|
|
|
|
Malarze, do czasu wynalezienia
fotografii, jako jedyni utrwalali pędzlem portrety możnych
ze swymi czworonożnymi pupilami oraz sceny polowań z
udziałem psów różnych ras. Przeglądając kilka tysięcy
reprodukcji dzieł wielkich mistrzów, zawartych w cyklu
wydawniczym „Wielcy malarze”, na stronach internetowych oraz
na znaczkach pocztowych można z całą pewnością potwierdzić
opinię, że psy wszystkich ras, myśliwskich zaś w
szczególności, zajmowały ważne miejsce w życiu mieszkańców
pałaców, dworów, domów i zagród, absorbowały czas, stanowiły
źródło przyjemności, wielu wrażeń, czasem tragedii. O tym
właśnie opowiadają malarze i ich dzieła, pokazane na
znaczkach. Wiele z nich zaprezentowano w zakładkach
dotyczących sokolnictwa, kultu myśliwskiego, historii
łowiectwa i polowań. Zachęcam do powrotu do tych
prezentacji. Poniżej zaprezentowano pozostałe obrazy, ze
zbioru. Pominięto szczegółowe opisy tych obrazów, które
omówione zostały na innych stronach prezentacji.
Na najstarszych obrazach, malowidłach
naskalnych w Afryce i Azji, Skandynawii psy pokazywane były
podczas polowań. |
|
|
|
|
|
|
|
Psy i myśliwi namalowani przez
prehistorycznych artystów na ścianach skalnych. |
|
|
|
|
Sztuka egipska, zwłaszcza
papirusowe rysunki, malowidła, gliptyki, reliefy na ścianach
grobowców, posążki i rysunki na przedmiotach codziennego
użytku pośmiertnie sławią odwagę i męstwo faraonów
Tutanchamona, Ramzesów II i III. Przedstawiani byli oni na
polowaniach z psami. Anubisa, boga zmarłych, opiekuna grobów
przedstawiano jako szakal lub mężczyzną z głową psa. |
|
|
|
|
|
|
Ramzes polował z łuku refleksyjnego, z
psami, na lwy i inne drapieżniki ze specjalnych wozów
myśliwskich (bojowych, co utrwalono na reliefie szkatuły
znajdującej się zestawie darów grobowych władcy i na
papirusowych staroegipskich malowidłach |
|
|
Mężczyźni z głową psa. Malowidła staroegipskie. |
|
|
|
|
Okres średniowiecza nie sprzyjał
powstawaniu dzieł sztuki ukazującej wystawne
polowania, roznegliżowane boginie łowów i towarzyszące im
nimfy oraz psy myśliwskie. Dopiero od schyłku średniowiecza
malarze podjęli temat polowań, ukazując, najczęściej na
zamówienie możnych, bogactwo przyrody, zwierzynę w
naturalnym środowisku, polowania z psami i martwe natury ze
zwierzyną. |
|
|
|
|
|
|
Wybitnym przedstawicielem renesansu
włoskiego był zagadkowy Paolo Uccello (1397-1475), artysta
malarz, tworzący freski, portrety, sceny batalistyczne,
eksperymentujący i nieprzystający do współczesnych mu
twórców. Konie i psy są częstym elementem jego obrazów.
Jedną z ostatnich kompozycji malarza jest „Polowanie” par
force z naganką i psami pokroju charta, prowadzone w leśnej
scenerii z wieloma detalami myśliwskiego orszaku. Maleńki
fragment przepięknej tempery na desce o wymiarach 73x177 cm,
przedstawiają znaczki Jemenu i Paragwaju, na których
niestety zatracono kolorystykę obrazu. |
Franciszek I, zapalony myśliwy, rozpoczął budowę wspaniałego
renesansowego pałacu, w którym pracowali zatrudnieni przez
króla malarze tzw. „Szkoły Fontaiebleau”. Ich dziełem było
wiele elementów dekoracyjnych o tematyce myśliwskiej. Henryk
II wzbogacił wystrój zamku Fontaiebleau, głównie wizerunkami
Diany podczas łowów, w którą wcieliła się Diana de
Poitiers,
kochanka Henryka II (Ajman). |
|
|
|
Znakomite dzieła pozostawił po sobie Pieter
(zwany chłopskim) Breuegel. Jedną z najlepszych serii
obrazów Pietera jest „Kalendarz”, z którego pochodzi obraz z
chartami „Myśliwi na śniegu” – 1565, znajdujący się w
wiedeńskim. Znaczki paragwaju i Austrii po lewej i
prawej. |
|
|
Benozzo Gozzoli (1421-1497) malarz
renesansowy z Florencji, specjalizujący się w malarstwie
religijnym. Jeden z najsłynniejszych fresków mistrza z
kaplicy Palazzo Medici-Riccardi jest "Pochód Trzech Króli do
Betlejem", z polowaniami i psami towarzyszącymi
orszakowi. |
|
|
|
|
|
|
Po lewej: Tycjan
(1488-1576): „Śmierć Akteona” zagryzionego przez własne
psy(1562 r., olej, 179x198 cm National Galery London);
Veronese: „Diana”, olej na płótnie, 1560, Ermitaż St.
Petersburg
Abraham Hondius
(ok. 1625-1695), „Walka psa z czaplą”, jest efektem
rzetelności warsztatu Hondiusa i umiejętności obserwacji
natury, olej, płótno , Muzeum Narodowe w Warszawie.
U dołu po lewej: Paolo Veronese
(1528 - 1588), geniusz z Verony, mistrz światła i koloru. W
obrazie „Diany” krytycy zwracają uwagę na naturalną harmonię
kompozycji, pogodny nastrój i spokój. Po prawej:
"Portret myśliwego w stroju" 1592 |
|
|
|
|
Najwybitniejszy kolorysta epoki w
dziejach sztuki Peter Paul Rubens (1557-1640) tworzył
żywiołowe, dynamiczne i wybujałe sceny polowań na dziki,
niedźwiedzie, lwy i hipopotamy. Niemal na wszystkich
obrazach ukazujących dynamiczne i pełne tragizmu polowania
zajadłe psy w typie brytanów i innych ras atakują duże i
silne zwierzęta, chroniąc myśliwych przed okaleczeniem i
śmiercią. W malarstwie Rubensa nie brak też psów na obrazach
mitologicznych , zwłaszcza ukazujących boginię Dianę. |
|
|
|
|
|
|
|
Rubens, „Polowanie na hipopotamy i krokodyle”, 1615-1616,
olej, 248x321, Alte Pinakhotek, Monachium. |
|
|
|
|
|
|
P.P.
Rubens„Polowanie na odyńca". Obraz skradziony w 2010 r. z
muzeum w Gandawie został po 10 latach odnaleziony. Autor po
mistrzowsku ukazał udział psów w ataku na zwierza i
myśliwych oczekujących na możliwość jego skłucia. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Francisco Goya (1746-1828) -był malarzem okresu romantyzmu, autorem portretów i scen
rodzajowych. Burbonowie, dla których pracował Goya, byli
namiętnymi myśliwymi, stąd w twórczości artysty wiele
o0brazów o tematyce łowieckiej.
U góry: "Psy na smyczy". Karton do
tapiserii, Muzeum Prado. Na obrazie, stemplu
okolicznościowym i znaczku personalizowanym gończe
hiszpańskie. |
"Portret Karola III Hiszpańskiego w stroju myśliwskim", olej
na płótnie, 209x125 cm. |
|
|
|
|
Rubens dzięki niezwykłej indywidualności narzucił swój styl
wielu malarzom, którzy kontynuowali w swej twórczości
tematykę myśliwską. Należał do nich Frans Snyders (1579 –
1657), flamandczyk, autor niezwykle bogatych i różnorodnych
scen polowań z udziałem psów i martwych natur ze zwierzyną. |
|
|
|
|
|
|
|
Franz Snyders:” „Martwa natura z ubitą zwierzyna i homarem",
olej, Ermitaż, S. Petersburg; „Polowanie na dzika”, olej na
płótnie, Muzeum Narodowe w Poznaniu.
F. Snyders, „Polowanie na niedźwiedzia”, 1649, olej, Galeria
Uffizi, Florencja. W muzeum Zamojskich w Kozłówce znajduje
się kopia tego obrazu., pokazana na karcie pocztowej (błędny
opis obrazu).
|
|
|
|
|
Wpływ Rubensa widzimy też u J. Fyta
(Johannes Fijt, 1611-1661), ucznia Snydersa, malującego
martwe natury, głównie trofea myśliwskie, a także sceny
polowań z psami i kwiaty. Jana Wildensa (1585-1653), Paula
de Vosa (1596-1678) określanych Flamandczykami. Na dworze
Filipa IV w Hiszpanii malował Diego Velazquez nazwany
"księciem malarzy". Na obrazach wymienionych mistrzów pies
towarzyszy myśliwym |
|
|
|
|
|
|
|
U góry po lewej: Jan Wildens, "Pejzaż zimowy z myśliwym",
1562, olej na płótnie, 194x292; po prawej: Paul de Vos,
"Polowanie ja jelenia", 1630, olej na płótnie, Ermitaż. |
|
|
Diego Velazquez. Na obrazach Don Fernando, młodszy
brat Filipa IV w stroju myśliwskim z psem. Namalowany został
ok. 1632/33 r., znajduje się w Muzeum Prado w Madrycie. |
Jan Fyt, "Polowanie" |
|
|
Król Filip IV zlecił Velázquezowi namalowanie serii
portretów na temat polowania, z których wszystkie miały
ozdobić domek myśliwski, który został zbudowany na górze
Pardo, niedaleko Madrytu. Jednym z nich jest portret
następcy tronu Baltazara jako myśliwego z psem. 1635 r.,
olej na płótnie, 191x103
|
|
|
Na znaczkach zamieszczono obrazy: Fransa
Snydersa (1579 – 1657) "Psy walczące na polanie leśnej"
(kolekcja prywatna)
George Romneya (1734-1802) "Master Pelham".
Na znaczku błąd w latach życia malarza. W latach 1907-1995
żył Georg Romney amerykański biznesmen.
Jacopo Bassano (1510 - 1592) "Dwa psy"
włoskiego malarza z 1548 r., który jako jeden z pierwszych
malował na obrazach zwierzęta - koty i psy, które sceny
biblijne czyniły bardziej swojskim. Luwr paryż.
Jeana Baptiste Oudry (1686 – 1755)
"Wyżeł wystawia kuropatwę" - ilustratora bajek La Fontaine’a, malarza nadwornego Ludwika XV, zapalonego
myśliwego, dla którego namalował cykl „Polowania Ludwika
XV”. 1725, olej na płótnie, Ermitaż.
|
|
|
|
|
|
|
Psy myśliwskie Ludwika IV sportretował Jacob Jordaenes (1593
– 1715), po Rubensie i van Dycku najsławniejszy malarz
flamandzki. Malował obrazy, które są pochwałą radości życia.
Najlepiej świadczy o tym obraz „Nach der Jagd”, znajdujący
się w Muzeum Brukental w Rumunii, |
W tym samym muzeum można oglądać obraz „Spaniel i bażant”
Jeana Baptiste Oudry (1686 – 1755). |
|
|
|
|
Dla Ludwików XIV i XV pracował tez
Desportes Alexandre-François (1661-1743), francuski malarz,
animalista, przebywający w latach 1695-96 przebywał w Polsce
na dworze króla Jana III Sobieskiego. Desportes
specjalizował się w efektownych scenach z królewskich
polowań, studiach zwierząt (głównie psów) i martwych
naturach z dziczyzną. Dekorował królewskie zamki myśliwskie.
Ulegał wpływom Flamandczyków. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Od lewej: J.B. Oudry, "Polowanie w lesie Compiegne", ok.
1734 r.; Adriaen de Grijef (1657 – 1722) "Polowanie"; A.
Desportes, "Psy myśliwskie Ludwika XV", Luwr;
H. Leon, "Chien d' Arret", Robert Healy, "Polowanie
w
Casteletown Toma Conolly z przyjaciółmi", detal, 1769 |
|
|
|
|
Przepiękne sylwetki chartów namalował
włoski jezuita Giuseppe Castiglione (1688 – 1766)
przebywający w Chinach za czasów dynastii Shiningg.
Castiglione stworzył nowy styl łącząc naturalizm europejski
z tradycjami malarstwa chińskiego. Za cykl obrazów z
chartami został nagrodzony przez cesarza. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Polowania par force w Anglii dokumentował
George Stubbs (1724 – 1806). Ten wspaniały malarz koni,
polowań i psów zgłębiał anatomię zwierząt, by oddać wiernie
ich sylwetki i architekturę mięśni. W Internecie można
znaleźć wiele obrazów Stubbsa, a wśród nich psie portrety
pokazane na znaczkach angielskich: „Pointer” oraz „Dwa psy w
krajobrazie” (w Internecie nazwane – „Pies gończy i suka w
krajobrazie”, 1792. Olej na grubym płótnie). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Polowania par force na lisy z gończymi
zakorzenione w tradycji angielskiej wsi były nienaruszonym
prawem angielskich dżentelmenów, obrosły w ceremoniał i
dawały zajęcie wielu Anglikom. Ale czy będą one kontynuowane
w dobie protestów przeciwników polowań, określających je
„brutalnymi łowami”? Angielski grawer Thomas Sutherland
(1785 – 1838), współpracując z wieloma malarzami, w tym z H.
Alkenem, zapalonym myśliwym, stworzył wiele rytów
ukazujących uroki polowań par force na lisa. Artyści nie
przypuszczali, że ich dzieła po wielu latach staną się nie
tylko dziełami sztuki ale dokumentami epoki (U góry 2
znaczki po prawej). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P Szczególnym zamiłowaniem do polowań wyróżniali się
rosyjscy imperatorzy z dynastii Romanowów, polujący także w
Polsce - w Spale i w Białowieży. Po lewej car Aleksander III
z żoną Marią Fiodorowną na polowaniu z chartami uwieczniony
przez Nikolai Semenovicha Samokisha (1860-1905). P
Polowania przed rewolucją i po niej dawały tak samo wiele
radości, stanowiły okazję do spotkań i pogawędek. Widać to na obrazie Wasilija Pierowa (1834 –
1882), rosyjskiego malarza i grafika, współtwórcy malarstwa
realistycznego ("Odpoczynek myśliwych”, 1871, olej, płótno,
Galeria Trietiakowska) i na obrazie „Lenin wśród mieszkańców
wsi Szuszenskoje”. Na obydwu dziełach odpoczywają też psy.
Na bloku błąd w dacie okresu życia autora obrazu -
Nikolaia Semenovicha, który żył w latach 1860-1905, a nie
jak napisano 1860-1944 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prawdziwe malarstwo scen łowieckich zaczyna się w Polsce od
Juliusza Kossaka (1824-1899). W ślady ojca poszedł
Wojciech Kossak (1856-1942), który karierę artystyczną
rozpoczął od obrazu namalowanego w 1887 r. "Wyjazd na
polowanie w Gödöllö”, z cesarzem Franciszkiem Józefem na
pierwszym planie. Polowaniom towarzyszyły psy. |
|
Julian Fałat - "autoportret z paletą" i z psami w tle. |
|
|
|
|
|
|
PIES INNYCH DZIEDZINACH SZTUKI |
Pies zostawił swój ślad, poza obrazami malarskimi, na wielu
innych dziełach sztuki oraz na przedmiotach użytkowych.
Świadczy to roli jaką odgrywa w życiu myśliwych, o ich
pozytywnym stosunku do pomocników polowania, a nawet o
sympatii i przyjaźni. Większość poniżej prezentowanych dzieł
sztuki z psem w roli głównej przedstawiono w innych
rozdziałach prezentacji. Przypominam niektóre z nich. |
|
|
|
|
"Polowania
venatorów (gladiatorów)" prowadzone na rzymskich arenach.
|
Polowanie na jelenia przedstawia posadzka mozaikowa z pałacu
w Pelli w Grecji, IV w. p.n.e. |
Mozaika z okresu rzymskiego przedstawiająca polowanie na lwa
z oszczepem i z psem (Muzeum Mozaik w Algierze) |
Na malowidłach w stylu chińskim polowanie z psem. Katedra w
Mariana (Brazylia). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naczynie w stylu czerwono figurowym ze sceną polowania z
psem typu maltańskiego. |
Kufel z rączką w kształcie charta. Fajans z Lubartowa, poł.
XIX w. |
Złoty kufel z motywami łowieckimi, z psem. 1690 r. Węgry. |
|
|
|
|
|
|
|
Jeździec z Madary. Relief, wykuty w pionowej skale na
wysokości ok. 23 m przedstawia jeźdźca oraz biegnącego za
nim psa. |
Zegar z psami sw. Huberta. Francja ok. 1905 r.
Muzeum Zamojskich
w Kozłówce. |
|
Słynne dzieła sztuki filipińskiej Pies atakujący krokodyla. |
|
|
|
Fontanna w
ogrodach pałacu (zamku) w Schwetzingen.
Rzeźba
przedstawiająca jelenia osaczonego przez psy. |
|
|
Klamra pasa z okresu brązu. Polowanie na jelenia z łukiem i
psem. |
Puchar "Diana w kąpieli", wykonany z chalcedonu w 1704 r.
przez słynnego złotnika Johanna Melchiora Dindlingera (1664
– 1731) dla, miłośnika „polowań” króla Augusta Mocnego. Na
podstawie pucharu pies. |
|
|
|
|
|
|
|
Złoty pierścień. I w. p.n.e. |
Brązowa oliwna Lampa z Matary z I w. p.n.e. Pies poluje na
koziorożca. Muzeum w Addis Abebie. |
Pies. Brązowa rzeźba Alberto Giacomettiego ( 1901-1966)
rzeźbiarza i malarza szwajcarskiego. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pies jest zwierzęciem herbowym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kafel ze sceną polowania par force z psem, XVII w. |
Fragment gobelinu z XI w. sławiącego podbój Anglii przez
Wilhelma Zdobywcę. Na gobelinie jest wiele scen polowań. |
|
|
|
|
|
Pies w pieczywie obrzędowym zwanym "Nowym latkiem",
pieczonym na Kurpiach. Pies na kurpiowskich świecach
wotywnych. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Krzysztof
Mielnikiewicz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|