dzie³ami sztuki. Wielu historyków – filatelistów, i ja siê z tym zgadzam, uwa¿a ¿e kolekcjonerstwo tematyczne jest nauk± pomocnicz± odpowiednich dyscyplin naukowych.

     

     
     

Trofea ³owieckie s± pami±tk± z udanych polowañ, powinny byæ nale¿ycie przechowywane, eksponowane
i obdarzone szacunkiem. Stanowi± swego rodzaju wizualne epitafium ku czci zwierza, któremu odebrano ¿ycie. Znaczki pocztowe oraz datowniki okoliczno¶ciowe, zw³aszcza w czasach obfito¶ci zwierzyny, ukazuj±c rekordowe trofea, zachêca³y do polowañ tzw. dewizowych.

   
   
   

W herbie ksi±¿±t i królów Wirtembergii  jednym z motywów graficznych by³y trze zrzuty jelenia, trzymaczami tarczy herbowej lew i jeleñ. W³adcy Wirtembergii byli zapalonymi my¶liwymi, st±d zapewne motywy ³owieckie
w herbie.

 

 

Ju¿ pra³owcy rylcami krzemiennymi zdobili  ko¶ci zwierzêce, przedmioty u¿ytkowe i broñ (miotacze oszczepów, ko¶ciane groty), bi¿uteriê i amulety, pó¼niej osady kusz i broni palnej.  Grawerowanie trofeów i broni jest nadal w modzie,  za¶ przedmioty grawerowane rêcznie zaliczamy do wyrobów luksusowych.

     
 
Naszyjniki z k³ów drapie¿ników ¶wiadczy³y o odwadze my¶liwego i o jego umiejêtno¶ciach ³owieckich.
 
    Kitka z dzika na czapce Stefana Batorego.
Szamani przebieraj±c siê w skóry ubitych zwierz±t, przyozdabiaj±c siê w k³y i pazury drapie¿ników wzbudzali respekt i potêgowali ³±czno¶æ z duchami.
 

   

Stefan Batory z trofeum my¶liwskim (kitk±) przy czapce. 

   

Komnata zamkowa ukazana w satyrycznym (bajkowym) ujêciu nie mog³a nie posiadaæ trofeów ³owieckich (³o¶ w górnym prawym rogu). Trofea na zamkach i w pa³acach monarchów by³y niegdy¶ "standardowym" wyposa¿eniem.

Tycjan. Diana i Akteon olej na p³ótnie 1556-9 r., 184,5 x 202, National Gallery Londyn. Artysta nie zapomnia³ namalowaæ jeleniego wieñca w otoczeniu bogini ³owów.

       
 
Trofea z poszczególnych gatunków zwierzyny
           
    ¯ubr (Bison bonasus L.)    
           

Szczegó³owe zasady wyceny trofeów medalowych okre¶la ROZPORZ¡DZENIE MINISTRA ¦RODOWISKA
z dnia 19 maja 2005 r. w sprawie sposobu wyceny oraz ewidencji trofeów ³owieckich
(Dz. U. z dnia 2 czerwca 2005 r.)
 

           
 
Trofeum ¿ubra to czaszka (uro¿enie), suknia (odzie¿), medalion (spreparowany w ca³o¶ci ³eb umieszczony na tarczy), a tak¿e ca³y spreparowany ¿ubr.
           

Formu³ê wyceny uro¿enia ¿ubrów CIC zatwierdzi³a w 1987 r.  Elementami pomiarowymi s±: roz³oga pokryw (rogów), obwody pokryw, d³ugo¶æ pokryw. Do punktów pomiarowych dodajemy punkty dodatkowe za piêkno
i odejmujemy punkty za za usterki. Medale: z³oty (170 +), srebrny (150-169,99), br±zowy (130-140,99). Po raz pierwszy uro¿enia wyceniano w 1974 r. na Miêdzy-narodowej Wystawie £owieckiej w Bukareszcie. Polska ekspozycja zawiera³a 7 trofeów z³otomedalowych, w tym najmocniejsze, stanowi±ce rekord ¶wiatowy i 3 srebrno-medalowe.

 

W ramach za³o¿onej w 1930 roku Miêdzynarodowej Rady £owieckiej - Conseil Internationale de la Chasse (CIC), na kolejnym jej kongresie w Warszawie (1934 r.) powo³ano Komisjê Trofeów i Wystaw, której zadaniem by³o opracowanie formu³ wycen dla poszczególnych trofeów. Obecnie Miêdzynarodowa Rada £owiecka i Ochrony Zwierzyny (Conseil Internationale de la Chasse et de la Conservation du Gibier) sta³a siê organizacj± zrzeszaj±c± krajowe zwi±zki my¶liwych z Europy i innych kontynentów, a wspomniana komisja przybra³a nazwê Komisji Wystaw i Trofeów. Jej zadaniem jest okre¶lanie celów i zasad wystaw ³owieckich oraz precyzowanie i udo-skonalanie istniej±cych formu³ wyceny trofeów. 

£o¶ (Alces alces L.)
           

Z inicjatywy m.in. Ignacego Stachowiaka w 1974 r. przyjêto koncepcjê wyceny rosoch ³osi badylarzy. We wrze¶niu 1975 r. na  XXII Zgromadzeniu Ogólnym CIC w Pary¿u zatwierdzono przed³o¿ony projekt.

           
Rosochy ³osia badylarza. Forma po¶rednia rosoch (pó³³opatacz)
   
     
  Trofeum ³osia stanowi±: rosochy (badyle) , suknia, medalion.  
   
   
Forma ³opatacza
   

Elementami pomiarowymi s±: obwody tyk no¶nych (cm), roz³oga (cm), d³ugo¶æ rosoch (cm), szeroko¶æ ³opat dla ³opatacza (cm) lub obwody odnóg dla badylarza (cm), ¶rednia d³ugo¶æ wszystkich odnóg (cm), liczba wszystkich odnóg. Od punktów pomiarowych odejmujemy potracenia za ru¿nice d³ugo¶ci odnóg, za asymetriê rosoch. Medale: z³oty (300 +), srebrny (275-299,99), br±zowy (250-274.99).

           

Jeleñ (Cevus elaphus L.)

           

Formu³a wyceny jeleni zosta³a uchwalona w Madrycie w 1952 r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy wycenie wieñca s±: d³ugo¶æ tyk (cm), d³ugo¶æ oczniaków (cm), d³ugo¶æ opieraków (cm), obwody ró¿ (cm), obwody tyk pomiêdzy oczniakiem i opierakiem (cm), obwody tyk pomiêdzy opierakiem i koron± (cm), ciê¿ar suchego wieñca (kg netto), roz³oga (cm), liczba odnóg.

Do punktów pomiarowych dodajemy dodatki za piêkno ubarwienia, uperlenia, zakoñczenia odnóg, za nadoczniaki i korony. Od punktów pomiarowych odejmujemy punkty za usterki (do 3 punktów) za nierównomierne ustawienie tyk, wyra¼ne ró¿nice w d³ugo¶ci tyk, uderzaj±ce asymetrie wieñca oraz nierównomierno¶ci oczniaków, nadoczniaków i opieraków, je¿eli ju¿ raz ich w wycenie nie wzglêdniono.

           
Medale: z³oty (210 +), srebrny (190-209,99), br±zowy (170-189,99)
           
     
  Trofeum z jelenia to: wieniec, grandle, suknia, medalion.  
     
           
Daniel (Dama dama L.)
           

Formu³a wyceny jeleni zosta³a uchwalona w Madrycie w 1952 r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy wycenie ³opat s±: d³ugo¶æ poro¿a (cm), d³ugo¶æ oczniaków (cm), d³ugo¶æ ³opat (cm), szeroko¶æ ³opat (cm), obwody ró¿ (cm), ciê¿ar suchego wieñca (kg netto), obwody dole tyki lewej i prawej (cm), obwody górne tyki lewej i prawej (cm) Do punktów pomiarowych dodajemy dodatki za piêkno ubarwienia, sêków, mocy, kszta³tu i regularno¶ci ³opat. Od punktów pomiarowych odejmujemy punkty za usterki (do 24 punktów) za niedostateczn± roz³ogê, wadliwe ³opaty, wadliwe krawêdzie ³opat, niedostateczn± równomierno¶æ ³opat..

           
Medale:

z³oty (180 +), srebrny (170,00-179,99), br±zowy (160,00-169,99)

           
  Trofeum z daniela to: ³opaty, suknia, medalion, ca³y spreparowany zwierz.  
           
  Sarna (Capreolus capreolus L.)  
           

Formu³a wyceny parostków saren zosta³a uchwalona w Madrycie w 1952 r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy wycenie parostków s±: d³ugo¶æ tyk (cm), ciê¿ar parostków (gram netto), objêto¶æ ( cm3) Do punktów pomiarowych dodajemy dodatki za: ubarwienie, uperlenie, ró¿e, zakoñczenie odnóg, rozwój odnóg, ukszta³towanie parostków. Od punktów pomiarowych odejmujemy punkty za niedorozwój odnóg, wadliwe ukszt.  - do 5 pkt.)

           
     
Medale:

z³oty (130,00 +),

srebrny (115,00-129,99),

br±zowy ( 105,00 - 114,99)

Trofeum z sarny to: parostki, suknia, medalion, ca³y spreparowany zwierz.

 

           
  Dzik (Sus scrofa L.)  
           

Formu³a wyceny orê¿a dzika uchwalona zosta³a w Madrycie w 1952 r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy wycenie orê¿a s±: d³ugo¶æ szabel (cm), szeroko¶æ szabel (mm), obwody fajek (cm). Do punktów pomiarowych dodajemy dodatki za: piêkno szabel i fajek. Od punktów pomiarowych odejmujemy punkty za niedostateczne szlify,, asymetriê szabel, asymetriê fajek, za dysproporcjê miedzy szablami i fajkami (do 10 pkt).

           

     

Trofeum z dzika to: orê¿ (szable i fajki), suknia, medalion, ca³y spreparowany zwierz, szczecina z karku (chyb, pióra) w formie kitki do kapelusza.

     

     
Medale: z³oty (120 +), srebrny 115,00-119,99), br±zowy (110,00-114.99)
     
Muflon (Ovis musimon P.)
     

Formu³a wyceny muflonów zosta³a uchwalona w Madrycie w 1952 r. na Kongresie CIC. Elementami pomiarowymi przy wycenie parostków s±: d³ugo¶æ ¶limów (cm), obwody dolne ¶limów (cm), obwody ¶rodkowe ¶limów (cm) obwody górne ¶limów (cm), roz³oga (cm). Do punktów pomiarowych dodajemy dodatki za: ubarwienie, karbowanie, skrêty. Od punktów pomiarowych odejmujemy punkty usterki w ukszta³towaiu  - do 5 pkt.)

Medale: z³oty (205 +), srebrny (195,00-204,99), br±zowy (185,00-194.99)

     
     
   
Trofeum z muflona to: ¶limy, suknia, medalion, ca³y spreparowany zwierz.

 

   
Kozica (Ripicapra rupicapra tatrica B.)
   
Kozica w Polsce jest pod ochron±. mo¿na na ni± polowaæ m.in. w Austrii, Szwajcarii, na S³owacji. Trofeum stanowi± haki (rogi), suknia (skóra), medalion i spreparowany ca³y zwierz.
 
     
Drapie¿niki (Nied¼wied¼, wilk, ry¶, ¿bik, lis)
     

Formu³a wyceny czaszek i skór nied¼wiedzia, wilka, rysia i ¿bika zosta³a uchwalona w Madrycie w 1952 r. na Kongresie CIC. Formu³a wyceny czaszek lisów, borsuków i jenotów CIC przyj±³ w 1991 roku. Czaszki drapie¿ników wyceniamy sumuj±c d³ugo¶æ i szeroko¶æ czaski w cm. Skóry wilka, rysia i ¿bika  oceniamy dodaj±c w cm  wymiary d³ugo¶ci i szeroko¶ci skóry w cm, rozpiêto¶æ ³ap (u rysia i ¿bika). Do punktów pomiarowych dodajemy dodatki za  za d³ugo¶æ w³osa, jego gêsto¶æ i równomierno¶æ, szeroko¶æ ko³nierza (u wilka), pêdzelki i w±sy, bokobrody oraz cêtkowanie  (u rysia), d³ugo¶æ ogona i liczbê pier¶cieni (u ¿bika).

     
Trofeum z drapie¿ników" to skóra (futro), czaszka, wypchany zwierz, kêsy, k³y (zêby). nied¼wied¼, ry¶ i ¿bik
w Polsce s± s± pod ochron±. Mo¿na na nie polowaæ w innych krajach europejskich i azjatyckich.
     
Medale:

wilk - ( z³oty (41 +), srebrny (39-40,99), br±zowy (37-38,99);

lis - z³oty (25 +), srebrny (24,5-24,99), br±zowy (24-24.49)

borsuk - z³oty (23 +), srebrny (22,5-22,99), br±zowy (22-22.49)

jenot -  z³oty (21,5 +), srebrny (21,0-21,49), br±zowy (20,5-20.99)

     
Ptactwo ³owne

Ptactwo ³owne nie podlega wycenie. jednak trofeum z niektórych ptaków przynosi nie mniej satysfakcji ni¿
z grubego zwierza. Spreparowane ca³e ptaki lub medaliony z g³uszców, cietrzewi, s³onek, batalionów by³y trofeami cennymi, a polowania na te ptaki podczas toków polowaniami niemal kultowymi. Dzi¶ polskim my¶liwym pozosta³y polowania na cztery gatunki dzikich kaczek, 3 gatunki dzikich gêsi, jarz±bki ba¿anty, kuropatwy, grzywacze, s³onki na jesieni i ³yski.

     
 
Trofeum z ptactwa to: ca³e spreparowane ptaki, medaliony, fragmenty upierzenia (liry, wachlarze), gastrolity.

Krzysztof Mielnikiewicz

     
     
WYSTAWIENNICTWO
     

Najbardziej widowiskowym i skutecznym sposobem prezentacji przejawów kultury ³owieckiej s± wystawy ³owieckie. Pocz±tkowo ³owiectwo prezentowane by³o na organizowanych wówczas licznych i znacz±cych wystawach rolniczo-przemys³owych. Wielcy obszarnicy i w³a¶ciciele ziemscy ³owiectwo traktowali powa¿nie i uz-nawali je je jako element gospodarki rolno-le¶nej.
Na wystawach rolniczych budowano odrêbne pawilony, w których szczycono siê trofeami i wielko¶ciami pokotów – które by³y wizytówk± dzia³alno¶ci hodowlanej. Mo¿na wymieniæ wystawy w Ko¶cianie (1870), Toruniu (1874), Lwowie (1877), Warszawie (1885) Krakowie (1887), Lwowie (1894) i inne. Najbardziej znacz±ca wystawa we Lwowie w 1894 roku, organizowana przez Galicyjskie Towarzystwo £owieckie w ramach Powszechnej Wystawy Krajowej sta³a siê wzorem dla nastêpnych wystaw organizowanych na ziemiach polskich. Niestety z wystaw tych nie znalaz³em materia³u filatelistycznego.

     
WYSTAWY ¦WIATOWE I MIÊDZYNARODOWE
     
  Londyn 1851 r.  

Na Wielkiej ¦wiatowej  Wystawie (The Great Exhibition)  w Londynie  trwaj±cej od 1 maja do 15 pa¼dziernika 1851 roku w  Pa³acu Kryszta³owym, który zaprojektowa³ Joseph Paxton mo¿na by³o zobaczyæ przede wszystkim zdobycze ówczesnej nauki i techniki. Na wystawie zaprezentowano te¿  najnowsze modele broni my¶liwskiej i akcesoriów.
 

  Wiedeñ 1910 r.  

 

 

 

Do samodzielnego wystawiennictwa ³owieckiego  pod zaborami  zmotywowa³a I Miêdzynarodowa Wystawa £owiecka w Wiedniu 1910 roku zakoñczona wielkim sukcesem pawilonu Galicyjskiego Towarzystwa £owieckiego. Przygotowania do niej rozpoczêto ju¿ w 1908 roku, kiedy to pod przewodnictwem Andrzeja ks. Lubomirskiego powo³any zosta³ specjalny komitet, maj±cy siê zaj±æ sprawami organizacyjnymi. W sk³ad jego weszli: Juliusz hr. Bielski, Zdzis³aw hr. Tarnowski, baron Goetz-Okocimski. W gronie Prezydium Generalnego Komitetu wystawy wiedeñskiej znale¼li siê w charakterze przedstawicieli Galicji i Lodomerii Jan hr. Wilczek i Antoni hr. Wodzicki.

Pawilon wystawowy Galicyjskiego Towarzystwa £owieckiego urz±dzony by³ w postaci galerii podzielonej na 26 pól w których poszczególni my¶liwi prezentowali swoje trofea. Dziel±c siê wra¿eniami z tej wystawy, wiceprezes Towarzystwa Seweryn Krogulski napisa³: "Naszego oddzia³u nie urz±dzili¶my reprezentacyjnie, w stylu salonu, lecz zrobili¶my z niego wspania³± Galeriê rzadkich i wielkiej warto¶ci trofeów ³owieckich, których zazdroszcz± nam obcy my¶liwi ogólnie, a które chlubnie ¶wiadcz± o wielkim rozwoju naszego ³owiectwa w okresie ostatnich lat trzydziestu." Z ubolewaniem stwierdzi³ te¿, ¿e: "Oddzia³ galicyjski na tej wystawie nie by³ obrazem polskiego ³owiectwa w pe³nym tego s³owa znaczeniu. Galicja bowiem sama, bez wspó³udzia³u ziem naszych pod zaborem pruskim i rosyjskim, ograniczyæ siê musia³a jedynie do wystawienia eksponatów my¶liwskich z doby ostatnich lat trzydziestu, wy³±cznie w kniejach tego kraju zdobytych."

Pawilon Galicyjskiego Towarzystwa £owieckiego cieszy³ siê du¿ym zainteresowaniem ze strony odwiedzaj±cych go my¶liwych z ca³ej Europy. Parostki z Nienadowej których w³a¶cicielem by³ Stanis³aw hr. Mycielski oraz olbrzymi nied¼wied¼ upolowany przez Andrzeja hr. Potockiego zdoby³y rekord ¶wiatowy i z³ote medale.  13 czer-wca galicyjsk± galeriê odwiedzi³ osobi¶cie cesarz Franciszek Józef. Oprowadzany przez Andrzeja ks. Lu-bomirskiego, nie szczêdzi³ s³ów uznania ogl±danym trofeom i obrazom polskich malarzy. (Na podstawie rêkopisu Marka Rogoziñskiego przygotowanego do publikacji "Kultura £owiecka".)

Organizatorzy wystawy zadbali o kilkadziesi±t pami±tek kolekcjonerskich (medale, oznaki, karty pocztowe, rze¼by, widokówki, publikacje ksi±¿kowe), a w¶ród nich o walory filatelistyczne.

 
Stempel okoliczno¶ciowy gumowy
 
   
Na wystawie stosowano stempel okoliczno¶ciowy gumowy i trzy typy stempli metalowych z tekstem. Na karcie pokazano stemple typu I z liter „a” , typu II z liter „b”.
   
Dwa z trzech typów metalowych datowników okoliczno¶ciowych. Rekord ¶wiata w Wiedniu zdoby³y parostki z Nienadowej pozyskane przez hr. Mycielskiego. Wg dzisiejszej wyceny zajmuj± w Polsce 7 miejsce z punktacji 196 pkt. CIC. Znajduj± siê w Muzeum £owiectwa w Warszawie.
       

Pierwsza ¶wiatowa wystawa ³owiecka pod patronatem cesarza Franciszka Józefa I, wytrawnego my¶liwego, odby³a siê w 1910 r. w Wiedniu. Polscy my¶liwi z Galicji wystawiali trofea po raz pierwszy na imprezie tej rangi. Z oko³o 900 trofeów zdoby³y 2 rekordy wiata, 11 medali z³otych, 17 srebrnych i 10 br±zowych.

Po lewej: stempel okoliczno¶ciowy wydany z okazji 80. rocznicy wystawy  wiedeñskiej

 

 
Berlin 1937 r.
   

Do¶wiadczenia nabywane w organizowaniu ww. wystaw zaowocowa³y przy organizacji Miêdzynarodowej Wystawy w Berlinie w 1937 r.  Komisarzem polskiej ekspozycji zosta³ mianowany in¿. Herman Knothe. Przewodnicz±cym Komitetu Organizacyjnego Roger hr. Raczyñski. Eksponaty polskie zosta³y przewiezione specjalnym poci±giem w 300 skrzyniach. Wystawa zosta³a otwarta 3 wrze¶nia 1937 r. o godz. 1100 przez feldmarsza³ka Hermana Goeringa – protektora wystawy. Wystawa by³a te¿ w zamy¶le dostojników III Rzeszy elementem propagandowym, ukazuj±cym sprawno¶æ organizacyjn± III Rzeszy.

Polska na wystawie wypad³a imponuj±co. Ekspozycja nasza prezentowa³a siê g³ównie trofeami charakterystycznymi dla krainy dziewiczych ostêpów karpackich, poleskich i licznych dobrze zachowanych nizinnych borów. Symboliczny ¿ubr by³ pomnikowym monumentem a dywany skór rysich i wilczych stwarza³y prastar± sceneriê. £o¶ zachowany w niedostêpnych wschodnich terenach wykracza³ poza wyobra¼niê zachodniego my¶liwego. Wspaniale zaprezentowa³o czarnego zwierza zdjêcie konkursowe wykonane przez mistrza W³odzimierza Puchalskiego, zdoby³o z³oty medal. (Na podstawie referatu wyg³oszonego przez Witolda Sikorskiego na I Kongresie Kultury £owieckiej w Pszczynie)

W Berlinie trofea polskie otrzyma³y wiele nagród i medali. Na wystawie berliñskiej czo³owe trofea, oprócz z³otego medalu, otrzymywa³y dodatkowo srebrn± tarczê z nazw± trofeum i kolejnym jego numerem, wg kolejno¶ci uzyskanych punktów. Szerzej na ten temat znajdzie czytelnik w ksi±¿ce Dariusza J. Gwiazdowicza i Jerzego Wi¶niewskiego pt. "Polskie ekspozycje ³owieckie, wyd. OKL Go³uchów, 2013 r.

 

Düsseldorf 1925 i 1954 r.
 

W Düsseldorfie od po³owy lat dwudziestych XIX w. organizowano targi, w ramach których oferowano tak¿e sprzêt my¶liwski i wêdkarski. Targom towarzyszy³y wystawy ³owieckie. Po II wojnie ¶wiatowej Polska unika³a udzia³u w wystawach organizowanych w krajach kapitalistycznych.

   
Datowniki okoliczno¶ciowe dokumentuj±ce  wystawê ³owieck± w Düsseldorfie w 1925 r.
   

W Düsseldorfie w 1954 r. odby³a siê druga tym mie¶cie po wojnie wystawa miêdzynarodowa, po³±czona z obradami Miêdzynarodowej Rady £owiectwa CIC, na których omawiano ramy prawne dzia³ania tej organizacji.

 
Florencja 1964 r.
       

We florenckiej wystawie w dniach 24.09 - 8.11. 1964 r. bra³o udzia³ 7 krajów (bez Polski). Podczas Kongresu Miêdzynarodowej Rady ³owiectwa i Ochrony Zwierzyny towarzysz±cego wystawie  omawiano m.in. sytuacjê dzikich kaczek i gêsi.

       
Novy Sad 1967 r.
 

Po 30 latach nieobecno¶ci polskiego ³owiectwa na arenie miêdzynarodowej w³adze pañstwowe wyrazi³y zgodê na udzia³ Polski w Miêdzynarodowej Wystawie £owieckiej w Novym Sadzie w dniach 22.9-5.10.1967 r., zakoñczony 3 lokat± w klasyfikacji z³otomedalowych trofeów za Jugos³awi± i Rumuni±. Polskie ³owiectwo wysz³o zza ¿elaznej kurtyny. Rozwijaj±cy siê w Europie ruch turystyczny (polowania dewizowe), mo¿liwo¶ci eksportu ¿ywej zwierzyny i handlu dziczyzn±, udzia³ w wystawach i sympozjach zdecydowa³, ¿e w³adze pañstwowe wyrazi³y zgodê na ponowne przyst±pienie Polski do Miêdzynarodowej Rady £owieckiej (CIC) w charakterze pe³no-.prawnego cz³onka tytularnego.

           
   
           
Seria 4 znaczków wydana 22 wrze¶nia w Nowym Sadzie w dniu otwarcia wystawy . Imprez± towarzysz±c± by³a m.in. poczta balonowa.
           

Budapeszt 1971 r.

           

Wystawa w Budapeszcie zyska³a miano ¶wiatowej, uczestniczy³o w niej 35 pañstw. Polski Zwi±zek £owiecki przygotowywa³ siê do ekspozycji  3 lata. W przygotowaniach bra³o udzia³ oko³o 20 instytucji w tym Polski Zwi±zek Filatelistów, który nadzorowa³ przygotowywane przez 3 wystawców eksponaty filatelistyczne. Niemal ka¿da
z kilkunastu imprez towarzysz±cych wystawie mia³a akcent filatelistyczny, poprzez datownik okoliczno¶ciowy. Wydano ponadto odznaki, medale, widokówki oraz liczne foldery i publikacje albumowe.  Polska (bra³y udzia³ kraje, a nie organizacje zwi±zkowe) odnios³a du¿y sukces organizacyjny, polskie trofea uzyska³y 350 z³otych medali, nasz pawilon odwiedzi³o ok. miliona osób.
 

     
     
     

Datowniki okoliczno¶ciowe stosowane by³y niemal we wszystkich wa¿nych o¶rodkach ³owieckich Wêgier, tam te¿ odbywa³y sie liczne imprezy towarzysz±ce wystawie.

   
   

Seriê znaczków pocztowych z okazji wystawy wyda³a poczta wêgierska. Poczta wyda³a 17 czerwca seriê 6. znaczków „Weltjagdausstellung, Budapest”.

   
P³owdiw 1981 r.
   

Kolejna ¦wiatowa Wystawa £owiecka zorganizowana zosta³a w P³owdiw  w dniach 14.06-12.07.1981 r. pod nazw± "Ziemia planet± ¿ycia". Udzia³ Polski pocz±tkowo by³ problematyczny w zwi±zku z napiêt± sytuacj± polityczna w kraju. W wystawie bra³o udzia³ 38 pañstw, z tego 22 pozaeuropejskie, eksponowano 11000 trofeów reprezentuj±cych ok. 100 gatunków zwierz±t ¶wiata. Wystawie towarzyszy³y liczne ekspozycje
i imprezy, festiwal filmów przyrodniczych, konkurs fotograficzny, konkursy i pokazy kynologiczne, zawody strzeleckie, sympozja naukowe  i wiele innych. Du¿e zainteresowanie wzbudzi³a wystawa filatelistyczna, w której wziêli udzia³ polscy filateli¶ci. Wziê³o w niej udzia³ 83 wystawców w tym 6 Po-laków. Polacy zajêli I miejsca w klasie konkursowej: Maria Groer (³owiectwo), Zygmunt Kadura (fauna).

 Pozostali Polacy zajêli w tej w klasie 5,8,10 miejsce (tematyka ³owiectwo).

   
   
   
   
 
   
 
Walory filatekistyczne wydane z okazji wystawy przez ró¿ne kraje.
 

Polskie wystawy krajowe i regionalne

     

W latach 1922 - 1939 dzia³acze ³owieccy towarzystw, oddzia³ów zwi±zku i centrali zorganizowali w kraju ok. 65 wystaw. Prym wiedli my¶liwi z Wielkopolski i Pomorza urz±dzaj±c ok. 30 wystaw w tym 16 Poznaniu. Do interesuj±cych z kulturowego punktu widzenia wystaw poznañskich z 1937 i 1938 r., nale¿a³y Jubileuszowa Wystawa £owiecka oraz I Ogólnopolska Wystawa Grafiki My¶liwskiej.

W województwie warszawskim urz±dzono ok. 12 wystaw, w tym 10 w stolicy. Du¿e zainteresowanie wzbudza³y Pokazy trofeów £owieckich (1931, 1932, 1934) i £owiectwo w Sztuce Polskiej (1937).

 Na Kresach Wschodnich zorganizowano ok. 17 ekspozycji, w tym we Lwowie 6. Oprócz wa¿nej z his-torycznego punktu widzenia wspomnianej lwowskiej wystawy w 1922 r. na uwagê zas³uguje I Ogólnopolska Wystawa Sportowa (1927) i Jubileuszowa Wystawa Ma³opolskiego Towarzystwa £owieckiego wraz z IV Pokazem Trofeów £owieckich (1936). Eksponaty przyrodnicze Muzeum im. Dzieduszyckich we Lwowie, kolekcja dawnej broni z Muzeum Narodowego im. Króla Jana we Lwowie, liczne fotografie, obrazy uczyni³y j± bardziej interesuj±c± i nowoczesn±.

W II RP wyra¼nie zarysowa³a siê tendencja ukazywania dorobku kulturowego ³owiectwa. Mimo dominacji trofeów, ¶wiadcz±cych o zasobno¶ci ³owisk wystawców, coraz czê¶ciej pojawia³y siê na pokazach obrazy i grafiki znanych artystów, fotografie W³odzimierza Puchalskiego, ksi±¿ki i starodruki, broñ, oznaki towarzystw i stra¿y ³owieckich.

Polskie trofea i zbiory kolekcjonerskie bra³y udzia³ w 10 wystawach zagranicznych. Ale tylko w Berlinie oficjalnym reprezentantem wystawców indywidualnych by³ Polski Zwi±zek £owiecki. Miêdzynarodowa Wystawa w Berlinie odbywaj±ca siê w dniach 3-28.11 1937 roku zakoñczy³a siê niebywa³ym sukcesem polskiego ³owiectwa, stawiaj±c go na pierwszym miejscu w¶ród pañstw uczestnicz±cych.

Spo¶ród 818 trofeów wystawionych przez Polaków 818 otrzyma³o odznaczenia: 35 tarcz i 818 medali w tym 154 miêdzynarodowe.  Na wystawie eksponowano równie¿ 47 obrazów, grafik i rze¼b, w tym dzie³a mistrzów: Juliana Fa³ata, Juliusza Kossaka, Józefa Brandta, Józefa Che³moñskiego, Alfreda W. Kowalskiego i in.

     
   
Wirnik upamiêtniaj±cy PWK w Poznaniu trwaj±c± od 16 V do 30 IX 1929 r. W czerwcu 1979 w 50. rocznicê Powszechnej Wystawy Krajowej poznañscy dzia³acze ³owieccy urz±dzi³ regionaln± wystawê £owieck±. Odby³a siê ona w Antoninku pod protektoratem Piotra Jaroszewicza.
   

Do najokazalszych nale¿a³y: Polska Powszechna Wystawa £owiecka w Poznaniu przy Powszechnej Wystawie Krajowej w 1929 r. pod patronatem Prezydenta Ignacego Mo¶cickiego. Komitetem organizacyjnym kierowa³ prezes WZM Konstanty Ch³apowski. Wystawiono na niej 1620 trofeów 98 wystawców oraz zdjêcia polowañ, obrazy i grafikê, zabytkow± broñ, literaturê ³owieck± oraz w dziale naukowym kolekcje ptaków, modele urz±dzeñ ³owieckich itp.

   
   

W sierpniu 1938 r. w ramach III Jarmarku Poleskiego zorganizowano wystawê ³owieck±, na któr± wspania³e eksponaty dostarczy³ m.in. ksi±¿ê Karol Radziwi³³ - prezes Poleskiej Wojewódzkiej Rady £owieckiej, cz³onek centralnych w³adz PZ£, zapalony my¶liwy, ordynat dawidgródecki.

   

Ukoronowaniem dzia³alno¶ci naukowo – dydaktyczno – propagandowej le¶ników w Oflagu IIC Woldenberg by³a Wystawa Le¶na zorganizowana we wrze¶niu 1943 r. Wyodrêbniono na niej trzy dzia³y: hodowla lasu, urz±dzanie lasu i u¿ytkowanie lasu, w ramach których pokazano ³owiectwo.

Ekspozycje zatytu³owane „Ochrona przyrody” (autorstwa Stefana Gutta) i „£owiectwo” (autorstwa ppor. Zbigniewa Paliszewskiego) rozmieszczone na d³ugo¶ci po 16 mb ¶cian by³y bogato ilustrowane planszami i rze¼-bami ukazuj±cymi parki i rezerwaty przyrody, zwierzêta chronione (ssaki, ptaki i owady), rozmieszczenie zwierz±t ³ownych w Polsce, ich ochronê, a opisy pod fotografiami i rysunkami zwierz±t informowa³y zwiedzaj±cych o ich biologii, etologii, i znaczeniu gospodarczym. Wystawê uatrakcyjnia³ obraz ¦w. Hubert, namalowany w Oflagu VIII A Lienz przez Edmunda Czarneckiego, rze¼ba dzika autorstwa ppor. Horno – Pop³awskiego prof. Uniwersytetu im. Stefana Batorego w Wilnie, tak¿e autora rze¼b w kaplicy obozowej, liczne figurki zwierz±t ³ownych, oznaki Ligi Ochrony Przyrody, Polskiego Zwi±zku £owieckiego i Wojskowego Towarzystwa £owieckiego oraz rysunki i drze-woryty wykonywane w trudnych barakowych warunkach. Wystawa cieszy³a siê ogromnym powodzeniem, zwiedzi³o j± wg Kwiatyñskiego ponad 12 000 osób, w tym oko³o 150 oficerów i podoficerów nienieckich.

   

Z okazji Tygodnia lasu zosta³ zaprojektowany przez Romana Koz³owskiego znaczek pocztowy (projekt wstêpny) z rysunkiem jelenia w le¶nej ostoi opatrzony dat± 2-8 V 1943 r. i datownik okoliczno¶ciowy o tematyce le¶nej. Projekt definitywny znaczka (bez daty) za 20 fenigów z przeznaczeniem na Fundusz Sierot i Wdów te¿ nie doczeka³ siê realizacji , ale lukê tê w niewielkim stopniu (ranga znaczka by³aby o wiele wiêksza) wype³ni³a kolejna pocztówka z grafik± sarny – kozy na tle lasu autorstwa Mariana Stêpnia i stemplem dodatkowym Wystawa le¶na projektu S. Paszkowskiego.

Wiêcej w ksi±¿ce "My¶liwi w oflagach" autorstwa Krzysztofa Mielnikiewicza.

  Datownik okoliczno¶ciowy wydany z okazji "Tygodnia lasu" w Oflagu II C Woldenberg

Pocztówki okoliczno¶ciowe z grafikami i stemplami dodatkowymi.

 

 

Polskie ekspozycje powojenne

     

Sukcesem organizacyjnym okaza³a siê Ogólnopolska Wystawa £owiecka w 1969 r. w Warszawie, zorganizowana z okazji 25-lecia PRL i 25-lecia ludowego ³owiectwa w Pa³acu Kultury i Nauki. Na 1600 m² zaprezentowano 1037 trofeów i do¶æ poka¼n± ilo¶æ dzie³ najlepszych twórców XIX i XX wieku. Oprawiona dobr± propagand± i dobrym katalogiem oraz stoiskiem wydawnictw ³owieckich, filatelistycznym oraz nag³o¶nieniem sali udanym zestawem utworów my¶liwskich z polskich oper, robi³a mocne wra¿enie. Wystawa trwa³a od 16 lipca do 25 sierpnia.

     

Trzy datowniki okoliczno¶ciowe wydane na rozpoczêcie wystawy  16 lipca, 25 lipca i na planowane  zakoñczenie wystawy 31 lipca 1969 r. Wystawa zosta³a przed³u¿ona do 25 sierpnia. Na stemplu okoliczno¶ciowym  s³ynne parostki z Nienadowej pozyskane przez hr. Mycielskiego.  Wycenione na 196 pkt. CIC. Znajduj± siê w Muzeum £owiectwa w Warszawie.

     

Uroczystego otwarcia wystawy dokona³ minister kultury Tadeusz Kaczmarek. Kilka tysiêcy eksponatów z 30 muzeów i instytucji oraz ze zbiorów prywatnych  rozmieszczono w 7 salach.

Wystawa Pó³nocno-Zachodniej Krainy £owieckiej z okazji 60-lecia PZ£. Komisarzem wystawy by³ Piotr £awrynowicz - komisarz obchodów jubileuszu.

Regionalna Wystawa £owiecka w Lublinie 0twarta 27 kwietnia trwa³a do 4 maja, tj. do dnia obrad Wojewódzkiego Zjazdu Delegatów PZ£ . Zwiedzi³o ja ok. 5000 osób

     
Inne wystawy zagraniczne udokumentowane filatelistycznie
   
   

Wschodnioniemiecka Wystawa My¶liwska trwaj±ca w dniach 15.05 - 30.06 1911 w ramach Wschodnioniemieckiej Wystawy Przemys³u, Rzemios³a i Rolnictwa. Swoje trofea wystawi³ cesarz Niemiec Wilhelm II. Hrabia Z. Kurnatowski zdoby³ 8 medali, a hr. I. Miel¿yñski z Iwna - 7,

Wystawy w Grazu (Austria) maj± d³ugi rodowód. W centrum wystawowym w  ramach wystawy krajowej w 1924 r. mia³a miejsce ekspozycja ³owiecka.

     
     

W 1966 r. w Madrycie

W Czeskich Budziejowicach w ramach krajowej wystawy rolniczej "Ziemia ¯ywicielka" , zorganizowanej z okazji XV Zjazdu Komunistycznej Partii Czechos³owacji zorganizowano ekspozycjê ³owieck±, w której wziê³y udzia³ zwi±zki ³owieckie pañstw socjalistycznych (stempel po prawej).
     
W miejscowo¶ci Kindberg w austriackiej Styrii organizowane s± wystawy ³owiecko-wêdkarskie. Wystawa zorganizowana w dniach 15-24 marca zosta³a upamiêtniona stemplem okoliczno¶ciowym  
     

W barokowym zamku (pa³acu) Marchegg w Dolnej Austrii, rezydencji my¶liwskiej cesarz Józefa II, w salach obecnie przeznaczonych na ekspozycjê ³owieck± od maja do pa¼dziernika  1978 r. mia³a miejsce Miêdzynarodowa Wystawa £owiecka. Polska nie bra³a w niej udzia³u.

   

Wystawa filatelistyczna w Gaming w Dolnej Austrii 
w zabytkowym klasztorze kartuzów,  podczas której reklamowano Polskê jako kraj polowañ.

Lokalna wystawa  ³owiecka rejonu Gorskiego Kotaru  w zachodniej czê¶ci Chorwacji.

     
     
     

Wystawy organizowane przez DDR z okazji 25lecia i 30-lecia socjalistycznego ³owiectwa.

Stempel okoliczno¶ciowy z jednej z cyklicznych wystaw organizowanych podczas targów ³owieckich i wêdkarskich.

     
   

Krzysztof Mielnikiewicz

Literatura:

   

Nowakowska Barbara. 2010. Ignacy Stachowiak i jego opowiadania. Nak³ad rodziny I. Saachwiaka. Warszawa. Gwiazdowicz Dariusz, Wi¶niewski Jerzy. 2013. Polskie ekspozycje ³owieckie. OKL Go³uchów.

Dziedzic Roman. 2005. Katalog trofeów ³owieckich. Wydawnictwo £owiec Polski. Warszawa.

Mielnikiewicz Krzysztof. 2012. My¶liwi w Oflagach. nak³ad autora. Ostrów Mazowiecka.

     

Muzea i ekspozycje ³owieckie w pa³acach i zamkach

 

Muzeum ³owieckie jest instytucj±, której zadaniem jest pozyskiwanie drog± zakupów i darowizn, depozytów zabytków kultury ³owieckiej ich przechowywanie, konserwowanie oraz udostêpnianie w celu ogl±dania, prowadzenia badañ naukowych, publikowania ich wyników oraz edukowania dzieci i m³odzie¿y. Zbiory i kolekcje ³owieckie w Polsce i na ¶wiecie s± gromadzone w samodzielnych placówkach muzealnych, czê¶ciej zdeponowane s± w wydzielonych przestrzeniach muzeów zamkowych (w dawnych zamkach i pa³acach my¶liwskich, rezydencjach monarszych) i mimo ¿e nie stanowi± klasycznego muzeum my¶liwskiego, to pe³n± tak± rolê. Znaki pocztowe utrwali³y wiele obiektów muzealnych, w których artefakty ³owieckie zajmuj± podstawow± lub wyodrêbniona kolekcjê.

 
   
 

Miêdzynarodowe Muzeum £owieckie w Gien (Francja). Na zamku po³o¿onym w centrum miasta znajduje siê Miêdzynarodowe Muzeum £owiectwa z przebogatymi zbiorami trofeów, broni, akcesoriów my¶liwskich oraz najwiêkszym na ¶wiecie zbiorem guzików my¶liwskich. Zamek Chaverny nad Loar± s³ynie z organizowanych do dzi¶ polowañ. Zwiedzaj±cy posiad³o¶æ mog± zobaczyæ psiarniê, licz±c± oko³o 100 ¿ywych psów i salê trofeów (Salle de Trophées) z oko³o 2 tys. poro¿y, obrazy, broñ i akcesoria ³owieckie. W 1922 roku zamek zosta³ udostêpniony zwiedzaj±cym przez prywatnego w³a¶ciciela - by³o to pierwszy taki przypadek we Francji. Posiad³o¶æ ta od ponad 600 lat nale¿y do rodziny Hurault i bez wiêkszych zmian zachowa³a wygl±d z XVII wieku.

   
 

U góry po prawej. Muzeum £owiectwa i Natury w Pary¿u. W 1964 roku przemys³owiec François Sommer i jego ¿ona Jacqueline za³o¿yli fundacjê po¶wiêcon± ³owiectwu i naturze (Fondation de la Maison de la chasse et de la nature). 3 lata pó¼niej, w 1967 roku otwarto Muzeum £owiectwa i Natury. Muzeum zajmuje pomieszczenia w dwóch rezydencjach na terenie historycznej dzielnicy Marais – hôtel de Guénégaud i hôtel de Mongelas. Na powierzchni 650 m2 Muzeum £owiectwa i Natury znajduje siê kilka kolekcji. Wszystkie maj± na celu ukazanie zwi±zku cz³owieka z natur±. Zbiory mo¿na podzieliæ na wystawê tymczasow± i sta³±. Do sta³ej ekspozycji nale¿± obrazy, broñ, akcesoria ³owieckie, trofea ³owieckie (z Europy, Azji, Afryki i Ameryki), sztuka ³owiecka i animalistyka. W¶ród zbiorów znajduj± siê wypchane zwierzêta, poro¿a, strzelby, karabiny i wiele innych ciekawych eksponatów. Podczas zwiedzania mo¿na obejrzeæ tak¿e kilka filmów. W muzeum mo¿emy zobaczyæ rozwój i zmiany akcesoriów ³owieckich na przestrzeni wieków. W¶ród eksponatów znajduj± siê miêdzy innymi karabiny Ludwika XIII, Marii Teresy Austriaczki, Napoleona I i Napoleona III. Muzeum oprócz przedmiotów zwi±zanych z histori± ³owiectwa przedstawia wiele dzie³ sztuki animalistycznej. S± to elementy sztuki graficznej, ceramika, obrazy, meble, fotografie, dywany oraz rze¼by. Co roku to muzeum mieszcz±ce siê w 3. dzielnicy Pary¿a odwiedza 40 000 zwiedzaj±cych (https://paryz.pl/muzeum-lowiectwa-i-natury/).

 
   

Pa³ac Hluboká na po³udniu Czech w pobli¿u Czeskich Budziejowic uwa¿any za jeden z najpiêkniejszych czeskich pa³aców. Go¶cie zajrz± do dziewiêciu pokojów w apartamentach nale¿±cych do ostatnich czterech pokoleñ w³a¶cicieli tutejszych w³o¶ci, Schwarzenbergów. Na zwiedzenie zas³uguje Salon My¶liwski. Korytarze i pomieszczenia udekorowane trofeami i grafikami z motywami my¶liwskimi. Jadalnia (salon) my¶liwska (Lovecka jídelna), ozdobiona wieloma obrazami, meblami, akcesoriami z motywami my¶liwskimi, broni± i dokumentami z XVII i XVIII wieku.

   

U do³u po lewej. Lednice. W XIX - wiecznym pa³acu przebudowanym  na styl  neogotycki przez w³adców okolicznych w³o¶ci – ksi±¿±t z rodu Lichtensteinów, nie ma wyodrêbnionej ekspozycji ³owieckiej, ale w salach pa³acowych znajduj± siê liczne zabytki zdobione scenami my¶liwskimi. Na ¶cianach wisz± liczne trofea ³owieckie.  Wokó³ pa³acu  znajduj± siê obiekty o charakterze my¶liwskim (zameczek nad stawem sk±d wyruszano na polowania, zameczek my¶liwski i kaplica ¶w. Huberta). W zameczku nad stawem znajduje sie kolekcja ornitologiczna.

   

U góry po prawej. Pa³ac Opoèno jest z najwiêkszych i najcenniejszych zamków renesansowych w Czechach, znany z powodu galerii zawieraj±cej wspania³± kolekcjê malarstwa w³oskiego i holenderskiego, unikalnej zbrojowni i bogatych zbiorów bibliotecznych. Opoèenskie zbrojownie s± jednym z najwiêkszych i najwa¿niejszych kolekcji tego rodzaju w Republice Czeskiej. £owiectwo jest ¶ci¶le zwi±zane z Opoènem. Ju¿ przed rokiem 1598 Trèkovie z Lípy za³o¿yli zwierzyniec. Do najstarszych eksponatów w sali my¶liwskiej nale¿± w³ócznie, z których czê¶æ pochodzi z pó¼nego gotyku. Cenne okazy mo¿na równie¿ znale¼æ w kolekcji no¿y my¶liwskich. Broñ palna wystawiona w gablocie jest dzie³em czeskich rusznikarzy: J.Procházka (Opoèno), A. V. Lebeda (Praga), A. Ch. Kehlner Neveu (Praga) i J. Michael (Kuks). W zbiorach znajduj± siê równie¿ prace takich rusznikarzy jak: J. A. Kuchenreiter, L. Cominazzo i M. Wenger. Renesansowa kusza inkrustowana ko¶ci± jest niemieckiego pochodzenia, koñska uprz±¿ zdobiona srebrem jest czê¶ci± wyposa¿enia karety znajduj±cej siê przy wej¶ciu na dziedziniec. (Wikipedia)

   
 

W Bojnicach (S³owacja) my¶liwi powinni zwiedziæ zamek z czê¶ciowo zachowanymi oryginalnymi gotyckimi i renesansowymi elementami architektonicznymi.. Jeden z najbardziej znanych zamków S³owacji. Od 1950 na zamku mie¶ci siê Múzeum Bojnice, oddzia³ S³owackiego Muzeum Narodowego, w którym znajduje siê ekspozycja broni oraz znajduj± siê liczne artefakty z motywami my¶liwskimi.

Bojnice zaliczaj±  siê do najwa¿niejszych miejsc paleolitycznych w Europie. ¯yli tu neandertalczycy, którzy zostawili po sobie tysi±ce przedmiotów - kamienne narzêdzia: rozdrobnione kawa³ki kamienia , takie jak tasaki, narzêdzia p³atkowe w postaci no¿y , skrobaki , narzêdzia do wiercenia, a tak¿e skamienia³e ko¶ci zwierz±t, takich jak:   mamuty , nosoro¿ce , lwy jaskiniowe , jelenie , prehistoryczne ko¶ci koni , ¿ubry i sarny , a tak¿e ko¶ci innych ssaków i ptaków. W muzeum odtworzono codzienne ¿ycie paleolitycznych ³owców.

 
   

Wzniesiony oko³o 1742 roku dla rodziny Bieliñskich wed³ug projektu Józefa Fontany. W roku 1799 sta³ siê w³asno¶ci± rodziny Zamoyskich. Przebudowany przez Konstantego Zamoyskiego w latach 1897–1914. We wnêtrzach pa³acowych zachowa³ siê autentyczny wystrój z prze³omu XIX i XX wieku w stylu Drugiego Cesarstwa.

Na uwagê my¶liwych zas³uguje salon my¶liwski z kolekcj± trofeów, obrazów i broni. Podczas zwiedzania pa³acu spotkamy liczne zabytki, szczególnie obrazy i bibeloty) z motywami my¶liwskimi (Wikipedia).

 

Zamek pszczyñski by³ w³asno¶ci± ksiêcia Hansa Heinricha XI von Pless, znakomitego my¶liwego, który zaprasza³ na polowania do okolicznych ³owisk królów pruskich, niemieckich cesarzy oraz ich królewskich go¶ci z ca³ej Europy, a sam Hans Heinrich XI pe³ni³ na dworze berliñskim godno¶æ cesarskiego Wielkiego £owczego. W s±siednich Promnicach ulokowano Pa³acyk stricte my¶liwski z pomnikiem ¶. Huberta, w którym goszczono my¶liwych podczas ksi±¿êcych ³owów. W pa³acu g³ównym a¿ roi siê od trofeów ³owieckich, broni i akce-soriów my¶liwskich, ustawionych w komnatach, na korytarzach i w  zbrojowni pa³acowej.

 

Muzeum trofeów broni i ³owiectwa  w Sibiu powsta³o z fundacji Augusta von Spiessa. P³k August Von Spiess  (1864 - 1953), znany jako Oberst August Roland von Braccioforte zum Portner und Höflein, by³ oficerem, pisarzem, s³ynnym my¶liwym i ³owczym rumuñskiego dworu królewskiego. Prowadzi³ kilka ekspedycji my¶liwskich w Afryce, zebra³ w swoim ¿yciu kolekcjê ponad 1000 trofeów my¶liwskich. Napisa³ tak¿e wiele ksi±¿ek dotycz±cych zwierz±t i polowañ, g³ównie zwi±zanych z regionem Karpat. Ekspozycja muzealna odzwierciedla ewolucjê broni i akcesoriów my¶liwskich. Wa¿na jest tak¿e kolekcja trofeów nale¿±cych do kolekcji Wittinga i A. Spiessa, z których ostatnia zawiera 1058 preparatów nabytych w 1963 roku.

Na wystawach eksponowane s± równie¿ broñ i akcesoria my¶liwskie,  niektóre tradycyjne metody polowañ,  dawne i wspó³czesne ryciny o tematyce ³owieckiej. Przedstawiono tu równie¿ ekspozycjê ukazuj±c± biologiê i ¶rodowisko ¿ycia zwierzyny.  Muzeum jest teraz prezentowane w specjalnej wiejskiej willi, a zasoby sa w³±czone do Muzeum Brukenthal w Sibiu

 

Muzeum powsta³o w 1977 roku z inicjatywy Wojewódzkiej Rady £owieckiej w Poznaniu. Od 1982 roku jest oddzia³em Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemys³u Rolno-Spo¿ywczego w Szreniawie. Mie¶ci siê w odno-wionym dziewiêtnastowiecznym dworze po³o¿onym w sze¶ciohektarowym parku krajobrazowym o urozmaiconej rze¼bie terenu. Drugim zabytkowym budynkiem jest stajnia-wozownia, w której od 1993 roku znajduje siê ekspozycja przyrodnicza. W roku 2004 wielkopolski przedsiêbiorca i my¶-liwy Adam Smorawiñski podarowa³ swoj± kolekcjê trofeów egzotycznych z czterech kontynentów, a do celów jej ekspozycji ufundowa³ nowy pawilon.

W 2010 roku rozbudowa³ go na potrzeby powiêkszaj±cych siê zbiorów, a tak¿e na kolekcjê stu preparatów papug, któr± zakupi³ dla Muzeum. W gmachu g³ównym znajduj± siê ekspozycje

W pomieszczeniach pa³acu znajduje siê ekspozycja po¶wiêcona historii ³owiectwa – tej bardzo odleg³ej, odtworzonej na podstawie wykopalisk, a tak¿e tej ca³kiem bliskiej, siêgaj±cej XX wieku. W dziale archeologicznym wyeksponowane s± narzêdzia, jakimi pos³ugiwali siê pierwsi my¶liwi. Ukazane s± równie¿ dawne techniki my¶liwskie oraz broñ, akcesoria i trofea ³owieckie. W salach ekspozycyjnych i w salonie my¶liwskim zobaczyæ mo¿na wyroby sztuki inspirowanej ³owiectwem. W stajni-wozowni przedstawiono ¶rodowiska zwierz±t ³ownych z gatunkami charakterystycznymi dla Wielkopolski oraz wystawê dla dzieci "Zwierzêta w czterech porach roku".

 Muzeum posiada bibliotekê licz±c± ponad tysi±c woluminów obejmuj±cych ksi±¿ki i czasopisma o tematyce przyrodniczej i ³owieckiej (na podstawie strony internetowej Muzeum w Uzarzewie).

   

Zamek w Cheverny – jeden z zamków Doliny Loary, po³o¿ony na po³udniowy zachód od Orleanu i 193 kilometry od Pary¿a, w departamencie Loir-et-Cher we Francji. Posiad³o¶æ ta od ponad 600 lat nale¿y do rodziny Hurault i bez wiêkszych zmian zachowa³a wygl±d z XVII wieku.  Zwiedzaj±cy posiad³o¶æ mog± zobaczyæ psiarniê, licz±c± oko³o 100 ¿ywych psów i Salê Trofeów (Salle de Trophées) z oko³o 2 tys. poro¿y oraz zbrojowniê – najwiêksze pomieszczenie na zamku, z kolekcj± broni (tak¿e my¶liwskiej) i zbroi. W 1922 roku zamek zosta³ udostêpniony zwiedzaj±cym przez prywatnego w³a¶ciciela - by³o to pierwszy taki przypadek we Francji. Zamek w Cheverny jest s³ynny z organizowanych do dzi¶ reprezentacyjnych polowañ. Wikipedia.

Patrz te¿ opis pod linkiem http://www.kulturalowiecka.pl/sztuka.html
 

 

Od 1968 r. Zamek Landshut mie¶ci Szwajcarskie Muzeum £owiectwa i Zwierzyny. Jedyne muzeum ³owieckie w Szwajcarii informuje o historii ³owów polowaniach, a tak¿e o kulturze i sztuce ³owieckiej. Patrz te¿ pod linkiem http://www.kulturalowiecka.pl/sztuka.html

   

Muzeum ³owieckie w zamku my¶liwskim Grune-wald (patrz opis budowli powy¿ej, przy omówieniu zamków my¶liwskich). W muzeum prezentowane s± trofea my¶liwskie, historyczna broñ i poro¿a. Polowania dworskie s± tematem wielu obrazów i przedmiotów rêkodzie³a zgromadzonych na zamku. Na piêtrze s± rozwieszone portrety w³adców Hohenzollernów od XVI do XIX w., zapalonych my¶liwych. Wiêcej pod linkiem http://www.kulturalowiecka.pl/sztuka.html

     
       

Muzeum na zamku Marchegg (Austria). W 1957 r. Miasto Marchegg, (Dolnej Austria), naby³o zniszczony w czasie II wojny ¶wiatowej zamek, w którym po jego odbudowie za³o¿ono w 1959 roku w dwóch pomieszczeniach, Dolnoaustriackie Muzeum £owiectwa (Niederösterreichische Jagdmuseum). Muzeum oprócz licznie zgromadzonych artefaktów ³owieckich organizuje miêdzynarodowe wystawy ³owieckie i kongresy miêdzynarodowych organizacji ³owieckich.

       

copyright: Krzysztof Mielnikiewicz

wszelkie prawa zastrze¿one

licznik odwiedzin: