|
|
|
|
|
|
|
|
Sygnały myśliwskie wydawane na instrumentach z kości i na
muszlach, wykonywane były w już pradziejach. Wymuszały to zbiorowe łowy na ogromne i niebezpieczne
zwierzęta, wymagające porozumiewania się.
Dzięki
malowidłom naskalnym, gobelinom, obrazom i grafikom, wreszcie
słowu pisanemu dowiadujemy się
o znaczeniu sygnalistyki, o
instrumentach myśliwskich i ich rozwoju. W renesansie i w baroku
rozpowszechniła się artystyczna muzyka z łowiectwem w tle.
Doskonalono są rogi myśliwskie, ażeby były wygodniejsze w użyciu
i miały większą skalę dźwięków.
Obecnie myśliwski ruch muzyczny jest w rozkwicie, co wyraża się
powstawaniem zespołów sygnalistów
i zespołów muzyki myśliwskiej, nowych
kompozycji muzycznych i sygnałów, książek o tematyce muzycznej
autorstwa
znanych myśliwych - muzyków.
Tę coraz popularniejszą w Polsce dziedzinę łowieckiej kultury
znajdujemy na tyle wyraźnie na znakach pocztowych, że możliwe
stało się stworzenie krótkiej filatelistycznej opowieści o "myśliwskim
graniu".
Na szczególne podkreślenie zasługuje działalność członków Klubu
Kolekcjonera i Kultury Łowieckiej Polskiego Związku Łowieckiego,
dzięki którym łowieckie zbiory filatelistyczne wzbogaciły się o
walory z motywami muzycznymi. Są one prezentowane w eksponacie,
który jest opracowany w konwencji amatorskiej,
popularyzatorskiej, odbiegającej od zasad budowania zbioru
pokazowego, określonego przez Regulamin Specjalnej Oceny
Eksponatów i Całostek Pocztowych (SREV).
Niektóre walory nie spełniają kryteriów
filatelistycznych określonych zasadami filatelistyki tematycznej,
ale
z powodzeniem popularyzują kulturę łowiecką i dokumentują historię
kół i innych organizacji łowieckich..
Krzysztof Mielnikiewicz
|
|
|
|
|
|
|
|
Instrumenty sygnałowe używane przed
wiekami |
|
|
Kości i rogi zwierzęce służyły do
porozumiewania się w czasie łowów i do walk o zachowanie terytoriów
zasobnych w zwierzynę. Używane były już przez prehistorycznych
łowców. W niezmienionej formie spotyka się je
u współczesnych
myśliwych żyjących w prymitywnych społecznościach plemiennych w
Afryce i na wyspach Pacyfiku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instrumenty sygnałowe wykonane z rogów
Kudu. Otwory do wdmuchiwania powietrza wykonywane były w bocznej lub końcowej części rogu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dzida i tuba z kości do porozumiewania się podczas łowów to
podstawowe elementy wyposażenia myśliwskiego Masaja.
|
Róg myśliwski z rogu antylopy szablorogiej, występującej
m.in. w RPA. Eksponat z muzeum instrumentów w Phalaphala. |
Róg myśliwski (Trompe de chasse) wykonany z rogu antylopy,
zaopatrzony w drewnianą tubę, dzięki czemu wydaje donioślejszy dźwięk. |
|
|
|
Instrument z antylopy Roan (antylopa
końska), występującej w Rwandzie, Tanzanii, Kenii i
Ugandzie.
Po lewej róg ze skóry. |
|
|
|
Róg naturalny wykonany z ciosu słonia - olifant,
bogato zdobiony rzeźbami i okuciami. Stosowany był od
wczesnego średniowiecza, jako wojskowy i dworski instrument
sygnałowy. Używany był też podczas polowań dworskich
Na karcie średniowieczny olifant z X-XI w., wykonany prawdopodobnie w
Bizancjum. Bogato zdobiony. Olifant ten widnieje w herbie
miasta Jaszbereny (pokazany na nadrukowanym znaczku).
Znajduje się w Jasz Muzeum na Węgrzech. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muszle trytona (Charonia trytonis) od zamierzchłych czasów
były instrumentami rytualnymi
i porozumiewawczymi. Po
ukruszeniu końcówki muszli lub wykonaniu otworu bocznego
wydobywano z nich dźwięki, które miały obłaskawić duchy i
prosić o ich przychylność.
W myślistwie trytony służyły do
porozumiewania się, a obecnie są wykorzystywane do wabienia
jeleni podczas rykowiska. |
|
|
|
|
|
Pierwsze rogi metalowe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Od epoki brązu zaczęto stosować wyraźnie
zakrzywione rogi myśliwskie, bojowe. Świadczą o tym
malowidła naskalne w szwedzkim Tanum (ok. 1500 BC). Na
znaczkach widnieje pięć przedstawień: ryba, pies, wojownik
(myśliwy) grający na rogu (lurze), jeleń, łódź z mężczyzną
trzymającym włócznię. |
|
|
|
Rozwój instrumentów muzycznych |
|
|
|
|
Rogi naturalne bez ustnika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na rogach myśliwskich naturalnych bez ustnika można było
wydobyć zaledwie do trzech dźwięków, które nie miały pełnej
stabilności. Wystarczyły ówczesnym łowcom do porozumiewania
się, zwoływania psów. Były to instrumenty sygnałowe. |
|
|
|
Rogi naturalne z wyprofilowanym ustnikiem |
|
|
|
Kolejne udoskonalenie rogu polegało na
wyprofilowaniu ustnika w kształcie lejka lub grzybka, ale
stanowiącego całość z instrumentem. Rogi z prymitywnym
ustnikiem wydawały również kilka, ale stabilniejszych,
powtarzalnych dźwięków, przez co można je było przypisać do
konkretnych czynności myśliwskich, takich jak zbiórka,
naprzód itp. |
|
|
|
|
|
|
Sokolnik z rogiem sygnałowym. |
Na znaczkach przedstawiono rogi myśliwskie na znaku
rozpoznawczym niszczyciela brytyjskiej floty królewskiej
klasy D - H.M.S Duncan i na herbie radziwiłłowskich Taurogów
na Litwie. |
|
|
|
Początkowo rogi noszono na sznurku, później na skórzanych
obejmach zaopatrzonych w metalowe kółka. |
|
|
Rogi naturalne ze stałym metalowym ustnikiem, z
wymiennymi ustnikami i okuciami |
|
|
|
Aby zwiększyć trwałość rogu, wzmocnić mocowanie i uczynić go
instrumentem luksusowym, godnym noszenia przez możnych,
okuwano końcówkę (ustnik) czaszę, i miejsca mocowania paska. |
|
|
|
|
|
|
Na okute rogi bawole w średniowieczu i za panowania Piastów
mogli pozwolić sobie królowie i książęta, jak pokazani na
znaczkach Władysław I Łokietek czy Pepin D'Herstal, na dworze
którego, jak głosi legenda, wychowywał się Św. Hubert. |
|
|
|
|
|
|
Rogi naturalne z okuciami czaszy i ustnika. |
|
|
Naturalnymi rogami o dłuższej tubie, umożliwiającej
ukształtowanie w sposób naturalny czaszy głosowej, jej
okucie, zamocowanie masywniejszego ustnika, były charakterystyczne
rogi bawole. Wydawały one donośniejsze dźwięki,
ale ich liczba była nadal ograniczona. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jednym z atrybutów św. Eustachego, później św. Huberta,
średniowiecznych myśliwych, ukazywanych podczas widzenia
Chrystusa pod postacią jelenia, był prosty róg myśliwski. |
|
|
|
|
Rogi metalowe |
|
|
|
|
Od XV wieku wraz z rozwojem rzemiosła i pojawieniem się mody
na organizowanie wystawnych polowań dworskich zaczęto
wytwarzać rogi metalowe. Miały one różne
kształty. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wykonywano je w kształtach znaku zapytania,
stożka, w kształcie litery L, półokrągłym i innych. |
|
Rogi francuskie (dampierowskie) |
|
W XVI w rogi ze skręcona rurką używane w muzyce kościelnej i
orkiestrach dworskich zaczęto przystosowywać do celów
myśliwskich. W połowie XVI w. rogi otrzymują czarę głosową i
zmniejszoną do dwóch liczbę zwojów.
Na przełomie XVII i XVIII w. łowczy Ludwika XV M. A. Dampier
buduje pierwszą wersję rogu Trompe de chasse (rogu
francuskiego, rogu dampierowskiego, trąby myśliwskiej) o
dwóch zwojach i dużej średnicy umożliwiającej przełożenie
instrumentu przez ramię, co było wygodne podczas polowań par
force. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Początkowo budowano rogi par force o różnych wymiarach.
Ostateczny kształt róg dampierowski uzyskał
w połowie XIX w. Ma długość 4,54 m., średnicę 40 cm i skalę 16
dźwięków. Jest to najgłośniejszy róg słyszalny
z odległości
1 km. |
|
|
Waltornia (róg leśny) |
|
|
Poszukiwanie gry w pełnej skali doprowadza do wynalezienia
przez F. Blühmela wentyli. Patent na nie uzyskuje
w 1818 r.
niemiecki waltornista królewski J. Stoltzel. Udoskonalone
wentyle przez F. Perineta i J. Riedla stosowane są do
dzisiaj. Waltornie grają dzisiaj w pełnym brzmieniu muzykę
myśliwską
z operami włącznie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Waltornia Jest to piszczałka o długości
365 cm z silnie rozszerzającą się czarą głosową i
stożkowatym ustnikiem.
W okrąg za pomocą wentyli włączone są trzy dodatkowe rurki
umożliwiające uzyskiwanie całej gamy dźwięków. Dźwięki można
uzyskiwać przez wkładanie pięści w czarę, a barwę za pomocą
tłumika. |
|
|
|
Róg Plessa (pszczyński) |
|
|
|
W 1874 r. Książę Jan Henryk XI rezydujący
w Pszczynie (Pless) zlecił rzemieślnikowi z Wrocławia
Hanzowi Hirschbergowi wykonanie nowego rogu myśliwskiego -
książęcego rogu pszczyńskiego. Róg o stroju B, zwany rogiem
Plessa, okazał się doskonałą konstrukcją, był lekki,
łatwiejszy w użyciu, miał nośne brzmienie. |
|
|
|
|
Rogi typu "Pless" |
|
|
|
|
Polowanie bez myśliwskiego rogu to tylko polowanie, a z
rogiem to łowy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rogi
myśliwskie podczas polowania par force sygnalizują
rozpoczęcie gonu, a po jego zakończeniu osaczenie zwierza i
jego śmierć.
Na rogach Plessa, najbardziej popularnych
podczas współczesnych polowań, grane są sygnały
porozumiewawcze ułatwiające prowadzenia polowania,
w tym
uroczyste stanowiące ich oprawę.
|
|
|
|
Muzyka artystyczna z motywami
myśliwskimi i jej twórcy |
|
W okresie renesansu i baroku na
zakończenie wielkich polowań królewskich ich uczestnicy i
zaproszeni goście wysłuchują muzyki z motywami myśliwskim,
granej z udziałem rogów, pisanej przez najwybitniejszych
kompozytorów. Powstają opery, symfonie, kantaty, później
pieśni myśliwskie. |
|
|
|
W baroku popularne były kantaty. Jan Sebastian Bach jest
autorem kantat: „Kantaty myśliwskiej BWV 208 (1713)” „Was
mir behagt ist nur die muntre Jagd”, napisanej w 1716 r.
Bach skomponował, ”Jagen Ist die Lust der Götter, Jagen
stert del Helden an” oraz dzieła „Wielka msza
h-moll” BWV 232, w której rogi otrzymują role
solistyczne.
Wprowadzenie rogów było zapewne celowym zabiegiem, bowiem
utwór ten ma związek ze staraniem się o pracę nadwornego
kompozytora na dworze zapalonego myśliwego Augusta III Sasa. |
|
|
|
|
W czterech porach roku Antonio Vivaldiego
myśliwi udają się o poranku na polowanie. Jego etapy znaczą
sola skrzypcowe - słychać wystrzały, myśliwskie fanfary,
zgiełk polowania i zaskakujące zakończenie polowania.
W 1725 r. Vivaldi pisze Koncert B-Dur Polowanie (La Caccia),
RV 362 - dziesiąty . |
|
|
|
Wątki myśliwskie znajdujemy w operze
Giuseppe Verdiego „Falstafi”. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Richard Wagner w operach „Siegfryd”, „Tannhaeser”, „Tristan
i Isolda do budowania akcji wykorzystał wątki myśliwskie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Karol Maria Weber w 1821 roku napisał
romantyczną operę „Wolny strzelec” z grą rogów oraz słynnym
„Chórem myśliwych”. Samiel - czarny strzelec jest w zmowie z
czartem, posługuje się kulami, które nie chybiają, ostatnią
kieruje jednak diabeł. Będąc pod wpływem tej muzyki Adam Mickiewicz napisał słowa:
„Wśród opok i jarów/ I plonów i głogów/ Przy dźwięku ogarów/
I rusznic i rogów…” |
|
|
|
|
|
|
|
W. A. Mozart |
|
|
Joseph Haydn |
|
|
|
|
Wolfgang Amadeus Mozart napisał cztery
koncerty na róg , zaś Streichquartett Nr 17 B-Dur KV 458
“Jagdquartett” „Polowanie” poświecił swojemu przyjacielowi
Josephowi Haydnowi, który z zamiłowaniem polował. W swej
twórczość Haydn poświęcił im trochę miejsca. W jesiennej
części oratorium o czterech porach roku (Die Jahreszeiten)
1798 r, słychać granie psów tropiących ptaki, okrzyki
naganki na zające, wreszcie polowanie na jelenie. Łowom
towarzyszą modne wówczas rogi myśliwskie. Innymi utworami z
akcentami myśliwskimi są: Symfonie D-dur: nr 73 „La Chasse”
(polowanie) i nr 31 „Auf dem Anstand - mit Hornsignal (na
stanowisku - z sygnałem rogu) rozpoczynającą się kwartetem
waltorni, później solową grą na rogu. Haydn zapewne słyszał
odgłosy polowania będąc kapelmistrzem dworskim u zapalonego
myśliwego, księcia Esterhazego w Eisenstadt, gdzie zbudowano
duży zwierzyniec z siedzibami myśliwskimi. |
|
|
|
|
|
|
|
Bedřich Smetana skomponował cykl poematów
symfonicznych „Moja ojczyzna”, w których ukazuje piękno
ojczystej przyrody. W drugim poemacie opisuje Wełtawę, która
płynąc wesoło przez las jest świadkiem polowań z grą rogów
myśliwskich. |
|
W operetce “Student i żebrak” Karol
Milloecker przedstawił problemy kłusownictwa w wykonaniu
żołnierzy i studentów. |
|
|
|
|
|
|
|
Miłe nam arie myśliwskie występują w „Strasznym dworze”
(Aria klucznika Skołuby - spór o strzał do dzika)
i
w„Hrabinie” Stanisława Moniuszki (Pieśń myśliwska
Podczaszyca). |
|
|
|
|
„Leśniczy
w Kozienickiej Puszczy” i „Henryk VI na łowach” to opery z
motywami muzyki myśliwskiej polskiego kompozytora z
Wielkopolski Karola Kurpińskiego. |
|
|
|
Muzyka myśliwska inspiruje |
Herby nawiązujące do łowieckich
tradycji związanych z muzyką myśliwską |
|
|
|
Możni, zauroczeni polowaniem i muzyką myśliwską w herbach
rodowych umieszczali symbole łowieckie, w tym rogi
myśliwskie. Wiele miast i regionów umieszczając w
herbach instrumenty myśliwskie nawiązują do swych korzeni
łowieckich. |
|
|
|
|
|
W herbie księcia Lichtensteinu Franciszka
Józefa II (1906-1989) umieszczony róg myśliwski wskazuje na
tradycje łowieckie rodu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artystyczna tarcza strzelecka
z
motywami muzycznymi (początek XIX wieku. |
Rogi myśliwskie zdobią porcelanowe figurki
myśliwych, wykonywane przez siostrę Marię Innocentię Hummel, wg
projektów biednych dzieci . Środki ze sprzedaży zasilały kasę
sierocińca. |
|
|
|
|
|
|
Organizacją ruchu muzycznego w Polskim Związku Łowieckim
zajmuje się Klub Sygnalistów Myśliwskich, który zrzesza
ponad 1000 członków. |
|
|
Podstawowym ogniwem skupiającym muzyków i sygnalistów
myśliwskich w całej Europie są zespoły muzyki myśliwskiej i
sygnalistów, których w Polsce jest około 80. |
|
|
|
|
Stempel informuje o jubileuszu
dwudziestopięciolecia zespołu sygnalistów myśliwskich w
austriackim St. Leonhard, pow. Freistadt. |
dr Marcin Kamiński - organizator ruchu
muzycznego
w okręgu płockim. |
|
|
Na niemal wszystkich imprezach myśliwskich rozbrzmiewa
muzyka myśliwska. Świadczy o tym symbolika wystaw i
informacje zawarte na datownikach okolicznościowych. |
|
|
|
|
We Francji ojczyźnie muzyki na rogach “parforce” popularne
są Festiwale Trompe de chasse. |
Muzykę myśliwską słychać w zamkach nad Loarą, gdzie
organizowane są liczne imprezy łowieckie. |
|
|
|
|
Konkursy sygnalistów zaczęto organizować w Polsce
w 2002 r.
II Konkurs Trębaczy Myśliwskich odbył się 3.11.1983 r. w
Ciechocinku z okazji święta hubertowskiego i Jubileuszu PZŁ. |
W Polsce coroczną sztandarową imprezą muzyczną organizowaną
przez Klub Sygnalistów Myśliwskich PZŁ z udziałem kilkuset
zawodników jest Ogólnopolski Konkurs Sygnalistów Myśliwskich
“O Róg Wojskiego”, traktowany jako Mistrzostwa Polski w
Sygnalistyce Myśliwskiej. |
|
|
|
|
W 2005 r. w Ciechocinku odbył się także VI Festiwal Muzyki
Myśliwskiej. |
|
|
|
Krzysztof Mielnikiewicz |
|
|
copyright: Krzysztof
Mielnikiewicz |
wszelkie prawa zastrzeżone |
licznik odwiedzin: |
|
|