|
|
|
|
|
|
Paleolityczni myśliwi i ich współplemieńcy całe swoje życie
podporządkowywali wytwarzaniu prymitywnej broni, zdobywaniu
mięsa, obróbce kości i skóry. Głód zaspokajali bezpośrednio
w łowisku, po dojściu do jeszcze „dymiącego z trzewi”
zwierza, później w jaskiniach, przy ognisku. Elementami
zastawy stołowej były kamienie do rozłupywania kości, patyki
do wypychania szpiku kostnego, później „noże”, będące
kawałkami odłupków krzemiennych.
W neolicie wytwarzano gliniane naczynia, zdobione motywami
zwierzęcymi i scenami polowań, wzrastała kultura spożywania
posiłków, przed jedzeniem szaman dziękował bóstwom za dary z
lasów, pól i wód.
Rzemieślnicy pierwszych cywilizacji, epok brązu i żelaza
wytwarzali naczynia ceramiczne i metalowe o wy-szukanych
wzorach i bogatym zdobnictwie. Niektóre z nich, jak rytony i
amfory miały znaczenie kultowe
W średniowieczu dziczyzna stanowiła podstawę wyżywienia
wojsk, była też znaczącym uzupełnieniem stołu możnych.
Pozyskiwana obecnie, w wyniku polowań traktowanych jako
spełnienie myśliwskich pasji i rezultat dobrego
gospodarowania jej zasobami, uchodzi zasłużenie za zdrową
żywność, za rarytas. Dziczyzna smakuje szczególnie, kiedy
przyrządzona jest wedle staropolskich przepisów kulinarnych,
spożywana na zastawie ozdobionej mo-tywami myśliwskimi w
stylowym wnętrzu restauracji, karczmy czy izby myśliwskiej.
Zapraszam do obejrzenia znaczków o myśliwskiej tematyce
kulinarnej, które mam nadzieję, przeciwników łowiectwa
zachęcą do zainteresowania się dziczyzną, zaś myśliwych do
utrwalenia i poszerzenia wiedzy na temat kulinariów
łowieckich.
Ponieważ znaczki nie podają przepisów kulinarnych, więc
tytuł rozdziału „Wokół myśliwskiego stołu” być może,
jest bardziej adekwatny do jego zawartości, niż podany w
zakładce "Kuchnia myśliwska" |
|
|
|
Żeby przyrządzić i zjeść
dziczyznę trzeba wpierw zwierza upolować |
|
|
|
Na przestrzeni wieków zmieniały się
sposoby polowań i gatunki zwierząt łownych. Cel był ten sam.
Nakarmić siebie i współplemieńców, zgromadzić zapasy przed
bitwami, uzupełnić i urozmaicić dietę, wreszcie spełnić
myśliwską pasję i skonsumować upolowaną zwierzynę, jako
pożywienie o doskonałych walorach smakowych
i dietetycznych. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W czasach prehistorycznych polowano bardzo prymitywną
bronią, a dzieci od najmłodszych lat były przyuczane do
zdobywania pożywienia . |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dawniej, ale i dzisiaj u niektórych plemion afrykańskich i
oceańskich, zwierzyna była własnością plemienną. Wspólnie ją
pozyskiwano, transportowano, sprawiano i konsumowano. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W okresie międzywojennym i obecnie najwięcej dziczyzny
pozyskuje się w polowaniach indywidualnych. |
|
|
|
|
|
|
Wstępna obróbka tusz upolowanej zwierzyny
|
|
|
|
|
|
|
Obielanie hipopotama ostrzem krzemiennym. |
Obielanie dzika metodą workową. |
Skórowanie krokodyla. |
|
|
|
|
|
Każdy myśliwy powinien umieć patroszyć
i sprawiać zwierzynę. Etyka nakazuje, aby wszystkie jadalne
części wykorzystać
w kuchni a trofea spreparować i wyeksponować. Przed
tysiącami lat łowcy wykorzystywali także kości do wyrobu
przedmiotów codziennego użytku (grzebienie, ozdoby, igły,
narzędzia do obróbki skór itp. przedmioty). |
Skubanie dzikiego ptactwa nad wodami Nilu. |
Obielanie antylopy i suszenie skór. |
|
Obróbka skór |
|
|
|
Dla pierwotnych myśliwych i ich
współplemieńców najważniejszym po mięsie produktem
były skóry, wykorzystywane do wyrobu ubrań i szałasów oraz
okrywania się podczas wypoczynku. Podręczniki podają, że
już
w paleolicie ludzie pierwotni umieli w prymitywny sposób
uszlachetniać skóry (suszyć, moczyć, mizdrować, odymiać i
natłuszczać). Technikę natłuszczania opisał Homer w
Iliadzie: „Jak garbarz, namaściwszy tłuszczem skórę
wołu, Każe ją mnóstwu ludzi uchwycić pospołu. Ci, gdy równo
pociągną, wraz się skóra poci, A tłustość w nią wstępuje na
miejsce wilgoci” (Wikipedia). |
|
|
|
|
|
|
Paleolityczne narzędzia krzemienne jakich używali ludzie
zamieszkujący wyspę Jersey (Normandia), między innymi do
obróbki skór. Fragmenty poroża jelenia olbrzymiego były
dobrym narzędziem garbarskim. |
Skrobaki używane do obróbki skór przez Eskimosów. |
Narzędzia krzemienne (wiór i ostrza) ze wschodniej Afryki
(obecne Dżibuti). |
|
|
|
|
|
|
Do obróbki skór używano narzędzi
krzemiennych, fragmentów poroża, kości, następnie skrobaków
i noży metalowych. |
|
|
|
|
|
|
|
Suszenie skór (u góry z foki). |
|
Obróbka
skór przez kobiety epoki paleolitycznej. Po lewej drapacz
krzemienny. |
|
|
|
Pektorał scytyjski z IV w. p.n.e. Między kunsztownie
wykonanymi przedstawieniami fauny i mitycznych zwierząt w
centralnej części górnego pierścienia przedstawiono Scytów
obrabiających skórę. Po lewej powiększenie tej sceny na
całości ZSRR. |
|
Myśliwski stół. Od
ogniska po salony |
|
Wspólne biesiadowanie jest stare jak
cywilizacja, odgrywało i odgrywa nadal ważną rolę w
utrzymaniu właściwych relacji plemiennych, zawodowych i nade
wszystko rodzinnych. Kultura zachowania się przy stole,
zmienna w różnych epokach, jest dzisiaj miernikiem kultury
osobistej. |
|
|
|
|
Po prawej neandertalczyk rozrywający mięso rękami. |
|
Hominidy (australopiteki i homo
habilis) z kijami i
ka-mieniami do poszukiwania pożywienia i rozbijania kości. |
|
Współcześni myśliwi chętnie, podczas przerwy w
polowaniu, korzystają ze stołu, jaki stworzyła natura.
posiłek położony na trawie, ściółce leśnej czy pieńku
smakuje czasami lepiej niż z wykwintnego stołu. |
|
|
|
|
Wasilij G. Pierow (1834-1882) pokazał myśliwski "stół" w
przerwie polowania. |
"Don Giovani" i wyk-wintnie podany bażant. |
|
|
|
Naczynia i zastawa
stołowa |
|
|
|
Zastawa stołowa i przedmioty do przechowywania żywności
zdobione elementami zoomorficznymi, zwierzęcymi i scenami
polowań świadczą o łowieckiej pasji ich posiadaczy,
wytwórców i to od czasów prehistorycznych. Dziczyzna,
niezależnie od epoki, smakowała i smakuje myśliwym lepiej z
zastawy zdobionej motywami łowieckimi. |
|
|
|
|
|
|
Waza w kształcie zoomorficznym z wy-obrażeniem niedźwiedzia.
Złoto Sarmatów z Kurhanu Filipovskiego, IV w. p.n.e. |
Złota misa zdobiona sylwetkami jeleni z Zurich -
Alstetten.
900 lat p.n.e. |
Złota taca z wizerunkami zwierzyny, V w. p.n.e. Rumunia |
|
|
|
|
|
Zaginiona misa z Biskupina (kultura łużycka). Ornament na
naczyniu przedstawia polowanie konne (par force) na jelenie. |
Naczynie ozdobione polowaniem na jelenie (łanie).
Zabytek z Tōdai-ji średniowiecznego buddyjskiego kompleksu
świątynnego w japońskim mieście Nara. |
|
|
|
Rogi do picia, rytony (kulawki) |
|
|
|
Jednymi z najstarszymi naczyń do picia były rogi zwierzyny
(pustorożców). Z nich wykształciły się rytony (przez
współczesnych myśliwych nazywane kulawkami), które w
swej klasycznej postaci, są naczyniami w kształcie rogu,
bogato zdobionymi, zakończonymi kształtami zwierzęcymi lub
zoomorficznymi, oraz postaciami ludzkimi. Wiele z nich
używanych było do celów rytualnych. Na ucztach, polowaniach
i spotkaniach organizowanych w celach rytualnych pito z nich
wino lub inne trunki do dna, ponieważ kształt rytonu nie
pozwalał postawić go napełnionego płynem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cypryjski ryton ceremonialny z epoki brązu, z XIII w p.n.e.,
bogato zdobiony scena pogoni za zwierzem. |
Róg do picia zaliczony do laotańskich symboli dynastycznych |
|
|
|
|
|
Naczynia w kształcie rogu miały znaczenie kultowe |
Złota blaszka z wyobrażeniem Scytów pijących z rogu. IV wiek
p.n.e. |
|
|
|
|
|
|
Nefrytowe rytony z Ching Dynasty na podstawkach z
wyobrażeniami zwierzyny. |
Perski ryton z V w. p.n.e. Muzeum w Jerozolimie |
|
|
|
|
|
|
Turkmenski ryton z II w. p.n.e. z wyobrażeniem gryfa. Rytony
te stanowią typowe połączenie form azjatyckich z greckimi.
Mili Muzeum. |
|
|
|
|
|
|
Srebrny ryton scytyjski lub sarmacki, znaleziony w kurhanie
I w Filipowce, V wiek p. n. e.
Srebrny ryton z Arin-Berd (wzgórze w
Erywaniu) z V
wieku p.n.e. z wyobrażeniem jeźdźca. |
|
|
|
|
|
|
Słynny kultowy ryton Achemenidów z V w. p.n.e. z
wyobrażeniem gryfa (łeb lwa ze skrzydłami orła) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Poniżej kilka rytonów z kolekcji złotego skarbu z
Panagiuriszte z okresu helleńskiego (IV-III w.p.n.e.)
znajdującego się w Muzeum Archeologicznym w Płowdiw. W
skarbie znajduje się 7 szczerozłotych rytonów służących do
rytualnego picia trunków.
|
|
|
|
Uszkodzony ryton w kształcie łba jelenia. Złoto Traków.
Skarb z Panagiuriszte. Rumunia |
|
|
|
|
|
|
Rytony z Panagiuriszte w kształcie kozła i danieli. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kunszt Majów. Scena polowania na dzbanie. |
Dzbanek ze sceną polowania wykonany w stylu
czerwonofigurowym (530-390 lat p.n.e.) |
Waza z jeleniem. sztuka ludowa Bułgarii |
|
|
|
Kufel z rączką w kształcie charta.
Fajans z Lubartowa, połowa XIX w. |
Złoty kufel z
motywami łowieckimi.
1690 r. Węgry. |
Srebrny talerz z motywami sokolniczymi z IX w. Czechy. |
|
|
|
|
|
|
Zawartość piersiówek przed II wojną, zwłaszcza na
polowaniach dworskich, była wykorzystywane do uczenia króla
polowania. |
Zabytkowa szklana flaszka z 1738 r. ozdobiona wizerunkiem
jelenia. |
Bukłak na dobre trunki. |
|
|
|
Dziczyzna zdrową żywnością |
|
|
|
Najbardziej wartościowe mięso pochodzi ze zwierząt dziko
żyjących, ma ono wyjątkowe walory smakowe. Niestety w Polsce
jeszcze niezbyt doceniane. |
|
|
|
|
|
Cały cykl "produkcyjny" dzikiej kaczki przedstawiono na
znaczkach rumuńskich: polowanie, aport, gotowanie i gotowy
produkt obok lampki czerwonego wina. |
Owoce, warzywa, owoce morza i bażant to doskonała, godna
polecenia, zdrowa żywność. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Popularyzacja dziczyzny i sposobów jej przyrządzania jest
dziś widoczna w telewizji, na festiwalach, festynach,
hubertusach i piknikach myśliwskich. We Francji w
Dijon odbywają się od lat jedne z największych targów
gastronomicznych, na których popularyzowana jest też
dziczyzna. |
|
|
|
Ubita zwierzyna źródłem inspiracji
artystów malarzy |
|
|
|
|
|
|
Frans Snyders (1579-1657), “Handlarz
dziczyzną” |
Franz Snyders ( 1579-1657) "Martwa natura
z ubitą dziczyzną i homarem", Ermitaż. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Georg Flegel (1566-1638) “Martwa natura z
ptakami” |
Jean Baptiste Odry (1686-1755)
"Spaniel i bażant" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wiliam Michael Harnett (1848-1892).
Kompozycja olejna "Po polowaniu", 1885 r. |
|
|
|
|
|
Wacław Hollar (1607-1677)
“Martwa natura z psem”. |
|
P.P. Konczałowski (1876-1956). “Mięso,
dziczyzna i owoce przy oknie". Galeria Tretiakowska, Moskwa. |
|
|
Krzysztof Mielnikiewicz |
|
Literatura: |
- Wierzbicki Jacek 2012.Epoka kamienia w Europie znakami
pocztowymi pisana. Wydawnictwo Fundacji archeologicznej.
Zielona Góra.
Mielnikiewicz
Krzysztof. 2007, Rytony - po myśliwsku kulawki. Nakład
autora. Ostrów Mazowiecka.
Katalogi znaczków "Michel" i "Scott". |
|
|
|
|
copyright: Krzysztof
Mielnikiewicz |
wszelkie prawa zastrzeżone |
licznik odwiedzin: |
|
|